Hallo medecellisten ( en -bouwers). Ik zou heel graag een oordeel hebben over deze cello, hoe oud hij wordt geschat, de waarde etc. Ik ben ook geïnteresseerd in de kam, hij staat wat achterover. Is dat een type kam die in een bepaalde periode werd gemaakt? Deze cello is zo'n 50 tot 60 jaar oud volgens zeggen en komt uit Duitsland. De cello is recentelijk gerestaureerd.Hopelijk zijn de foto's duidelijk genoeg. Hieronder laad ik nog wat foto's op want in 1 keer gaat het niet. ( ps : het oploaden van foto's gaat niet goed, ik krijg steeds dubbele foto's dus van elke foto 2) Bij voorbaat dank. vriendelijke groeten van Beginneling Vervolg foto's cello beginneling. PS 1 : het is een 3/4 e cello. PS 2 : het is een hele lichte cello met een heel dun blad.
Vervolg foto's cello beginneling. Foto's van dichtbij genomen kan ik helaas niet opladen( bestanden zijn te groot en miniaturen doet hij niet) dus er ontbreken een paar cruciale foto's. Mocht je nog wat meer foto's willen zien laat me dan weten van welk onderdeel van de cello dan maak ik nieuwe foto's van verderaf. vriendelijke groeten van Beginneling
Wat jammer dat de boel zo verschrikkelijk vaag is!! Die blauwe achtergrond maakt dat je problemen krijgt met de witbalans van je camera. Gemaakt met een iPhone?
Hallo Frits, deze foto's zijn gemaakt met mijn oude Nokia N73, met een uitstekende Carl Zeiss lens. Meestal kan ik daar puike foto 's mee maken. Helaas heb ik geen 'echt' fototoestel.
Nee, ik heb hem gehuurd en hij is niet precies getaxeerd. Ik maakte me ook wat zorgen over de kam die van boven ' achterover buigt'. De waarde van de cello wordt geschat op 2500 euro.Maar wie er meer over kan zeggen: ik hoor het graag.
Dat is goed Marjolein G met wie ik zo gezellig in het ensemble zit! Laat maar weten wanneer je dat kunt doen.... Niet teveel oliebollen eten he? groet Marianne
Wanneer het om een huurinstrument gaat lijkt me dat hier gauw een nieuwe kam op gezet moet worden, voordat die gaat omklappen. Dat zou dan moeten gebeuren door de verhuurder. Als het een kam van goede kwaliteit is kan die weer worden recht gemaakt. Als ik het goed zie, is dit een kam van Chinese makelij en die kun je maar beter vervangen door iets beters. Wat ik alleen niet goed begrijp is, waarom een aantal vragen over deze cello werd gesteld, want het is immers een huurinstrument? In de huurovereenkomst zal dan ook beschreven staan wat de staat van het instrument is, de herkomst en bouwjaar en bouwer. Bestaat er interesse dit instrument te kopen o.i.d.? Een soort huurkoop? In diezelfde overeenkomst staat -als het goed is- ook, welke kosten voor rekening van de huurder komen, zoals snaren en dergelijke. De kosten voor vervanging van een krom getrokken kam zouden volgens mij ten laste van de verhuurder zijn. Kijk het eens na zou ik adviseren. Frits
Hallo Frits, dank je voor je feedback. Omdat de cello net was gerestaureerd heb ik het huurcontract nog niet opnieuw daarop nagekeken. Zal ik doen, bedankt voor de tip. Ik kan de cello ten allen tijde terugbrengen, mijn zorgen over de kam waren dus niet voor niks. vriendelijke groeten van Marianne
Hallo Frits, ik heb dit instrument gehuurd van een particulier die hem niet officieel heeft laten taxeren. Hij heeft hem wel laten restaureren en een waarde geschat maar dat is bij benadering. Ik moet zelf even bedenken of ik hem vraag er een nieuwe kam op te laten zetten of dat ik hem sowieso terugbreng. Volgende week heb ik weer cello ensemble en ik denk dat ik mijn celloleraar vraag er ook even naar te kijken voor ik beslis wat ik doe.
Maar wat nog steeds onbeantwoord blijft: waarom is het van zo'n belang om te weten wat de waarde van dit instrument is? Met de wat scherpere foto's is nu ook duidelijk te zien dat zowel de stemsleutels als de toets van 'nephout' zijn, waarmee ik zwart gebeitst hardhout bedoel. In ieder geval geen ebben!
Hallo Frits, omdat ik nog geen jaar cello speel heb ik nog niet veel verstand van cello's. Ik wil er graag meer over te weten komen, 'wat voor vlees ik in de kuip heb'. Al doende leert men. De opmerkingen die jij of iemand anders plaatst kunnen van waarde zijn omdat ik denk een goed instrument te huren en dat is dan misschien niet zo. Ik neem het instrument maandag mee naar mijn leraar en als er zoveel aan mankeert zoals jij zegt breng ik hem ws terug.
Begrijp me goed: een toets van hardhout en stemsleutels van hetzelfde materiaal vallen niet onder de noemer dat er "zoveel aan mankeert", maar geven een goede indicatie dat het hier om een zeer eenvoudig instrument gaat wat zijn directe weerslag heeft op de waarde. In die zin heb ik het willen noemen.
Okay, is duidelijk Frits. Ik heb de verhuurder gemaild over de kam. Ben benieuwd naar zijn reactie. Prettige avond nog... Wordt vervolgd.
Het kan best een aardige cello zijn, al ziet hij er nogal slecht onderhouden uit. Een kam mag voor verhuur niet zo worden afgeleverd, ook niet door een particulier: m.b.t. het huren van een particulier heb ik sowieso mijn vraagtekens want particulieren hebben doorgaans geen keuze. Ga toch gewoon naar een vioolbouwer die ook verhuurt! Dat Frits op grond van de betreffende foto kan zien dat het om een Chinese kam gaat vind ik héél knap. Ik ben er namelijk vrij zeker van dat het een kam van L.Houniet, vroeger vioolbouwer in Utrecht, is: er staat gewoon een brandstempel van hem op de kam ( kwestie van zoomen Frits!) Dat Houniet Chinese kammen gebruikte lijkt mij uitgesloten, dat een pientere chinees met "L. Houniet" stempelde lijkt mij zo mogelijk nóg onwaarschijnlijker. Kammen van Europese oorsprong kunnen ook best krom: alle kammen die niet gaandeweg de snaarleeftijd af en toe worden gecorrigeerd gaan krom. Meestal kunnen ze ook weer rechtgezet/gebogen worden, een vioolbouwer heeft dat in zijn standaard trukendoos, een particulier niet.
Hallo Bert, dank voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk, het was mijn vaste voornemen naar een cellobouwer te gaan die ook verhuurt. Had al een afspraak gemaakt. Toch nog even deze mogelijkheid bekeken en toen voor de bijl gegaan, omdat het instrument best aardig klinkt en de verhuur niet duur is..( zei ze met haar onervaren oren).Dit instrument schijnt er nog veel erger te hebben uitgezien en door een cellobouwer te zijn gerestaureerd. Het kan mij niet zoveel schelen hoe hij eruit ziet, als er maar geen fundamentele gebreken aan zitten en dat is dus wel zo met die kam. Ik laat hem aan mijn celloleraar zien en beslis dan wat ik doe. De kam is inderdaad van L. Houtniet, dat had ik zelf wel even kunnen zien. Bedankt voor het meedenken. ik laat nog horen hoe het afloopt. vriendelijke groeten van Marianne
Ja, Bert je hebt helemaal gelijk, hier ga ik de mist in. Maar gelukkig zei ik er in post#10 bij: en ik heb het dus niet goed gezien!! Dat kammen recht gezet/gebogen kunnen worden had ook ik reeds genoemd in dezelfde post#10: