Wie kan info geven over deze viool

Discussie in 'Viool' gestart door Rang, 25 jan 2016.

  1. Rang

    Rang

    Lid geworden:
    25 jan 2016
    Berichten:
    6
    Wie kan info geven over deze viool herkomst maker ouderdom 031.jpg 021.jpg 034.jpg 025.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 037.jpg
      037.jpg
      Bestandsgrootte:
      1,6 MB
      Weergaven:
      47
    • 035.jpg
      035.jpg
      Bestandsgrootte:
      172,2 KB
      Weergaven:
      45
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Met zulke summiere informatie kan niemand iets! Zit er een etiket in het instrument? Dat zegt niet veel, maar wel wát. Misschien staat er wel Rommelli Marcetti in, een bouwer die heel veel heeft gemaakt.
    Maar er is niemand die met een paar foto' s kan zien wat voor instrument dit is. Nou ja, Chris misschien. Maar zelfs in dit geval heb ik daar mijn twijfels over. Voor een goede beoordeling moet je het instrument ook kunnen bekijken: naar een vioolbouwer gaan dus!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    De enige informatie die ik met zekerheid kan geven is dat de stemsleutel voor de G er verkeerd in zit!
     
  4. Rang

    Rang

    Lid geworden:
    25 jan 2016
    Berichten:
    6
    Kocht pas geleden deze viool en ik was benieuwd of ik een kat in de zak had gekocht,helaas zit er geen makers label in de viool.Zelf ben ik een leek op het gebied van violen maar ik zag wel dat hij vrij oud was en de vorm afwijkt van een moderne viool.Hoop niet dat ik jullie lastig val met dit onderwerp,in ieder geval,bedankt voor de reactie,s
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 041.jpg
      041.jpg
      Bestandsgrootte:
      81 KB
      Weergaven:
      17
    • 033.jpg
      033.jpg
      Bestandsgrootte:
      37,8 KB
      Weergaven:
      17
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Beste Rang,

    het is geen kwestie van 'lastig vallen', maar eerder niet kunnen reageren omdat de afbeeldingen zich daar niet voor lenen. Zo zijn foto's die onder een hoek genomen zijn uitermate ongeschikt omdat die een vertekening teweeg brengen en de vorm daarom aantasten.
    Zo ook de laatste twee foto's: veel te donker om er wat mee te kunnen. Dat is jammer want er zullen dan nauwelijks of geen leden op reageren. Aan het maken van foto's ter identificatie worden andere eisen gesteld dan een simpel fotootje van iets wat op een viool lijkt.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Beste Rang, ik denk niet dat dit forum geschikt is als betrouwbaar identificatiemedium, ook niet met HD fotografiekwaliteit. Daarvoor moet je toch echt bij een vioolbouwer in jouw buurt zijn, die je wellicht verder kan helpen. De mate waarin je een kat in de zak gekocht zou hebben, hangt af van het betaalde bedrag. Overigens is dit ondanks zijn/haar respectabele leeftijd gewoon een "moderne" viool. i.t.t barok- of transitiemodellen. Een bouwersetiket of -brandmerk kan behulpzaam zijn, ook als het vals of fantasie is (wat veel voorkomt) bij het zoeken naar de oorsprong, maar het zegt niets, want zelfs valse violen met échte etiketten komen ook voor, zij het sporadisch.
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    En dan nog, als hij dan toch nog best aardig klinkt dan heb je een best leuke kat.

    Is hij niet gewoon op te tuigen? Kan je eens luisteren....
     
    zapling vindt dit leuk.
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Uiteraard is het beste met het instrument onder de arm naar een vioolbouwer. Maar als Bert Boon bij iedere vraag van deze strekking ogenblikkelijk de vraagsteller verwijst naar de vioolbouwer zou ik hem toch adviseren hier niet (meer) op te reageren, omdat we anders SF kunnen afsluiten na verloop van tijd.
    Je moet het nou ook weer niet ontmoedigen. Doorverwijzen kan ook nog in latere instantie.

    En anders kan de kat altijd nog een baasje vinden in het Bosch Leerorkest!
     
    Marcelita en Muzirene vinden dit leuk.
  9. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Altijd welkom.... :)
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    De identificatiedeskundigheid ligt hier bij veel deelnemers op het niveau van "Raad de viool" uit de spelletjes die hier een tijdje geleden veelvuldig opdoken. Bovendien is een viool lang niet altijd goed te duiden aan de hand van foto's. Het is daarom in dit geval een goed advies de lokale vioolbouwer te bezoeken. Voor heel veel andere vragen blijft dan nog dit forum dus ongerustheid op dit punt is overdreven lijkt mij.
     
    Hopf vindt dit leuk.
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Vandaar dat je nooit deelnam!
    Maar een advies als 'wij van WC-eend' neem ik niet serieus.
     
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    En naar mijn bescheiden mening is dat een toch aardig niveau...... zo bleek....... :cool:
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  13. Rang

    Rang

    Lid geworden:
    25 jan 2016
    Berichten:
    6
    Leuk de reacties iemand enig idee uit welk land de viool komt?
     
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik gok Frankrijk. Wat is de prijs? ;p

    Nee, alle gekheid op een strijkstokje. Heren bouwers, twee vragen:
    Wat is er met de lak op de krul?
    En de toets, is dat wel ebbenhout?
     
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.541
    Jammer dat het zo'n zachte winter is. Echt een viool voor de open haard.
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    :( ...

    Of bedoel je in de schoen?! :D
    Had liever door die schoorsteen heen deze viool gekregen ooit.... Vol verwachting..... En toen kreeg ik een blokfluit....
     
    zapling vindt dit leuk.
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    1. Ik denk dat de krul een keer is overgelakt en daarna is onderworpen aan een te hoge temperatuur met blaasvorming tot gevolg.
    2. De toets lijkt me gebeitst hardhout.
     
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Dank je. Interessant, antwoord 1.
    Waarom lak je een krul over? Dat zou dan toch alleen gebeuren met een viool die het waard is er nog eens iets mee te doen?

    Gebeitst hardhout. Ik weet dat er in een periode in Frankrijk ebbenhout schaars was. (Daar werd toen vooral perenhout gebruikt, meen ik? Leuk want ik vind Peren lekker.) Kan dit niet een aanwijzing zijn voor de afkomst/leeftijd van de viool dan?
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Als je nagaat hoeveel violen van de goedkopere klasse worden uitgerust met gebeitst hardhout, moet daar niet de conclusie aan verbonden worden dat ebbenhout schaars is. Het is veel goedkoper en dan kom je meer in de categorie goedkopere instrumenten.

    Ik denk trouwens dat het gehele instrument is overgelakt, maar op de krul is de lak daarna raar gaan doen. Ik denk dat een te hoge temperatuur daar de oorzaak van is of kan zijn geweest. Dan kun je je natuurlijk afvragen waarom dan alleen de krul en de rest niet? Ja, goede vraag Frits, al zeg ik het zelf. Ik denk een beetje hardop.
    Verder vind ik de onderste long een vreemde vorm hebben voor zover je dat van de foto's kunt afleiden. De verhoudingen tussen boven- en onderste long alsmede de taille kloppen niet. Het instrument doet mij een beetje Duits aan en dat komt mede door de vorm van de f-gaten en de bolling aan de randen van met name het bovenblad: de zo geheten 'hohlkehle' (is geen Nederlands woord voor).
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Zonder het instrument in handen te hebben kun je wellicht vaststellen dat de houtsoort van de toets Coromandel (verwant aan ebben, zwart met bruine strepen en gebruikt als vervanging, mogelijk wanneer geen ebben voorhanden was, niet uitsluitend op goedkope instrumenten) Van beits op de toets is m.i. geen sprake: een gebeitste toets van b.v. perenhout zoals wel gebruikt op goedkope instrumenten ziet er echt anders uit.
     

Deel Deze Pagina