Zhu Viool S909A

Discussie in 'Viool' gestart door Violino321, 23 apr 2016.

  1. Violino321

    Violino321

    Lid geworden:
    23 apr 2016
    Berichten:
    1
    Heb interesse in deze viool van vioolbouwer die vele internationale prijzen won.Zie alleen maar postieve en enkele neutrale comments of deze viool. En hij is prijsvast denk ik.
    Hij is 2698 euro inclusief BTW en invoer.Wanner ik er 3 a 4 koop zo'n 2500 euro.Zijn er mensen met interesse want dan kan ik korting krijgen.In dat geval koop ik er een paar.Terugbrengen geen probleem de verkoop heeft geen haast.
    Kan hem dan voor 2500 euro een week uit proberen en eventueel terugbrengen.

    Veel foto's en reviews van deze viool te vinden via google en youtube.

     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wie koopt er nu als particulier een viool zonder hem eerst eens bespeeld te hebben? En dan nog, ik heb hier nog een Ming Jiang Zhu liggen voor 1690 euro inclusief btw. Prijsvast is voor deze violen natuurlijk onzin; als je er later weer van af wilt is het WDGEVG.
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Dit laatste geldt trouwens ook voor violen uit een wat duurder segment, bijvoorbeeld voor de Houniet-viool die hier een paar weken geleden werd aangeboden. Ik denk dat het woord "prijsvast" bij violen pas opgaat bij instrumenten van een ton of meer.
     
  4. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik snap je punt, maar hoe gaat dat eigenlijk als je een viool laat bouwen bij een gerenommeerd vioolbouwer? Dan heb je hem toch ook nog nooit bespeeld? Of kan je dan, als hij af is, er alsnog vanaf zien? Want daarbij gaat het doorgaans toch om aanzienlijke bedragen.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De afspraken bij opdracht verschillen voor zover ik kan bezien nogal per bouwer. De lengte van de wachtlijst en de mate van het rekening houden met specifieke wensen van de opdrachtgever zullen daarbij ook nog wel een rol spelen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik heb een keer voor iemand in opdracht een 7/8-viool gebouwd. Het gaat er dan om goede afspraken te maken bijvoorbeeld over de kleur van de lak, bepaalde afmetingen (halsbreedte e.d.) en vooral ook als het resultaat anders blijkt dan de opdrachtgever in gedachten had. Die afspraken moet je dan goed be- en omschrijven, vastleggen en bekrachtigen met ondertekening. Tevens de mogelijkheid geven om een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren over de klank van het eindresultaat en wat te doen als die onverhoopt niet voldoet aan de verwachtingen. Als je van te voren goed de zaken doordenkt en vastlegt kun je tot prima afspraken komen.
    Ik heb de 7/8-viool zonder problemen voltooid en afgeleverd. De klant was er zeer tevreden over. Een klant overigens die eiste dat het gewicht onder een bepaalde waarde bleef maar dat heb ik kunnen afhouden op grond van goede argumenten.
     
  7. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Dank voor de uitleg. Ik snap dat je afspraken kan maken over de afmetingen en kleur, maar is het ook mogelijk om afspraken te maken over de klank?
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het drijft weg van het onderwerp (Zhu violen, aardige instrumenten, maar afgezien van de marketing niks bijzonders onder de Chinezen). Desondanks: een bouwer met een reputatie voor een bepaald klankideaal trekt klanten die zoeken naar dit ideaal en die geven déze bouwer dan een opdracht.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dat probeerde ik in #6 aan te geven door de mogelijkheid open te laten dat ook andere deskundigen een oordeel mogen vellen over de klank. Je kunt ook overeenkomen dat de bouwer in de gelegenheid gesteld wordt een tweede poging te doen.
    In feite komt het er op neer dat je beter een gereed instrument kunt selecteren en daar een tijdje op spelen alvorens over te gaan tot aankoop. Dan weet je wat je koopt.

    Daarmee komen we weer terug op het onderwerp, want een stel violen bestellen via internet lijkt me niet de aangewezen weg. Je weet echt niet wat je koopt!
     

Deel Deze Pagina