Zelfstudie viool

Discussie in 'Viool' gestart door koningwouter, 18 mrt 2008.

1. koningwouter

koningwouter

Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Dag mensen,

Hierbij wil ik mij even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum.

Toen ik een jaar of 6 was ben begonnen met vioolspelen. Dit heb ik volgehouden tot aan mijn 12 of 13e en daarna ben ik gestopt. Naar eigen zeggen kon ik het best wel goed. Ik heb in een orkest gespeeld voor een paar jaar en dat soort dingen.

Nu ik derdejaars student ben begint het allemaal weer wat te kriebelen. Na een discussie op een avond heb ik besloten een simpele viool te kopen en het gevoel weer op te pakken.

Nu heb ik mijn viool binnen en ben van plan morgen mijn eerste stapjes weer te zetten. Mijn eerste gevoel zegt dat het net zoiets als fietsen is, hier bedoel ik mee dat het gevoel er nog steeds zit. De vingers zet ik misschien niet meteen correct neer, maar na een uurtje oefenen gaat dit allemaal wel weer lekker.

Iemand een idee wat voor een ex-geavanceerde speler de beste manier is om weer opnieuw te beginnen?

Zelf denk ik aan een aantal lesjes, wat simpele vaderjakob melodietjes en toonladdertjes om zo verder te gaan tot aan de stukken die ik vroeger speelde.

Maar heeft iemand nog specifieke tips hoe dit aan te pakken?

Bij voorbaat dank,

W

2. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Je kunt natuurlijk zelf even het één en ander ophalen, maar neem daarna les! Al is het een half uurtje per twee weken... Dan houdt iemand tenminst in de gaten of je je dingen niet verkeerd herinnert en of je jezelf niet verkeerde dingen aanleert, waar je later weer enorm tegenaan loopt.

3. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik heb de aansluiting bij een symfonieorkest op latere leeftijd, ervaren als een hele goede stimulans iedere keer (1 x per week) in ieder geval het instrument weer ter hand te nemen. Naarmate het plezier om weer te spelen toenam, kwamen de oefeningen tussendoor vanzelf weer frequenter aan de orde. Eenmaal in dat patroon beland speelde ik iedere dag weer.

Dus: misschien een mogelijkheid om aansluiting te vinden bij een orkest?

Frits

4. koningwouter

koningwouter

Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Nou hier ben ik weer en heb mijn eerste stapjes richting mijn oude niveau gezet.

Ik ben begonnen met wat simpele liedjes uit de suzuki methode en ben zo langzaam verder gekomen en speel nu wat simpele bach stukjes. Ook pachelbel Canon in D gaat me goed af nu. (Ik vind dit een mooi stuk dus die wilde ik per se proberen)

Het is allemaal nog wel even wennen en onzuiverheden die er nu nog zijn trekken wel weg. Nog even een weekje oefenen en dan maar eens een docent op gaan zoeken die mij de fijne kneepjes bij kan brengen.

5. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Precies, lijkt me een goed plan: goede docent en daarna misschien een leuk orkest.

6. koningwouter

koningwouter

Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Hoppatee, zojuist de inschrijving gedaan bij de muziekschool. Als het goed is kan ik volgende week beginnen. Heb er al zin in! Eindelijk een docent die mij kan finetunen :p

Heb er al zin in! :D

Deel Deze Pagina