Willem Kes Charakteristieke Tanzweisen op.3 voor viool+piano

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Henri Vieuxtemps, 20 jul 2010.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    732
    Willem Kes was de 1e dirigent van het Concert-Gebouw Orkest. Hij componeerde ook. Hier zijn Charakteristieke Tanzweisen op.3 voor viool en orkest, hier life gespeeld bij de 2e ronde van het Nationale Oskar Back vioolconcours 2009 door violist Emmy Storms (in finale 3e prijs) en pianist Vera Kooper.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Willem Kes (Dordrecht, 16 februari 1856 – München, 22 februari 1934) was ook violist en niet een van de minste. Als één van de weinige Nederlandse violisten kreeg hij gelegenheid om van beroemde leraren als Böhm, David, Wieniawski en Joachim les te krijgen.

    Als violist had hij een Europese bekendheid en kende ook zijn collega's als de Sarasate en zijn oude leraar Joachim, die op zijn uitnodiging bij het Concert Gebouw Orkest, kwamen spelen.

    Een andere eigenschap van Kes was, dat hij net zo goed viool speelde als piano.
    Aan die Charakterische Tanzweisen (zo is de titel en niet anders) is te merken, dat Kes een diepgaande kennis heeft van viooltechniek. Het stuk stamt overigens uit 1890. Hij zal het stuk zeer waarschijnlijk ook uitgevoerd hebben, als violist. Het is overigens bedoeld om met orkest te spelen.
    De uitvoering is helaas niet van zo'n hoog niveau. Er zijn nogal wat onzuiverheden.

    Willem Kes componeerde meer dan deze Tanzweisen.
    Van hem is in het Nederlands Muziekinstituut onder meer een vioolconcert en vier celloconcerti in manuscript te vinden. :)
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    732
    Dat nooit uitgegeven vioolconcert van Kes is online te vinden:
    http://www.nederlandsmuziekinstituut.nl/nl/archieven/correspondentie-en-muziekhandschriften?task=listdetail&id=4_178756
    Vioolconcert
    Componist Willem Kes (1856-1934)
    Schrift Autograaf
    Omvang Partituur (87 p.) + piano-uittreksel + partij
    Bezettingscode 219 viool en orkest
    Aanvraagnummer 077/11

    Het celloconcert van Goudoever staat hier:
    http://www.nederlandsmuziekinstituut.nl/nl/archieven/correspondentie-en-muziekhandschriften?task=listdetail&id=4_190980
    Suite Cello ed orchestra / H. D. van Goudoever / hommage à Gerard Hekking
    Componist Henri van Goudoever (1898-1977)
    Opgedragen aan Gerard Hekking
    Schrift Autograaf
    Omvang Partituur
    Bezettingscode 229 cello en orkest
    Aanvraagnummer 197/1
    Van het handschrift is de partituur in Sibelius gezet om het leesbaarder te maken en er zijn losse partijen van gemaakt en een viool/piano-uittreksel en dat hebben wij met een amateurorkest Intermezzo uit Rotterdam gespeeld. Goudoever, Henri Daniel van (1898-1977)
    Mvt1+2
    Mvt3+4
    Dat zou eigenlijk ook met dat vioolconcert van Kes moeten gebeuren. Zo'n stuk uit het archief halen en weer eens spelen. Zoiets is ook gebeurt bij de opera Attima van Constant van der Wall, een Indische componist bij 50 jaar Pasar Malam door een amateurorkest + professionele zangers. Er was daar ook commentaar op het nivo, maar het Residentieorkest is te duur en zouden dit plichtmatig doen anders dan een paar enthousiaste amateurs.

    Als je een life-uitvoering van een 3e jaars conservatoriumstudent nou eens vergelijkt met een officiele cd, die eindeloos in de studio kan worden opgenomen en waarbij valse noten met Cubase kunnen worden aangepast in de opnamestudio:
    RIMSKY-KORSAKOV, Nikolay (1844-1908) Concert Fantasy violin+orkest op.33 (1866-1867)
    Mvt1+2
    De intonatie van de 1e noot van de solist is al niet lekker en de lange 1e hoge noot na 51 seconden vanaf het begin zit er naast en wordt ook niet spelend gecorrigeerd. En dat breng je dan oficieel op de markt. Volgens mij is er dan wat mis met je gehoor als beroepsviolist. De overtuigende life-uitvoering van een snel en technisch moeilijk stuk van een 3e jaars conservatoriumstudent maakt dan meer indruk met kleine imperfecties in het heetst van de strijd, die Heifetz op z'n 40ste misschien nog iets beter zou spelen. Het geeft een goede indruk van dit stuk. Benieuwd of een ervaren beroepsviolist een nog betere versie hiervan op cd kan zetten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  4. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hallo

    bij RIMSKY-KORSAKOV vind ik de eerste noot niet storend , wel hoor ik bij de noot bij 34/35 seconde na het begin dat hij naar de goede toe gaat (omhoog) ipv direct te pakken.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    12.294
    Homepage:
    Ook ik heb veel minder moeite met de intonatie van de violist bij Moussorksi, dan bij de cellist (ik weet niet wie het speelt!) in het celloconcert van van Goudoever: hoeveel maten je ook beluistert, daar is het continu fout! Trouwens dat vind ik een euvel dat meestal te horen valt bij cello-spel.
     

Deel Deze Pagina