Kan iemand ons AUB. helpen. Wij zijn bij 5 restaurateurs geweest waarvan we bij 1 niet veel over kwijt willen alleen dat deze toen wij onverwachts binnen kwamen hem wilde omruilen (ohw sorry was even de verkeerde viool). De andere 4 gaven ons 3 verschillende jaartallen tussen de 1735 en 1760. 3 zeiden Korea 1 zei Nederland. Wij wilden deze laten restaureren maar komen uit zegt men tussen de 3.500 en 4.000 euro. (bij deze 4) Wie moeten we nu geloven ? de foto is een beetje onduidelijk en staat hieronder bij de volgende link. Ik heb de link naar Marktplaats verwijderd, conform de onderstaande regel (zie: Regels van dit Forum): Verwijzingen naar Marktplaats: Het is niet toegestaan reacties te plaatsen die (middels een link) verwijzen naar een advertentie in Marktplaats, dit om te voorkomen dat StrijkersForum daar een verlengstuk van wordt. Ook verwijzingen naar afbeeldingen geplaatst op Marktplaats zijn niet toegestaan, omdat de afbeelding na verloop van tijd niet meer aanwezig is. Bij overtreding wordt het bericht verwijderd. Beheerder
Wat bedoel je met omruilen? Jouw viool stiekem omruilen voor een goedkoop exemplaar, in de verwachting dat je dat niet zou merken? Met jouw vraag kan niemand op dit forum ook maar iets! De foto is te onduidelijk, alle informatie over de viool ontbreekt! Als een restauratie volgens de door jou geraadpleegde mensen tussen de 3500 en de 4000 euro ligt, dan moet de waarde van de vioolna restauratie toch echt wel hoger zijn dan 4000 euro. Maak eerst maar eens wat gedetailleerde foto's en kijk ook even of er wat in de viool staat, een etiket zogezegd. Als er "Stradivari" opstaat, ben je er zeker van dat het géén kostbaar instrument is.
Als ik het goed begrijp, bent u bij 5 vioolbouwers geweest en 4 van hen gaven een antwoord dat redelijk in dezelfde richting lag? Waarom wilt u dan nog (van voornamelijk amateurs) op dit forum meer informatie? Een viool beoordelen is het gemakkelijkste wanneer iemand deze in de hand heeft en zeker niet van één foto. Daarnaast heeft u al best wel veel informatie ingewonnen en zal het voor de mensen hier ook niet gemakkelijk zijn er meer over te zeggen. Desalniettemin wens ik u succes met uw zoektocht, helaas kan ik u niet helpen. Wat ik trouwens wel rare praktijken vind, is dat een vioolbouwer de viool in wilde wisselen... Snel wegwezen en gelukkig zijn ze lang niet allemaal zo, denk ik dan maar. Daphne
"Als er "Stradivari" opstaat, ben je er zeker van dat het géén kostbaar instrument is." Wat dit betreft is het interessant om dit boek eens te lezen: Antonio Stradivari, his life and work, van de Hill familie ISBN 0-486-20425-1. Op blz 216-217 staan foto's van etiketten die Stradivari in verchillende perioden van zijn leven heeft gebruikt.
Wil je daar mee zeggen, dat het zaak is eens goed te bestuderen of het nep is of echt? In het boekwerkje van Hill waaraan je refereert, staan zo'n 15 verschillende labels en een 20 stuks aanduidingen van het bouwjaar waarvan sommige met stempel en sommige zonder. De kans op een authentieke Stradivarius is echt heel klein, maar goed laten we zeggen: "je weet het maar nooit".
Wie, wie, wie... Oh Johan1977 geef a.u.b. de naam van de vioolbouwer/restaurateur die zijn naam te grabben wil gooien om een (onbekent) instrument te willen verwisselen. En een paar centen snel te willen innen. Hmzzzzz. Helaas weet ik niet om welke MP advertentie het gaat dus kan daar niet checkken. Kom eens met informatie of foto's remi
Johan, Ik heb de foto gezien op MP. Deze foto zegt helemaal niets, hoe kan je verwachten dat je deze viool zo zal kunnen verkopen? Zoals andere leden ook schrijven: kom met meer informatie en foto's Dan schrijf je: De andere 4 gaven ons 3 verschillende jaartallen tussen de 1735 en 1760. 3 zeiden Korea 1 zei Nederland. 3 x Korea? zou kunnen ... maar dan niet gebouwd tussen 1735 en 1760, wat een onzin. Uit de info die je hebt gekregen moet je (met 3 deskundige beoordelingen) bijna wel meegaan dat het dan toch een Koreaanse viool zal zijn, die zijn er n.l. wel zoals: http://www.shimro.co.kr/eng/ Als de viool nog in redelijke staat is (dus geen barsten of andere narigheid, lees ik niets over) kost het weer speelklaar maken van deze viool natuurlijk nooit 4000 euro, hoe komen ze erbij? Bouwen ze er een nieuwe viool omheen? Knoppen, kam, stapel, toets bijwerken, snaren en toebehoren kost plm. 250 euro. Maar als er ook b.v. barsten zijn moet je je afvragen of de viool de extra reparatiekosten daarvoor wel waard is.