Wie kent er dit Menuet van Haydn ?

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Solange, 23 jan 2016.

  1. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Hallo beste strijkers,

    Ik ben op zoek naar een opname op you tube van het stuk wat ik momenteel in kamermuziek speel.
    Ik weet alleen dat het Menuet van Haydn is, maar meer ook niet.
    Graag had ik het beluisterd om de beleving te zien. Ik speel het nogal vlak en zou door het beluisteren en bekijken van een opname weer een stukje verder geraken.
    Hopelijk is er iemand onder jullie die het kent?
    Het bestaat uit een Menuet met Trio en nog een Presto-deel.


    http://i.imgur.com/dtvVr2J.png
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Leuk trio! Ik ken deze niet. Het zou evt. nog onderdeel kunnen zijn van de cassationsstücke van Haydn.

    Wat je zou kunnen doen, is de zoek-op-melodie functie van www.imslp.org

    http://imslp.org/wiki/IMSLP:Search_by_Melody

    Daar moet je nog een keer doorklikken en dan kun je op een notenbalk de eerste vioolpartij invoeren en dan zou dat mogelijk kunnen leiden tot de bron.
    Haydn heeft ook pianosonates omgewerkt tot strijkstrio's. Kijk niet gek op als je uiteindelijk daar op uit komt.

    Wat je ook kunt doen, is luisteren naar een ietwat vergelijkbaar stuk. Haydn heeft immers heel veel gecomponeerd (allemaal opdrachten/verzoeken van de hongaarse adellijke familie Eszterhazy)
    zoals deze:


    Je pakt dan wel de sfeer, de geest, van het stuk.

    En wat verdacht veel lijkt op dit menuet is deze bewerking voor 3 celli:
    http://burrito.whatbox.ca:15263/imglnks/usimg/3/33/IMSLP268629-PMLP435186-Haydn_Trio_116-2_score.pdf

    En dat zou kunnen betekenen dat het gevraagde menuet uit Barytontrio 116 nr. 2 komt.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2016
  3. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Hoi Marcelita,

    Hier kom ik echt al een heel eind mee verder! Bedankt!
    Het Barytontrio lijkt inderdaad zeer sterk op mijn partituur. Ook de sfeer van het stuk is helemaal dezelfde als die van mijn partituur. Op imspl heb ik hem niet kunnen traceren, maar dat geeft niet.
    Je hebt me ontzettend geholpen!

    De kamermuziek geeft voor mij (als beginner) best veel vraagtekens. Het zijn doorgaans goed haalbare stukken om te spelen als violist maar en komt zoveel bij kijken...(teken geven, herhalingen, intonatie, juiste boogstreek, veel boog, weinig boog, plaats in de boog, dynamiek, ...)
    Het les krijgen van een vioolleerkracht die werkt met een suzukiboek met luister-cd staat in schril contrast voor mij met een leerkracht (cello + contrabas) kamermuziek die werkt met stukjes die niet zo makkelijk terug te vinden zijn op het internet. Bovendien vind ik het niet altijd even duidelijk als het me voorgedaan wordt op cello.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Graag gedaan! Leuk stuk, dus als je mij de scans van de andere bladzijden wil sturen, zou ik dat heel leuk vinden!
    Ik speel dan (zonder docent) met anderen in een trio of kwartet als we met z'n vieren zijn. We zijn gevorderd en op het niveau dat we dit al heel aardig á vue kunnen laten klinken. Voor een gevorderde is de cellopartij al helemaal geen probleem, maar toen ik nog niet zo lang speelde, piepte ik wel anders;).

    Maar hoe gaat dat dan met kamermuziek celloles? Ben je dan met twee vioolleerlingen en die docent en jullie moeten dit dan spelen? Waar heb je dan precies moeite mee?
     
  5. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    De kamermuziek staat los van de cello-les. Voor cello ben ik een absolute beginner. De kamermuziek doe ik (viool) samen met een cello. De 2de partij speelt de leerkracht mee, maar niet altijd.
    Met de cello zit ik nog niet in kamermuziek. Het moeilijke vind ik dat de leerkracht (cello-docent, geen viool) me op cello iets uitlegt voor viool. Het gaat dan niet over de boogstreek maar wel over de inleving (meer boog, inhouden, dynamiek) Het wordt getoond aan de hand van een cello en niet uitgelegd door een vioolleerkracht.
    Ik ben ook nog niet zo ver gevorderd dat ik dat allemaal automatisch toe en de inleving aanvoel. Ben nog te zeer bezig met teken geven, herhalingen niet vergeten, tempo constant houden, intonatie, ...)
    De andere leerling is een leerling-cello van die bij de leerkracht les volgt. Voor die leerling is het vaak sneller duidelijk wat er verwacht wordt enerzijds omdat ze haar leerkracht al geruime tijd kent en anderzijds omdat ze cello speelt. In de vioolles speelt de leerkracht al eens mee en is het snel allemaal duidelijk hoe die sfeer van dat stuk zit. Ze speelt mijn partij dan ook steeds eens voor en geeft gerichte aanwijzingen zoals, daar crescendo, ginder kleine boogjes en aan de slof, ginder heel zacht alsof er lucht onder je boog zit, .... Bij de les kamermuziek moeten we zelf uitzoeken hoe we dat het best brengen en daar ben ik naar mijn gevoel nog niet klaar voor om dit te voelen zonder dat ik het stuk ken of het ergens kan beluisteren. Ik speel het te vlak, te plat volgens de leerkracht.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2016
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, dat is dan best lastig!
    Doet me denken aan het muziekschool-ensemble waarin ik na één jaar celloles in belandde. Een deel van wat ik moest spelen, was al boven mijn pet (werd niet aangepast) en verder was ik nog absoluut niet gewend aan ensemblespel, dus vliegen alle tonen, alle partijen van de anderen je echt om de oren. Degene die dit leidde, was geen docent viool of cello. En die docent had ook niet echt veel idee van het bereik van een cello, dus moest ik ook noten uit contrabaspartijen gaan wegstrepen of octaveren. Maar ja, na slechts een enkel jaartje les ben je vooral aan het overleven alsof je op een vlot op een woeste zee zit. Er was nog maar twee keer een gevorderde celliste bij en toen was ze weg en stond ik alleen voor de baspartijen. Slechts bij de makkelijke stukjes kwam ik enigszins toe aan dynamiek.
    Maar...je groeit erin. Het heeft tijd nodig, alles wat er om je heen gebeurt moet gewoon 'landen' en op celloles en thuis werk je aan uitbreiding van je mogelijkheden. Alle inspanningen samen gaan hun vruchten afwerpen, heb geduld met jezelf, het gaat allemaal komen!:)
     
    Solange vindt dit leuk.
  7. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Oef! (Ik ben dus niet de enige)
    Hier is de 2de en de 3de pagina. De presto vind ik leuk(er).
    http://imgur.com/a/TX73X
    Check je even of de upload open krijgt?

    Groetjes!
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ha, dank je! Ja, de upload kreeg ik open en alles staat nu printklaar in een mapje.
    Alleen dat presto op blz. 3 loopt na twee notenbalken nog door, zou ik die ook mogen (vroeg rupsje-nooitgenoeg:D).
    Dit gaan we dus lekker spelen.:)

    Ensemblespel, kamermuziek, het is gewoon voor iedere beginner complex. Melodielijnen, ritmes, dynamiek, alles moet tegelijk en dan loop je ook nog tegen je gebrek aan vaardigheden op. En ook als je gevorderd bent, kunnen er nog stukken komen die je niet zomaar even met elkaar wegspeelt.
     
  9. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Hoi Marcelita,
    Er zijn slechts 3 pagina's. Ik heb ze niet in volgorde aangeklikt, zie ik net. Dat is inderdaad verwarrend.
    Je moet eerst het blad met het Menuet als titel leggen, dan het blad beginnende met maatcijfer 38 en bovenaan paginanummer 8 en ergens halverwege de titel 'Presto' en als laatste het blad met bovenaan rechts paginanummer 9 en beginnende met maatcijfer 12 dan heb je alles.

    Bedankt om je ervaringen te delen. Wat ik ook nog wilde vertellen is dat mijn vioolleerkracht me het stuk ook heeft voorgespeeld en dat klonk super maar was totaal anders geïnterpreteerd. En zoals de leerkracht kamermuziek het wil, klinkt het ook super maar is het toch weer helemaal anders. Dat werkt niet voor mij dus ik laat het niet meer voorspelen door iemand anders. Het zit dan nl. zo in mijn hoofd en belemmert me.
    Misschien dat ik later die 2 versies wel naast me kan neerleggen en er het mijne van maken maar in dit stadium kan ik dat nog niet.
    Ik ben al stiekem benieuwd hoe zal klinken bij jullie ginder. Spijtig wonen we (hoogstwaarschijnlijk) te ver weg om het voor de gezelligheid even samen door te spelen;)
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Aha, O.K., dan leg ik ze nu in de goede volgorde, en inderdaad...ik realiseer mij dat ik toch echt wel met mijn neus gekeken heb, want het was duidelijk te zien aan de verschillende maatsoort!:oops:

    Wij zitten in het midden des lands, beetje oostelijk midden om het goed te zeggen. Het samenspelen heeft wegens omstandigheden even stil gelegen en gaat volgende week weer starten en dan is dit een leuke binnenkomer!
    Denk ik!:)
    Misschien anders dat ik het eens met mijn mobieltje opneem.
     
  11. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Dat zou leuk zijn! Alvast succes!
     

Deel Deze Pagina