Wie is de beste volgens jullie ?

Discussie in 'Overig' gestart door Firebird, 29 aug 2006.

  1. Firebird

    Firebird

    Lid geworden:
    29 aug 2006
    Berichten:
    8
    Hallo , Ik ben nieuw hier en ik zou graag willen weten wie jullie de beste componist vinden en welk concert of ballet of ... ervan vinden jullie het beste ??

    Ik zal het mijne al zeggen : Igor stravinsky en zijn ballet " The rite of spring "

    ( Ik heb firebird als nick gekozen omdat ik het een goed ballet vind van stravinsky en het klonk ook beter dan als ik " the rite of spring " zou pakken als nick , ... vandaar dus :D )

    ... Ik weet best dat het kan zijn dat je meerdere goed vind en niet een ervan de betere vind en terecht maar ik heb nog belangen niet alle klassieke muziek gehoord en dus probeer ik hierdoor mijn " encyclopedie " te verruimen als het ware :D ( dat was mooi gezegd hè :p )

    groetjes jens ;)
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Welkom, beste Vuurvogel.

    Om heel eerlijk te zijn kan ik je niet een, twee, drie. Een antwoord geven wie de beste componist is. De een vind Mozart de ander is weg van Strauss en weer een ander van Albert Roussel.
    Zelf ben ik met mijn 47 jaar een apart geval. Ik vind namelijk een heel groot aantal componisten goed. Ik bedoel componisten van honderden jaren terug, maar ook moderne componisten. Hoewel ik niet alles van een componist waardeer (er zijn mensen die een componist adoreren (aanbidden), zijn er soms een paar stukken van een componist die ik erg mooi vind of bewonder ze omdat ze zo goed in elkaar zitten.
    Ook speelt vaak het verhaal achter het muziekstuk een rol om het stuk te waarderen, en anders te beluisteren.

    Wat me de laatste jaren meer een meer opvalt (als je zelf een instrument leert te bespelen) is dat je heel anders naar muziek gaat luisteren, je leert als het ware opnieuw luisteren, opnieuw horen.
    ’t Is best moeilijk om een dergelijke ervaring op papier te zetten en dit begrijpelijk proberen over te brengen. Ik weet niet of je zelf ook een instrument bespeeld of dat je juist alleen geïnteresseerd bent in muziek, klassieke muziek, componisten, componeren, ballet en zo!

    Mocht je je kennis van componisten een beetje willen uitbreiden dan is http://www.componisten.net een site waar je een behoorlijk aantal uurtjes kunt door brengen, veel lees en luisterwerk.
    Helaas is http://www.klassiekemuziekgids.net op het ogenblik een beetje ter ziele. Daar kon je ook heerlijk rondneuzen naar meer informatie over componisten.

    Mocht je tijd hebben kijk dan zeker eens in audio afdeling van de plaatselijke bibliotheek, een cd kun je vrij beluisteren en de keuze is vaak enorm (zeker hier in Den Haag, grote BIEB een het Spui)

    Kijk eens naar de stukken van Modest Mussorgski (comp.net) en het verhaal achter de stukken (ff verder Googelen), maar ook een Giuseppe Verdi, een Giacomo Puccini (O mio Bambino Caro), Antonín Dvorák en Camille Saint-Saëns maar natuurlijk ook Eugène Ysaÿe, een violist wiens graf ik ooit nog eens wil bezoeken (Brussel). Niet alleen een zeer groot violist maar ook nog componist en levens genieter.

    Ach ik kan we blijven kopiëren en plakken maar het is gewoon heel leuk om te kijken en te luisteren naar al die mooie stukken.

    Oh ja laten we de moderne jongens niet vergeten (ook de pop/ hiphop, rap, techno jongens) er zitten ook goede componisten bij.

    Remi
     

Deel Deze Pagina