Wie kent bouwer Van der Wijk uit Lochem?

Discussie in 'Overig' gestart door Elman, 4 nov 2013.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Zaterdag een cello in handen gehad die in 1984 is gebouwd door Jan van der Wijk (of Wijck - weet ik niet meer) te Lochem. Aldus het etiket. Kan niets over die bouwer vinden. Gaat er bij iemand een lampje branden?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ja, bij mijn weten een amateurbouwer, broer van Wytze van der Wijk, gepensioneerd vioolbouwer inmiddels wonend te Heerenveen.
     
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Dank voor de info. Kon via google werkelijk niets vinden dus concludeerde al dat het een amateurbouwer moet zijn. Neem aan iemand die dat naast een andere baan deed of na zn pensionering? Zijn broer Wytze was die van beroep vioolbouwer?

    Bespeelster huurt het instrument - het is niet te koop. Ze zou 5 a 6 duizend neer moeten leggen voor een instrument van gelijke kwaliteit. Kan ze het instrument heel wat jaar voor huren. Enige 'nadeel' van het instrument is dat de lak geel is. Zoals velen houdt degene die de cello bespeelt meer van het klassieke bruin/rode lak.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wytze had een vioolbouwpraktijk en verhuurbedrijf in Groningen (daarvoor in Delfzijl). Na zijn pensionering (ik meen in 2002) is hij uit Groningen verhuisd. Van Jan weet ik verder weinig; ik heb een keer een cello van zijn hand gezien, die inderdaad aan de gele kant was.
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hopend op een kleine bijdrage naar meer info over de bouwer ben ook ik helaas niet verder gekomen.
    Ook het boekwerkje "Bouwers in Beeld", uitgebracht naar aanleiding van de tentoonstelling in het stedelijk museum te Zutphen anno 1992 mocht geen uitkomst bieden.

    Maar dan de vraag, Bert... wat zijn jou bronnen?

    Remi
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Mijn bronnen zijn in deze persoonlijke contacten en eigen waarneming.
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik ben één keer, eind jaren tachtig, met een vioollerares + wat leerlingen bij Van der Wijk in Delfzijl geweest om wat kleinere maten violen uit te zoeken; ik spelen en zij luisteren.
    Waar Van der Wijk vandaan kwam, weet ik niet precies, maar met mij sprak hij Fries, dus hij zal wel ergens in de groene greiden zijn geboren.
     
  8. Bauke van der Wijk

    Bauke van der Wijk

    Lid geworden:
    14 mrt 2014
    Berichten:
    2
    Geachte hr. Elman, Ik kan U melden dat dat een van de eerste cello's is geweest die mijn vader heeft gebouwd.
    Hij is in 1980 officieel als vioolbouwer begonnen en heeft hoofdzakelijk in opdracht Violen en cello's gemaakt.
    Dit naast het vele restauratie werk. Mijn vader heeft van jongs af aan viool gespeeld en is op latere leeftijd naast het leraarschap instrumenten gaan bouwen.
    Mijn vader is nu 5 jaar geleden overleden en heeft vlak voor zijn overlijden allen instrumenten verkocht.
    Helaas heb ik nooit een instrument van hem kunnen krijgen.
    Wijtze van der Wijk is dus mijn oom en naar mijn weten nog actief met de violen.
     
  9. Tosca

    Tosca

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    54
    Goedemiddag,

    Ik reageer even op een oud topic. Ik ben op zoek naar een 3/4 oefencello voor de weekenden dat ik bij mijn vriend ben. Ik heb een latrelatie en het is handig om een tweede cello bij hem thuis te hebben zodat ik mijn cello niet steeds heen en weer te moeten slepen. Ik kwam een aanbod tegen: Studiecello met warme klank door Wytse van der Wijk gebouwd. Met strijkstok en hoes prijs nader overeen te komen. In 1992 is er Hfl. 1.600.= voor betaald, bewijs daarvan aanwezig.

    Nu is mijn vraag: ik ga natuurlijk zelf proefspelen. Maar wat zou een reële prijs zijn?
     

Deel Deze Pagina