Zijn deze stokken echt? (viroin, silvestre, pas)

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door chrish, 21 okt 2010.

  1. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    tralala weg is weg
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    't onderwerp ligt geloof ik gevoelig, handelswaarde en zo,

    Ik zal we weer tegen schenen aan schoppen… maar waar haal je in hemelsnaam 40 strijkstokken vandaan? Tarizio?

    Er zal natuurlijk wat puin tussen zitten, maar ik hoop dat je ook wat moois hebt gekocht.
    Eerst uitzoeken welke stokken van Pernambuco zijn en welke niet. Pernambuco is vele malen stugger dan andere hout soorten, veel stijver.

    Rermi
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Even een vraagje: het lijkt wel alsof die stok van J. Pas bij de slof niet recht is. Kan dat kloppen?

    Wie er strijkstokken kan taxeren, vraag je. Ik zou denken aan een strijkstokkenmaker, maar die moet dan het werk van zijn collega c.q. concurrent beoordelen. Ik weet niet of dat wel echt objectief gaat. Alhoewel, bij de taxatie van een viool gaat dat ook zo: veelal beoordeelt dan een vioolbouwer het werk van zijn collega en dat accepteert men ook.
    Een ding staat vast: ik ga me er níet aan wagen, v.w.b. stokken dan.
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    De slof zelf is niet helemaal recht, daardoor zit deze er iets gebogen op. de stokken zijn in de breedte en bij de slof (tot waar het leertje zit) kaasrecht. Je bedoelt de voirin, de j pas is de bovenste.

    @remi

    Hoe kan ik zien welke pernambuco zijn? De meeste stokken hebben wel een donkere streep door het hout en zijn stug doch veerkrachtig.



    Ik kreeg de stokken bij de aanschaf van 2 violen. Zijn vader speelde in een concert op de violen en had kennelijk een stokken tic :) De meeste stokken hebben geen slof

    Ik heb ook een Nippon stok gekregen, deze strijk en springt beter dan mijn stok van e350. Maar op internet staat dat het uit Japan komt (Nippon = Japan) maar je kunt het ook op z'n Franse uitspreken "Nipohn"

    Zijn er bouwers die zin hebben om de 10 beste stokken te beharen voor een staffel prijs?
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Je gaf in post#1 een opsomming van de namen van de stokkenmakers en ik nam aan dat dezelfde volgorde werd gehanteerd voor de afbeeldingen. Ook na extra uitvergroten van de afbeeldingen kan ik op de onderste foto niet veel naam ontcijferen. Maar wat ik bedoelde was de onderste stok op de bovenste foto.
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Klopt, maar ik heb het plaatje omgedraaid.
    J pas = bovenste
    Voirin = onderste

    En op de 2e foto is Voirin de bovenste.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het wordt er niet bepaald duidelijker van! :/
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Naar een stokkenmaker zou ik zeggen!
    Ook wanneer ze niet echt blijken kunnen het nog fijne stokken om te spelen c.q. mooie stokken om te verhandelen zijn
     
  9. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Even subtiel schopje, waar kan ik een strijkstokken bouwer vinden? Of iemand die de stokken op echtheid kan controleren en hierover een certificaat kan uitgeven?

    Zijn er ook websites waar ik stokken/violen aan de man kan brengen? (op marktplaats na) daar zitten alleen maar handelaren op...

    Ik heb onlangs een Eury gekocht waarvan ik vrijwel zeker weet dat het een authentieke is, je hoeft bijna niets meer te doen, de stok doet alles voor je echt een geweldige klank wat de stok teweegbrengt.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Hangt natuurlijk ook af van welke locatie je zoekt, maar hier is een strijkstokkenmaker die je wellicht kan vertellen of een stok authentiek is of niet. Of hij ook certificaten uitgeeft weet ik niet, maar een telefoontje kan daar uitsluitsel over geven.

    Ik ken geen specifieke site , maar mogelijk is Ebay een optie? Je kunt met een minimale prijs beginnen.
     
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Je kunt toch ook zelf stokkenbouwers opzoeken op internet? Er zijn in Nederland verscheidene! Verschillende hebben een eigen site. Even googelen! :|
     
  12. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Ik kom niet verder dan Kees van Hemert, zijn er geen makers rondom Amsterdam?
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Check your E-mail!
     
  14. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    "Ik kom niet verder dan Kees van Hemert, zijn er geen makers rondom Amsterdam?"

    Wat dacht je van Henk te Hietbrink, Jan Strumphler, Basil de Visser, Pieter Affourtit, Gerard Landwehr? Er zijn er vast meer!

    Nederland is méér dan Amsterdam... Wat is afstand tegenwoordig?..
    ;)
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    En daar zijn ze dan:

    http://www.vioolweb.nl/magazine/vioolbouw/mag-stokkenmakers_nl.htm
     
  16. renie ketelaars

    renie ketelaars

    Lid geworden:
    5 dec 2010
    Berichten:
    2
    Prrecies 50 jaar geleden heb ik mijn cello en strijkstok gekocht. Door vergaande artrose ben ik al 20 jaar of meer niet meer in staat om te spelen. De cello staat dan ook te koop, waarschijnlijk voor een veel te laag bedrag, maar er zijn al gegadigden.
    De strijkstok heb ik nog niet te koop aangeboden, omdat ook hiervan geen iddee heb wat de waarde ervan is.
    Er staat een naam in gegraveerd: VOIRIN.
    Via google kom ik deze naam als zeer belangrijk tegen. Heeft u enig idee wat de waarde van de strijkstok zou zijn of waar ik dat anders zou kunnen vragen?
    Alvast bedankt voor uw antwoord.
    Met vriendelijke groet
    renie Ketelaars
     
  17. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Voirin markeerde als: F.N Voirin a Paris niet als VOIRIN. Taxatie moet je voor naar een erkende stokkenbouwer. Bij de mijne was de stang authentiek maar de slof niet. Hoe dan ook speel ik er niet vaak op, want, deze stok is minder dan mijn Eury die minder bekend is dan Voirin. Naam zegt dus niet alles, helaas wel over de waarde.
     
  18. vioolblok

    vioolblok Anthon L.J. Kahmann

    Lid geworden:
    28 nov 2010
    Berichten:
    30
    Homepage:
    @ Chrish,
    Ik ben nog niet zo lang lid van dit panel, maar spittend kom je zo hier en daar wel iets regen waarop je zou willen reageren. Meestal is zo'n item zo oud, dat je denkt: Laat maar! Ik heb een tijdlang stokken gebouwd (eentje, bespeeld en reasionably"good bevonden door Lynn Harol en een andere - een alt overigens als" nice" door Ytzak Perlman.Ik had de mazzel om deze mensen prive te kunnen ontmoeten, thuis bij een bevriende, Amerikaanse altist bij het concertgebouworkest (deze maakte mij ooit attent op het fenomeen stokkenbouw en lobby'de zoals alleen maar een Amerikaan kan doen). Helaas ben ik alergisch (geworden) voor de bewerking van Pernambuco en behaar/ richt en repareer nu nog slechts af en toe ( het is nog steeds hobby)
    Waar het nu eigenlijk om gaat, is: dat je op een stok een aantal kenmerken kunt zien die veel belangrijker zijn dan een naam. Een - en wel een hele duidelijke - is de hoek, en de manier waaropo de kop aan de achterzijde is gesneden en overloopt in de vorm van de stok. Op jouw Voirin is in ieder geval duidelijker dan op de andere twee een carastiiek "chamfer"te zien. Veel veilingen bezoeken en alle stokken die je in handen kan krijgen (al is het dan ook maar even) te registreren (foto/tekening). De catalogie bestellen van Sotheby's geven een prachtige en gedetailleerde weergave van diverse zaken. Mij heeft het geholpen om snel ECHT kaf van het koren te scheiden.
    mvg.
    Thon
     
  19. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    Chris hoe is het met de 30 stokken??
     

Deel Deze Pagina