De firma Wittner, de Duitse producent van muziek-toebehoren, waarschuwt voor een inbreuk op het patent van haar fijnstemsleutels. Er zijn namelijk namaak fijnstemsleutels opgedoken die -zoals Wittner beweert- ook nog eens van zeer slechte kwaliteit zijn. Wittner vraagt haar klanten in een rondschrijven er melding van te maken wanneer men de namaaksleutels tegenkomt.
Het stikt overigens van de namaak Wittner staartstukken. Mogelijk dat het Patent daarvan al geruime tijd verlopen is, dat weet ik niet. (Zou ik een patentonderzoek moeten doen) Zo verkoopt ProArte (Antwerpen) ook staartstukken. In de catalogus staat dan 'Wittner type'. Als je dat dan bestelt krijg je een Chinees geval van inferieure kwaliteit in plaats van een kunststof originele Wittner. Het is mij een keer overkomen en dat deed de befaamde emmer overlopen. Nooit meer iets besteld bij deze club: pure misleiding.
Dit gaat niet over snarenhouders maar over fijnstemsleutels. De patentnummers staan in het rondschrijven van Wittner dat naar vioolbouwers en vakhandel is verstuurd. De bovengenoemde handel uit Antwerpen is wel aardig voor hobbyisten maar schiet voor de professional op nogal wat terreinen absoluut tekort.(maar dat is nogal off topic) Ik bedoelde dit topic meer als mededeling dan als discussieonderwerp.
Het gaat inderdaad niet over staartstukken, maar wel over een Wittner product. (Ja de beschrijving van mijn ervaring met ProArte is ver off-topic, maar eerder bedoeld als waarschuwing daar geen zogenaamde Wittner staartstukken aan te schaffen). Ook ik heb van de groothandel bericht gekregen over de inbreuk op bestaande patenten, maar die betreffen alleen die voor de landen: USA, China, Japan en Australië. Die voor Europa komt er nog aan, hetgeen betekent dat die wel is geregistreerd (onder EP 2215625) maar nog niet is verleend. Ik weet niet anders dan dat de uitvinding dan ook al beschermd is, maar is ben geen deskundige op dat gebied.