zelfbouw 4/4 viool

Discussie in 'Viool' gestart door Barnut, 20 okt 2014.

  1. Barnut

    Barnut

    Lid geworden:
    20 okt 2014
    Berichten:
    5
    Dag iedereen,

    Ik ben nieuw op dit forum en heb helemaal geen ervaring in het bouwen van violen.
    Momenteel ben ik bezig met het bouwen van gitaren en dat schiet aardig op.

    Mijn zoon speelt al 7 jaar viool, vanaf zijn 4 jaar, en is binnen hier en pak weg 1 à 2 jaar toe aan een grote 4/4 viool. Hij vraagt me of ik tegen dan zelf geen viool zou kunnen bouwen, een uitdaging die ik misschien wel niet uit de weg wil gaan. Op het net vind ik bitter weinig of zelfs helemaal geen concrete plannen van mogelijke modellen.

    Ik had graag een kwalitatieve viool gebouwt, model geen idee, echter wel eentje die haalbaar is voor een beginner. Je kan ook overal boeken kopen maar welk boek is er nu goed en praktisch gericht voor het zelf bouwen? Een duidelijk gedocumenteerd stappen plan zou ideaal zijn.

    Kan er iemand van jullie mij verder helpen aan plannen van diverse modellen, of info, e-boeken of dergelijke ivm met het bouwen van een 4/4 viool? Dan kan ik mij alvast voorbereiden en de nodige materialen voorzien.

    Alvast bedankt voor diegene die info kunnen verschaffen.

    MVG,

    Bart
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hartelijk welkom op het Forum.

    Tobias.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Welkom Bart!

    Zoek je een bouwpakket of een soort beschrijving hoe je van ruwe stukken hout een viool kunt bouwen?
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
  5. Barnut

    Barnut

    Lid geworden:
    20 okt 2014
    Berichten:
    5
    Ik zoek vooral een plan met detail afmetingen om van ruwe stukken hout een viool te bouwen. Een verdere beschrijving is aardig meegenomen, maar anders vlooi ik dit zelf wel uit.
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Hallo Bart,
    Eigenlijk zou het voor jou ideaal zijn om een cursus te gaan volgen waarbij je meteen je eerste viool bouwt.
    Kijk eens op www.vioolbouw.com

    Andere mogelijkheid is de aanschaf van een z.g. witte viool bv op Ebay vanuit China. Dat geeft je de gelegenheid om een viool "af te bouwen" vanaf halffabrikaat en dat is lastig genoeg en uitdaging genoeg weet ik uit ervaring. Lakken, toets pas maken, kam maken, stemknoppen inpassen, stapel zetten, optuigen en afstellen, alles kom je tegen.
    Houdt er rekening mee dat je ook nog vrij veel speciaal gereedschap nodig hebt om e.e.a. tot een goed einde te brengen.
     
  7. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, Johnson & Courtnall is een redelijk boek om vanuit te bouwen.
    Wat ik 'prut' vind is dat boekwerk van Bruce Ossman: werkelijk rommel op de foto's na, die zijn prachtig.
     
  9. Barnut

    Barnut

    Lid geworden:
    20 okt 2014
    Berichten:
    5
    Nog eens bedankt voor de feedback ik zie wel of ik via een boek of op het net uit eindelijk ergens een plan of afmetingen kan op de kop tikken voor de bouw van een viool. Momenteel ben ik nog bezig met het bouwen van een gitaar en op het gitaarnet forum is het blijkbaar meer gebruikelijker dan er plannen gewisseld worden, ofwel zijn die er bijna niet voor violen en wordt alles opgemeten?

    De uiteindelijke bouw, afstelling, klank, intonatie is bij een viool waarschijnlijk wat meer een ervaring die door de jaren heen moet opgebouwt worden.
     
  10. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Hoi Bart,

    Ik begrijp jouw vraag voor een plan niet zo goed en het is niet zo dat ik (of iemand anders hier) geen informatie zou willen delen, je mag alles weten wat ik weet, maar een plan om een viool te bouwen is iets anders dan een recept om pannenkoeken te bakken.
    Ik zou je alle maten van een viool kunnen geven, met tekeningen om het te verduidelijken, maar dat kost mij tijd, is misschien niet duidelijk voor jou, dus als je dat wilt is een Strad poster de oplossing.
    Als je een stappenplan wil, in welke volgorde, welke houtsoorten, welke gereedschappen te gebruiken etc... Dan zou ik dat allemaal kunnen opschrijven, wederom met tekeningen, etc... Maar dat kost mij tijd, is voor jou misschien niet duidelijk, dus koop een goed boek zou ik zeggen.
    In alle kosten die je maakt voor het bouwen van een viool (hout is duur en gereedschappen ook maar die heb je misschien al) is een paar tientjes voor een poster en/of een boek te verwaarlozen.
    Kortom, er is geen onwil, maar de informatie is te omvangrijk.
     
  11. Barnut

    Barnut

    Lid geworden:
    20 okt 2014
    Berichten:
    5
    Sorry dat mijn antwoord misschien iets wat te kort door de bocht was...
    Het is inderdaad zo dat het bouwen van een instrument niet zomaar te vergelijken valt met een recept waarvan je alle ingredienten mengt en klaar is kees. Ondertussen heb ik reeds een boek besteld waar ik hopelijk zowel de theorie van de bouw als wat praktijk voorbeelden kan uithalen. Het gaat mij nu ook niet direct om de kost van een strad poster of dergelijke, maar ik had gehoopt enkele voorstellen of adviesen te bekomen via plannen of gewoon info van wat er nu misschien best aangeraden wordt al eerste poging. Je kan uiteraard alle mogelijke posters kopen van alle mogelijke modellen van de wereld beroemde bouwers, maar als beginner kan ik niet uitmaken wat het meeste voldoening zal geven, de moeilijkheidsgraad is als er daar al verschil op zit, formaten enz... Als we van een 4/4 viool spreken zijn er daar verschillende mensuur lengtes in, en wat is qua klank het meest aangewezen? Daarmee wou ik mij misschien aan de hand van diverse tekeningen zelf nagaan wat er het beste leek en kon ik misschien best uitdokteren om een mal te maken. Als je van een stradposter een mal moet maken weet ik niet waar je best de lijmblokken plaatst? Misschien zijn er verschillenende nekverbindingen zoals bij een gitaar en is de ene al wat moeilijker dan de andere, enz... Het meeste houtbeweringsmateriaal heb ik reeds, buiten wat speciale viool gebonden tools die er dan nog moeten bijkomen of welke ik in de loop van het parkoer zelf misschien nog kan maken. Daarmee dacht ik dat er veel meer adviezen in die richting zouden komen, en vond ik het nogal wat oppervlakkig. Nogmaals sorry als ik iemand zou gekwetst hebben.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Beste Bart,

    van kwetsen lijkt me geen sprake te zijn, althans niet bij mij.
    Op een Stradposter staat precies aangegeven waar zich de blokjes bevinden en wat de juiste afmetingen zijn, dus dat is gauw opgelost. Wat de mensuur is staat ook allemaal aangegeven evenals de dikte van de bladen. Maar vergeet niet dat het kopiëren van een bestaand instrument geen enkele garantie geeft op het verkrijgen van de gekopieerde klank: ieder stuk hout is weer anders. De dikte en de dikteverdeling behoort bij het stuk materiaal zoals die is afgebeeld op de poster.
    Verder kunnen de meeste vragen beantwoord worden na voorafgaande grondige studie via de beschikbare literatuur over de vioolbouw. Dat kost uiteraard tijd! Mij heeft het zeker een jaar gekost voordat ik begon aan mijn eerste instrument. En nóg steeds pak ik er wel eens literatuur bij om weer na te lezen en uit te pluizen wat een ander er van vindt. In dergelijke literatuur zoals bijvoorbeeld 'Die Kunst des Geigenbaues' (Auteur: Otto Möckel) of 'Geheimnisse Stradivaris' (Simone Sacconi) staat dan ook te lezen hoe men aan de bepaling van de mensuur komt en hoe zich de bovenste helft verhoudt tot de onderste helft en waarom dat zo is. Vaak zijn dergelijke boekwerken wel te leen in de betere bibliotheken.
    Ik zou me eerst terdege inlezen voordat ik zou beginnen aan een viool. Als het slechts gaat om een instrument te bouwen waar klanken uit komen zou ik een bouwpakket nemen en kant en klare lak aanschaffen. Dan ontkom je nog steeds niet aan de aanschaf van specifiek gereedschap, maar het buigen van de kransdelen vervalt dan: heeft iemand anders al voor je gedaan. Gaat het echter om het plezier en voldoening een goed klinkende viool te bouwen helemaal vanuit de ruwe stukken hout, dan zou ik de eigenlijke bouw een jaar uitstellen. Al lezende kan dan ook besloten worden welk gereedschap absoluut moet worden aangeschaft.
     
  13. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  15. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dat stewmac pakket heb ik ook gemaakt. Is wel leuk om te doen maar erg slechte kwaliteit voor het geld.
    En je houdt er niet een bruikbare viool van over, je koopt een oefenpakket.
     
  16. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Geert,

    Slechte kwaliteit? Rommel met de bladen, dikte verdeling of de vooraf gemaakte afbouw, past het niet?
    Wat ik op het (reclame) fototje zie mag wat nabewerking zo wie zo en dan heb ik het niet over de bladen. Die kan ik onmogelijk van een dergelijk plaatje beoordelen.

    Buiten dit viool-modelbouwpaket heb je natuurlijk nog behoorlijk wat gereedschap nodig.
    Barnut is al bezig met gitaarbouw en is mijns inzien dus bekend met houtbewerking en instrumentbouw en ik neem aan dat hij ook wat gereedschap heeft. Nog een paar dingetjes er bij en hij gaat dus gewoon een viool bouwen!

    Misschien iets voor Frits of zo om een cursus vioolbouw op te zetten! Dmitry Badiarov uit Den Haag geeft ook lessen in de Kunst des Geigenbaues.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Voor het geven van een cursus moet je niet alleen een zeer ervaren vioolbouwer zijn met de daarbij horende staat van dienst en een groot aantal (verkochte) instrumenten op je naam , maar ook nog een zeer goede docent. Ik heb er zelf tegen de 50 gebouwd, maar zou het desondanks niet aandurven een cursus te gaan geven.
     
  18. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Bert,
    Juist jouw bescheidenheid is naar mijn mening de basis van een zeer goed docent, leermeester.

    Remi
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Hier in het Noorden is al een goede vioolbouwcursus in Assen van o.a. Peter Brandt, in Arnhem is een cursus, er is een cursus van DirkJacob Hamoen in Friesland; ik denk niet dat er behoefte is aan nog méér cursussen.
    Niettemin kan ik bouwers in spé een cursus aanbevelen want in je eentje wat prutsen op je zolderkamer uit een boekje en van een joetjoebje wordt nooitniks.
     
  20. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Het hout is het eenvoudigste/goedkoopste wat er is te krijgen. De meeste onderdelen zijn in principe klaar en gedeeltelijk gemonteerd maar ook wat grof afgewerkt. De meegeleverde garnituur kan eigenlijk meteen de prullenbak in (Heb ik dan ook gedaan, bij mij zat er zelfs een bruine buxus toets bij).
    Maar met wat aandacht en nauwkeurig werken kan je een leuke viool bouwen, als je doel maar niet was om er een goede viool van over te houden, want dat wordt het niet, zeker niet bij de eerste poging.
    En bladen op dikte maken van een bouwpakket wat zonder kennis of speciaal gereedschap kan worden samengesteld zal denk ik sowieso niemand doen. Wordt ook niet verwacht van de doelgroep.
    Als ik dan moet kiezen tussen dit bouwpakket of een leuke witte viool dan zou ik toch voor een witte viool gaan.
     

Deel Deze Pagina