Wie heeft ervaring met de Hacklinger diktemeter?

Discussie in 'Viool' gestart door Fred, 19 mrt 2010.

1. Fred

Fred

Lid geworden:
    11 jun 2008
    De magnetische Hackler dikte meter die Proarte aanbied,

http://www.proarte.be/bouwer/cat.pdf

Lijkt mij veel handiger tijdens het uithollen van de bladen dan het hoefvormige model.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

2. Sibelius

Sibelius

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Dag Fred,
    Zo'n magnetische dikte-meter is alleen bedoeld als de viool al gesloten is en is mijns inziens veel minder nauwkeurig dan de gebruikelijke dikte-meters.

Ik heb mijn dikte-meter zelf gebouwd. Ik zal je daar een foto van laten zien.

Hoe staat het overigens met de bouw van jouw instrument? Ben je intussen met het uithollen van de bladen bezig?

Groet, Sibelius

3. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik heb (nog) niet opgezocht wat een Hacklinger diktemeter precies is, maar heb eerder op dit forum eens iets vermeld over de volgende meter:

Is het dit type? (Anders gaat het verhaal niet op. ;)!)

Frits

4. Fred

Fred

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Dag Sibelius,

Op de foto bij Proarte stond hij ook afgebeeld op een gesloten instrument en inderdaad wat Frits ook al schrijft, het is niet nauwkeurig.

Het uithollen van de bladen gaat zo natuurlijk ook wel en precies. Ik heb inmiddels 3 violen gebouwd en ben nu bezig met het uithollen van het achterblad van mijn eerste cello. Het telkens uit de mal halen en meten kost heel veel tijd vandaar dat ik aan die Hacklinger meter dacht.

Ja Frits het is inderdaad die van jouw afbeelding, een meter met een afwijking van 15 %
    is natuurlijk helemaal van de gekke.

Bedankt voor jullie reactie

groet Fred

5. Rombout

Rombout

Lid geworden:
    10 okt 2012
    Heeft iemand wel eens zelf een diktemeter gemaakt?

6. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik vat je vraag op, dat het je gaat om een diktemeter die gebruikt gaat worden bij het op dikte brengen van de bladen (dus niet de Hacklinger). Dan gebruik ik al tientallen jaren een zelfbouwmeter die mijn vader ooit eens voor mij in elkaar knutselde. Ik heb een meetklok aangeschaft en hem die overhandigd en uitgelegd aan de hand van wat afbeeldingen wat de bedoeling was en dit is er toen uit gekomen. Mijn vader is al vele jaren niet meer onder ons en iedere keer als ik die meter weer ter hand neem, moet ik aan hem denken. Wel heel apart.

Hier de afbeelding:

Zo'n meetklok is voor circa €30,= wel te krijgen. Je moet er wel voor zorgen dat er bij de assemblage, geen meetbare beweging in verticale richting mogelijk is, anders is de meting nietszeggend. Dat kan worden bereikt door aan weerszijden een stevig stuk aluminium (de blauwe 'plaat' op de foto) te nemen en die te bevestigen op bijvoorbeeld een stuk hout.

Frits

7. Rombout

Rombout

Lid geworden:
    10 okt 2012
    Ja inderdaad voor de dikte van de bladen
    Dankje

8. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    ??? :/

Dat doet de Hacklinger ook!
    Maar de Hacklinger is bedoeld om de dikte van de bladen van een reeds samengevoegd instrument te meten. Die kun je niet meten met een reguliere diktemeter.

9. Rombout

Rombout

Lid geworden:
    10 okt 2012
    Ja oke ik bedoel tijdens de bouw van het instrument :)

Deel Deze Pagina