Wie weet van welke componist deze muziek is?

Discussie in 'Musicologie' gestart door jan81, 5 jun 2013.

  1. jan81

    jan81

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    5
    Hallo, ik ben een amateur violist en ben onlangs deze muziek op Youtube tegengekomen. Ik zou graag dit nummer zelf willen leren spelen en wil dus vragen of iemand mij kan vertellen wie de componist is van dit nummer? Alvast bedankt :)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Dan moet je wel even studeren: het is het vioolconcert van Tsjaikovsky!
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    @Liuwe,
    Waar een wil is is een weg.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Beste Jan81, veel violisten studeren uren, dagen, maanden, zelfs jaren op dit soort concerten, terwijl de kans dat ze ze ooit in de praktijk mogen uitvoeren nihil is. Studeer een paar mooie sonates in, zoek een handige en betrouwbare begeleider/ mede-uitvoerder en geniet van een prachtig stuk muziek! ;)
     
  6. jan81

    jan81

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    5
    Hallo allemaal,
    Hartelijke dank voor jullie hulp! :) Ik ga zeker proberen om het te leren spelen, het zal idd wel eventjes gaan duren, maar het gaat wel lukken.

    Nog maals bedankt allen!
     
  7. jan81

    jan81

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    5
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    1 van de moeilijkste vioolconcerten, waarom ook niet :cool:
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ik wil je optimisme niet temperen, maar het is wel een erg moeilijk stuk, hoor!
     
  10. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Eventjes :cool:
     
  11. jan81

    jan81

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    5
    Ik ben ervan op de hoogte, maar speel zelf al 56 jaar viool. Ik hoop dat ik het nog haal ;)
     
  12. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    ja ik hoop ook dat ik het later kan spelen. het is :cool: als ik kan
     
  13. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Afhangende van je niveau zal dat ooit wel lukken. Begin desnoods met het laatste deel, dat een pak gemakkelijker is.
    Zolang je het niet opvoert mogen er slordigheden inzitten.

    Er zijn moeilijkere concerto's... ;)
     
  14. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ja hoor, Paganini 1 & 2, Lipinski 1,Wieniawski 1, Ernst, Joachim 1. En Schönberg, natuurlijk. Want daar heb je minstens zes linkervingers voor nodig. Maar waarop is de mening dat het laatste deel van het Tchaikovsky-concert, al dan niet origineel of in de Auer-bewerking, gemakkelijker zou zijn, gebaseerd? Ben benieuwd :/

    Ronald
     
  15. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Zelf heb ik Tchaikovsky nog niet gespeeld, maar de (amateur) violisten die ik ken beginnen allemaal met het laatste deel. Dat deel kunnen ze mooi afwerken, dan doen ze het eerste wat toch vaker een struikelblok is.

    Misschien moet ik zelf dan ook maar eens aan beide delen beginnen en zien wat het makkelijkste is :)
     
  16. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Wat voor mij zelf voor een groot deel is en helpt -en internet is daar ideaal voor- is dat je juist die oh zo moeilijke stukken kunt afspelen, herhalen, herhalen en blijven mee spelen (studeren) tot je een ons weegt en het (bijna) onder de knie hebt.

    Remi
     
  17. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Natuurlijk, maar je moet proberen om gradueel op te bouwen. Je moet niet plots met Tchaikovsky beginnen als je geen bagage van andere concerti aan boord hebt.

    Maar met internet ernaast kan je uit zo één enkele concerto (die je zelfs niet hoeft af te werken) heel veel bijleren.
     
  18. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ofschoon het natuurlijk iedereen vrij staat om voor mijn part het vioolconcert van Reger of, nog erger, dat van Penderecki op de lessenaar te zetten, vraag ik mij af wat je daarmee denkt te bereiken.
    De techniek die je nodig hebt om de echt veeleisende werken uit het 'grote' repertoire te kunnen spelen, denk naast Tchaikovsky ook maar aan Brahms-Sibelius en Glazunov, bouw je op in je jeugd. In een violistenland als Rusland zelfs nog veel jonger dan hier, waar je namelijk ook nog wordt verondersteld eerst de middelbare school te hebben afgerond. En dan bedoel ik met vioolstudie beslist niet een uurtje per dag, maar minstens vijf tot acht uur. Kogan vond zelfs dat zijn leerlingen best naar tien uur konden streven. Dat had hij zelf ook als leerling moeten doen :/
    De combinatie van 'jonge' vingers, een pre-puberale mentale instelling en heel veel studie stelt je in staat rond je achttiende jaar te beschikken over een solide techniek. Met een solide techniek bedoel ik een vorm van gereedschap waarover je niet meer hoeft na te denken en die je in staat stelt de aandacht uitsluitend te richten op de inhoud van het stuk.
    Als, met alle respect, een amateur zonder die techniek bijvoorbeeld het vijfde concert van Vieuxtemps (of de vier voorafgaande) op de lessenaar zet, is het verleidelijk de cantines te spelen. Maar als het dan moeilijk wordt, en dat wordt het al gauw - denk maar eens aan de opgaande triolen in dubbelgrepen, dan gaat het niet meer. Simpelweg omdat de techniek tekort schiet. En blijft schieten want oefenen helpt echt niet meer. Ondanks veel oefenen leg je op je zestigste jaar ook nooit meer de honderd meter binnen de tien seconden af :p

    Er zijn overigens heus wel concerten die TECHNISCH binnen het bereik van de geoefende amateur vallen. Bach, Haydn, Mozart, sommige vioolconcerten van Rode, Viotti en Kreutzer. De muziek van de laatste drie is aanmerkelijk meer de moeite waard dan wordt gedacht. En voor de echt moedigen desnoods De Bériot. Of, met enige schroom, Spohr. Met grote schroom, dit herlezend. Maar dan heb ik het over techniek. Want als de aandacht volledig opgaat aan intonatie, frasering en stokvoering (en de dubbelgrepen bij De Bériot), blijft er voor de inhoud van een stuk weinig over. Wat ik overigens 'inhoud' noem gaat bij anderen als 'interpretatie' door het leven. Een woord waar ik in de loop der jaren een grote weerzin tegen heb onwikkeld :lol:

    Iemand anders in deze groep, ik geloof Liuwe, kwam met een veel beter advies: zoek een pianopartner en begin aan sonates. Mozart, Beethoven (ik zou even wachten met de Kreutzer-sonate) en de sonatines van Schubert. Je kunt er jaren op vooruit. Blader eens door de 'Hohe Schule des Violinspiels, geredigeerd door Ferdinand David. En sla dan gerust Locatelli over of die pastische op Vitali. En dan zijn we er nog niet, want Grieg schreef drie schitterende sonates. En die van Mendelssohn zijn ook leuk maar ik hoop dat de pianist dat ook vindt :p Vervolgens zijn Schumann en Brahms nog een stapje hoger, maar je weet maar nooit ....................... :) Overigens zijn bij de laatsten de problemen niet zozeer technisch (behoudens dan de derde sonate van Brahms), als wel samenhangend met de toonvorming. Nog los van het feit dat Schumann uitermate onviolistisch componeerde. Wat wil je, een pianist :p

    Ronald
     

Deel Deze Pagina