Zangbalk: weer eens wat anders....

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 24 okt 2013.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Men blijft maar experimenteren, maar of het werkt en waaróm is steeds dé vraag.
    Ik zou denken als dit beter is, zouden de grote meesters dat dan niet hebben kunnen bedenken en toegepast? Klaarblijkelijk leidde dit niet tot het gewenste effect:

    oordeel zelf maar:

    [​IMG]
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Hoe klonk het instrument voordat jij er het mes in zette?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @Liuwe,

    wat doet jou concluderen dat ik er het mes in gezet zou hebben? Dit is een afbeelding die ik ergens tegen kwam en is daarom geen 'product' van mijn hand. Dat betekent dan ook, dat ik geen antwoord kan geven op je vraag.
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het kan ook zijn dat de bouwer dronken was op het moment dat hij de zangbalk plaatsten.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik zie het verband tussen een kromme zangbalk en de dronkenschap niet! :(
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ Tobias: Een zangbalk plaatsen in dronken toestand is onmogelijk; het is een van de meest precieze en lastigste karweitjes in de vioolbouw. Sowieso is het nuttigen van spiritualiën voor dan wel tijdens het bouwen niet aan te raden. Ná het bouwen een glaasje is eventueel wel toegestaan :rolleyes:
    Overigens: een rechte basbalk goed inzetten is al geen sinecure, een geheel kromme er netjes inkrijgen is helemaal lastig, dus als Frits het had gedaan, was lof zijn deel!
    Zo'n kromme balk is natuurlijk nergens goed voor en kan op één hoop bij de stapel met interne rubberkogel, de glazen stapel, de kam met magische gaatjes erin geboord en al die andere fantastische patenten.
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Op de foto te zien is het bovenblad oud en de zangbalk splinternieuw, dus de oude zangbalk is verwijderd en de nieuwe er daarna opgezet.
    Het kan trouwens ook zijn dat de nieuwe zangbalk er los op ligt, want dat is niet te zien op de foto, het kan dus ook een grapje van de fotograaf zijn, of van de één of andere Vioolbouwer al dan niet dronken.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb er nog eentje:

    [​IMG]

    Volgens het onderschrift onder het origineel schijnt de viool niet eens belabberd te klinken. Het is een Chinese viool ongeveer 10 jaar oud. Wat men allemaal niet 'uitvindt'!
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Een zangbalk hier een zangbalk daar,
    ja zelfs twee zangbalken bij elkaar.

    De één is recht de ander krom,
    was de bouwer een genie of was hij dom.

    Mag je wel zo met zangbalken klooien,
    en een Viool met twee zangbalken tooien.

    Ach waarom niet,
    geen mens die het ziet.
     
  10. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Spreuk van de week: beter een kromme zangbalk dan rechtlijnigheid. :rolleyes:
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik las laatst een stukje over vroege Vioolbouw op het Internet, ik kan het stukje helaas niet meer vinden, het betrof daar ook de zangbalk of basbalk, deze werd toen uitgespaard als een soort verdikking in het hout, wat dus een geïntegreerde zangbalk heet, zoals mij laatst werd uitgelegd, ik begreep hieruit dat de zangbalk bij de vroege Vioolbouw altijd vastzat en de zangbalk pas later werd in gelijmd, wat is het voordeel van inlijmen ten opzichte van een zg geïntegreerde zangbalk, dat zou ik graag willen weten, want die vroege Violen klonken toch ook best aardig.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Bij een geïntegreerde zangbalk lopen de nerven noodzakelijkerwijs exact parallel aan die van het blad. Zou je die zangbalk een beetje schuin plaatsen zoals dat bij een op te lijmen zangbalk gebeurt, dan lopen de nerven niet meer parallel aan de zangbalk en heb je een grote kans op breuk in de zangbalk. Het is een beetje lastig uit te leggen.

    Bij een slordig gebouwd instrument met geïntegreerde zangbalk is er niet veel aandacht besteed aan die delen die niet in het zicht zitten. Dit soort instrumenten werd veel gebouwd in Klingenthal:
    [​IMG]

    Maar het kan nog veel erger:
    [​IMG]

    Bij een apart opgelijmde zangbalk kan ook spanning worden aangelegd. Die zangbalk wordt normaliter niet evenwijdig aangelegd aan de centrale lijn, maar wijkt daar iets vanaf volgens een speciale 1/7-verdeling. Bij zo een zangbalk lopen de nerven allemaal in het vlak van de zangbalk en loodrecht op het blad, waardoor de krachtverdeling zo veel als mogelijk proportioneel verloopt als functie van de dikte en breedte.
    Ik heb het nooit gedaan, maar misschien kun je best wel de zangbalk uitsparen, maar dan moet je heel nauwkeurig de zaak daarna dimensioneren. Het enige voordeel zou kunnen zijn dat je geen paswerk hoeft te verrichten. Die zangbalk loopt dan weer wel heel anders dan gebruikelijk en hoe dat uitpakt op het totale resultaat vereist ervaring om er wat zinnigs over te kunnen zeggen.
     
  13. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Een kromme zangbalk heeft 1 voordeel t.o.v. een rechte denk ik;

    Bijvoorbeeld als je per ongeluk op je viool gaat zitten, dan breekt het bovenblad naast de rechte zangbalk in een rechte breuklijn die meestal ook met de nerf mee loopt.
    Dat zie ik bij een kromme niet zo makkelijk gebeuren, dan zal er wel wat anders breken, maar ik denk dat het met een kromme zangbalk sterker is.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dan moet je wel heel precies op de goede plek gaan zitten en dan nog is de kans groot dat het fataal eindigt! Op een viool gaan zitten loopt in 99% van de gevallen slecht af voor zowel de viool als de portemonnee.
     
  15. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Wat ik dus probeerde te zeggen is dat het met een kromme zangbalk mij sterker lijkt, niet dat het iets bijdraagt i.d.d. en zeker niet dat een viool moet ontworpen worden om er op te kunnen zitten :lol:

    De kans op een slechter geluid met een kromme balk lijkt me groot.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Waarom dan?
     
  17. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ik heb daar geen onderbouwing voor die gebaseerd op kennis maar meer op gevoel;
    Als je in een kommetje praat hoor je het geluid heel raar terug kaatsen, dat kan dus dan ook gebeuren in de viool met een kromme zangbalk. Volgens mijn gevoel zorgt dus de kromme zangbalk voor een enorme ego of versterking van een bepaalde frequentie (geluidsdrukopbouw). Maar nogmaals ik heb daar geen kennis van, dus uw ervaring hierin delen lijkt me gewenst ;)
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Volgens mijn "gevoel" is de redenering van de heer Bart hier, gezwets in de ruimte, al heb ik in het geheel geen zin om dat dan weer te gaan onderbouwen.
     
  19. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Nou ik laat het er niet bij, het is elke keer weer dat BertBoon op een eigenaardige laatdunkende manier reageert op andermans opmerkingen.

    Geluid kaatst nou eenmaal anders op iets hols dan op iets bols, het heeft wel degelijk effect op het geluid maar of dat te onderbouwen is, nee niet zo 1 2 3.

    Er zijn verschillende geluid experimenten in o.a. een geluidsdoolhof en ik ga daar helemaal niet een heel verhaal over typen om mijn gelijk te halen.
    Elke verandering in de viool doet wat met het geluid, dat weten we zo onderhand allemaal, maar dit heeft dus ook effect op sterkte. Verder wilde ik alleen weten wat de ervaring is m.b.t. geluid en een kromme zangbalk en dan wenst niemand als iemand die zwetst betiteld te worden.
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat was misschien iets te veel met gestrekt been: het was niet persoonlijk en als dat zo werd opgevat: mijn excuses.
    Uitleg: mij rijzen de haren ten berge wanneer over een in wezen materieel/fysisch vraagstuk de termen gevoel, geen onderbouwing, enorme ego en "geluidsdrukopbouw" in een zin worden genoemd. Dat wordt wel erg zweverig. Met de uitleg als in # 19 was mijn reactie vast anders geweest. Vermoedelijk had ik zelfs niet gereageerd want ik heb geen eigen waarnemingen aan een kromme zangbalk.
    Hoop dat het zo uit de wereld is.
     

Deel Deze Pagina