Zelf een viool bouwen

Discussie in 'Viool' gestart door Rombout, 10 okt 2012.

  1. Rombout

    Rombout

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    10
    Denk eraan om zelf een viool te bouwen,
    Heb me al wat in gelezen maar wat er nou allemaal nodig is qua gereedschap is me nog onduidelijk
    Ook vraag ik me af of er iets van mallen bestaan?
    Graag advies
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Beste Rombout,

    ik zie onder de diverse onderwerpen steeds dezelfde vraag terug komen en ik denk dat dat is gedaan om een antwoord los te peuteren. De moderator zal hier wel wat aan kunnen doen, want antwoorden in drievoud ga ik niet doen en is ook niet nodig. ;)

    De meeste bouwers vervaardigen zelf hun mal en maken ook de benodigde sjablonen. Maar niet iedereen heeft zin om dat allemaal eerst te gaan maken, want men wil soms gelijk aan de slag. De vraag rijst daarom of zoiets niet te koop zou zijn. Welnu, dat is te koop. Zowel mal als sjablonen zijn verkrijgbaar van de modellen Stradivarius en Guarneri voor een 4/4-viool. Ik kan ze leveren, echter, deze hulpmiddelen zijn best wel prijzig. Mocht daarvoor belangstelling bestaan, stuur me dan even een mailtje, zodat we een en ander kunnen afstemmen.

    Frits
     
  3. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Het maken van een mal is in het hele project van een viool bouwen toch een peulenschilletje? Of ben ik nou gek? ;)

    Nu we het toch over mallen hebben, kijk ook eens naar alternatieven. Het kan bijvoorbeeld ook zonder binnenmal, Frits doet dat volgens mij... en ik wil er zelf ook vanaf...
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Mee eens; wanneer je er niet in slaagt een mal en/of sjablonen te maken, zou ik ook niet aan een viool beginnen. Een eerste viool kost veel arbeidsuren en het maken van een mal/sjablonen relatief nog de minste. Een geschikt materiaal voor sjablonen is acrylplaat (bij elke gamma/praxis/hornbach) van 2 mm; lekker doorzichtig, sterk en met scherp gereedschap goed te bewerken. Een sjabloon van een halve krans (binnenzijde corpus) en een halssjabloon en veel meer heb je voorlopig niet nodig. Op basis van een Strad-poster is heel goed een sjabloon te maken.
    Maar koop er anders gerust eentje bij Frits; heeft die ook eens wat extra omzet ;)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Bert: zo ken ik je weer!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Waarom denk je dat ik zonder binnenmal werk?

    Frits
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @Rombout,

    Lezen, snuffelen, googelen en naar de Bieb.
    De mallen zijn te vinden, te kopieren, te koop.

    Verdiep je eerst in instrumentbouw, vioolbouw, lees, lees en kijk eens wat walter voor elkaar krijg.


    tip = veel lezen, onderzoeken en dan gaan proberen en dan bouwen. En je hebt wat speciaal gereedschap nodig.

    We helpen je wel

    Remi
     
  8. Rombout

    Rombout

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    10
    Het feit dat ik vroeg of er mallen bestaan is niet omdat ik geen mallen kan maken.

    Maar op de site orpheusmusicshop.gb kan je Strad-posters kopen maar de link naar afrekenen doet het niet.

    Dus om toch iets van een Stradsjabloon te kunnen maken reageerde ik op Frits zijn aanbod.
     
  9. Rombout

    Rombout

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    10
    Hoi allemaal heb op goed advies van Remi het boek violin making van Bruce Osman gekocht bij bol.com
    Hier stonden ook een aantal voorbeelden van mallen in.
    Ga eerst hier eens naar kijken.
     
  10. muziekmaaktnietziek

    muziekmaaktnietziek

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    7
    Als je interesse hebt in een cursus: via de de stichting huismuziek volg ik een cursus strijkinstrumentenbouw. We komen 10 keer per jaar bijeen onder leiding van een ervaren vioolbouwer (Kees Roos), op zaterdagen in Arnhem. Ik heb mijn eerste bespeelbare viool op de kast liggen (nu op naar de cello), ik denk niet dat ik het helemaal uit een boek had kunnen leren.

    Rishi
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Een beetje bouwmarkt heeft drie verschillende soorten polymeerplaten in de handel: polystyreen, poly-acrylaat (plexiglas) en polycarbonaat. Het minst geschikt is acryl waar Bert het over heeft, omdat dit polymeer het laagste smeltpunt heeft. Dan loopt je zaagje van de figuurzaag al heel snel vast, omdat tijdens het zagen warmte wordt ontwikkeld die het zaagsel vrij snel doet smelten. Bij het weer los maken grote kans op een scheur of een nieuw zaagje. Dat laatste is het minst erg, maar je moet er wel een paar op voorraad hebben. Ik gebruik er het liefst een metaalzaagje met fijne vertanding voor. De smelttemperatuur van polystyreen ligt al wat gunstiger: zo’n 140°C en is bovendien ook goed te snijden, tenminste als de plaat niet te dik is. Met een smeltpunt van circa 250°C zou polycarbonaat zou nog beter te zagen moeten zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

    Volledigheidshalve zij opgemerkt dat polymeren geen smeltpunt hebben maar een glasovergangspunt, waarbij het materiaal begint zacht te worden.

    Een ander voordeel is dat al deze polymeren transparant zijn. Zo is plexiglas zelfs transparanter dan glas en laat ook nog eens UV-stralen door wat glas niet doet!

    Frits
     
  12. ernstje

    ernstje

    Lid geworden:
    15 mrt 2012
    Berichten:
    1
    Als je nog een andere goede cursus zoekt, dan raad ik je de vioolbouwopleiding bij Dirk Jacob Hamoen (hij heeft een eigen website) aan. Sinds enige tijd ben ik zelf bij hem bezig om mijn altviool (overigens begonnen bij Kees Roos bij Huismuziek) te bouwen. Hij is een zeer kundig leraar, die je alle fijne kneepjes van het vak kan bijbrengen. Je kunt het vast zelf ook wel uitvinden, mbv boeken of internet, maar het kan erg handig zijn als iets je wordt voorgedaan en uitgelegd.
     
  13. Rombout

    Rombout

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    10
    Hoi een cursus kan maar misschien later zou eerst graag zelf willen experimenteren dus vandaar deze vraag
    Kan iemand mij vertellen welke viool van Stradivarius je het beste als voorbeeld kan gebruiken? Dacht zelf aan de Titian of de Viotti.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Als je dan toch per se een bestaand model wilt nabouwen (modelbouw) zou ik die nemen waarvan je de meeste gegevens hebt. Er zijn diverse posters uitgegeven door de uitgever van 'The Strad', ze zijn op schaal.
     
  15. Rombout

    Rombout

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    10
    Dank je. Heb een mooie poster van de Viotti van Stradivarius gevonden.
    Nou allen nog even bestellen.
     
  16. zzp1

    zzp1

    Lid geworden:
    8 nov 2012
    Berichten:
    16
    Een mal is niet meer dan een contourlijn. Je kunt die ook zelf ontwerpen (als je weet wat je wilt) daar hoef je geen Strad als model voor te gebruiken. Tenslotte is de klank van een instrument onvoorspelbaar.
    Stradivari bouwde voor de welgestelde burgers en adel. Uiterlijk en afwerking was in zijn atelier het belangrijkste. Hij gebruikte de best verkrijgbare materialen in zijn tijd. Sommige Strads klinken duivels goed, maar lang niet allemaal.

    Als je een viool wilt bouwen, leuk. Maar voor wie? Kast en hals zijn belangrijk. De keuze van je houtsoort ook en het allerbelangrijkste is waar komt het hout vandaan?
    In ieder geval niet van de Gamma.
     
  17. westmen

    westmen

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    3
    Ik ben zelf ook aan het bouwen, ik gebruik hiervoor het boek 'a fiddlemakers worksheet'.
    Hierin staan een aantal mallen, een beschrijving van houtsoorten, benodigde gereedschappen (en hoe je ze moet maken) en natuurlijk hoe je de viool moet bouwen.
    Misschien is dit handig voor je?
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat is van Robertson is het niet? De mallen zijn niet helemaal zoals het moet zijn, met name de hoekpunten, die gaan veel te ver door en zorgen dat het uiteindelijke model enorme hoekpunten heeft. Maar om mee te beginnen kan het een behulpzame leidraad zijn.
    Ik vind dat werkje in ieder geval stukken beter dan het boekwerk van Bruce Ossman (zie post #9 over dit onderwerp).

    Frits
     

Deel Deze Pagina