Wijsvinger niet plooien, probleem?

Discussie in 'Viool' gestart door Lb., 26 dec 2021.

  1. Lb.

    Lb.

    Lid geworden:
    26 dec 2021
    Berichten:
    4
    Hallo

    Ik ben een pianiste en zou graag als tweede instrument viool willen spelen.
    Ik zit wel met een mogelijk probleem.
    Mij wijsvinger van mijn linkerhand plooit niet volledig (Mijn voorste vingerkootje). Kan dit een probleem vormen bij het spelen van een viool?
    Zo ja, is het aanschaffen van een "linkshandige viool" een goed idee?

    M.v.g.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Vraag een docent om advies over de mogelijkheden.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Het lijkt mij dat de vinger bij het laatste kootje voldoende gebogen moet kunnen worden. Ik ben geen fysiotherapeut maar zou dit een kwestie kunnen zijn van het wat verder oprekken van de pees? De wijsvinger kan niet vlak op de toets worden gezet, dan valt er nauwelijks te spelen. Als dat echt niet valt te verbeteren zou er mogelijk op een links instrument gespeeld moeten worden.
     
  4. Lb.

    Lb.

    Lid geworden:
    26 dec 2021
    Berichten:
    4
    Ah oké, ik ben ooit eens gevallen met een tas/kopje en er heeft toen een stukje ervan in mijn vinger gezeten, mijn pees is waarschijnlijk ergens gescheurd waardoor ik mijn vinger daar niet meer kan plooien.
    Ik dacht al dat dit niet echt handig zou zijn voor het bespelen van een rechtse viool, maar linkse violen zijn moeilijk te vinden voor een prijs die ook redelijk is voor een beginnende violist?

    M.v.g
     
  5. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik dacht dat er praktisch geen linkshandige violen gebouwd werden, en gezien een viool niet symmetrisch is kan je niet gewoon de snaren omdraaien (basbalk en stapel). Daarbij als je ambieert om in een orkest te spelen kan je moeilijk de andere kant op strijken. Daarbij vraagt ook de strijkstok complexe handbewegingen waarbij de wijsvinger als een soort schokdemper werkt voor de boog en verschillende boogtechnieken vragen veel flexibiliteit. Ik denk niet dat het onmogelijk is maar je zal met heel wat hindernissen geconfronteerd worden. Deze zullen groter zijn wanneer je "klassieke" muziek en orkestwerk wil spelen dan bij de meeste "fiddle" muziek.
    Mogelijk vind je in deze draadjes nog interessante info:
    http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=626
    https://strijkersforum.nl/threads/linkshandig.508/
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Linkshandige violen is wel aan te komen. Maar het zijn vaak eenvoudige instrumenten.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Voordat je een keuze voor een linkshandig instrument maakt zou ik tot op de bodem uitzoeken of rechtshandig echt onmogelijk blijkt.
    Linkshandige instrumenten zijn best te krijgen in studiekwaliteit. Een beter instrument (maar daaraan ben je als beginner wellicht nog niet direct toe) is ook te vinden na een flinke zoektocht. Ombouwen van een rechtshandig instrument is natuurlijk mogelijk maar niet goedkoop. Een vioolbouwer laten bemiddelen bij de bouw van een LH instrument in een betrouwbaar atelier in Oost Europa is een andere, redelijk betaalbare weg: ik heb dat in het verleden wel eens gedaan voor een violist met beperking aan de linkerhand.
     
  8. Lb.

    Lb.

    Lid geworden:
    26 dec 2021
    Berichten:
    4
    Ik weet niet of er hier ook zijn die wat over gitaar kennen, maar daar zit ik voor sommige akkoorden ook met het probleem dat het redelijk moeilijk is deze te spelen doordat ik mijn vingerkootje niet kan plooien. Daar zijn er wel meer snaren waardoor de afstand die te overbruggen is groter is dan deze bij een viool is. Weet niet of dat zen verschil maakt of niet...

    Ik denk wel dat ik al wel wat in het voordeel ben doordat ik piano speel? De coordinatie bij mij is al goed omdat ik gewend ben van twee verschillende eingen te spelen met mijn RH en LH.
    Gitaar heb ik ook al wat gedaan dus kan mss ook al een voordeel zijn?

    Vioolbouwer inschakelen is mss wel een optie, maar ik zou zowiso eerst zo al eens verderzoeken.
    Goede sites zijn altijd wel welkom :).

    Ja dat leek mij inderdaad ook wel. Ofwel zeer eenvoudig ofwel te goed (en te duur) voor iemand zonder ambitie professioneel te gaan spelen.

    In een orkest spelen is niet echt de bedoeling, het zou voor in mijn vrije tijd zijn, op mijn eigen aanleren en eventueel wel eens hulp vragen als iets niet duidelijk is of lukt. Af en toe eens op een familiefeest etc. iets spelen is ook een mogelijkheid.
    Nadien zou ik graag, als dit al goed gaat, samen met piano (dan leer ik een van mijn zussen of broers daar iets op aan) liedjes willen spelen.
    Ook zou het eventueel de bedoeling zijn dat een van mijn zussen ook op deze viool zou spelen. Ze heeft al redelijk duidelijk gemaakt dat ze dat ook wel leuk zou vinden hahah.
     
  9. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik zie wel eens topspelers met een heel eigenaardige vinger techniek. (Op cello speelde Rostropovitz op een manier die een docent af zou kunnen keuren). Wie weet is er een heel goede oplossing voor jou te bedenken, qua aangepaste techniek.
     
    Lb. vindt dit leuk.
  10. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Zelf speel ik ook gitaar en kan me de problemen bij sommige akkoorden voorstellen. Mij lijkt de viool wel lastiger omdat de houding van je hand vraagt dat de vingers wat meer gebogen zijn. Ook vibrato met viool wordt lastig met die vinger, maar zoals Jan zegt met wat inventiviteit kom je ver. Als je eerst een viool huurt kom je snel te weten wat de beperkingen zijn.
     
    Lb. vindt dit leuk.
  11. Thallo

    Thallo

    Lid geworden:
    18 mei 2010
    Berichten:
    4
    Ik speel linkshandig viool vanwege een probleem met mijn linkerarm. Ik ben destijds begonnen op een omgebouwde rechtshandige viool, waarbij de binnenkant niet omgebouwd was (de zangbalk en de stapel zaten dus eigenlijk verkeerd om). De klank was daardoor niet zo mooi, maar zo kon ik wel uitproberen of strijken met links wel goed ging. Na een tijdje heb ik via mijn vioolbouwer een linkshandig gebouwde viool uit de Verenigde Staten gekocht.
     
  12. Lb.

    Lb.

    Lid geworden:
    26 dec 2021
    Berichten:
    4
    Ik ga inderdaad eerst ook wel eens proberen of het de moeite waard is. Zowel rechthandig (of ik op een of andere manier toch wat kan spelen met mijn vinger) en als dat niet zou lukken links. Dan kan ik inderdaad verder kijken voor de juiste viool en eventueel ergens laten bouwen.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:

Deel Deze Pagina