Zinvolle reparatie.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 6 sep 2016.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Is het bijvoorbeeld zinvol om een zwaar beschadigd bovenblad van een viool op te knappen. Tenminste wat de klank betreft. Misschien is het alleen zinvol als het een oud en kostbaar instrument betreft, dan worden er andere eisen gesteld dan klank. Hoever gaat een chirurg in het opknappen van een mens, en hoever gaat een vioolbouwer in het opknappen van een viool. Mijn gevoel zegt, bij een mens kan je niet ver genoeg gaan als de patiënt het wil. En bij een viool kan je niet ver genoeg gaan als de eigenaar het wil. Maar de vraag is, is het zinvol. Ik dacht van niet, dit gepriegel en geplak slaat nergens op.

    Gooi er toch gewoon een nieuw bovenblad op.
    vv.jpg
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Zeker zinvol als het een kostbaar instrument is, dat is de afweging die je moet maken. N.b ze kunnen zulke scheuren vrijwel onzichtbaar maken tegenwoordig..
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Gewoon naar Geert brengen!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Geert Wilders? :(
     
  5. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ow, echt, is Geert Wilders dezelfde als Geert hier op het forum?
     
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    O ik dacht dat het Greet was.
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Greet Wilders? Die ken ik niet. Ingewikkeld allemaal...
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Dat lijkt heel simpel maar vergeet even niet dat er dan inleg in moet en dat moet dan op z'n minst van dezelfde soort zijn als die van het achterblad. Dus zelfde dikte van de drie onderlinge delen. Soms is dat niet te koop en moet je het zélf gaan maken. Dan moeten er nog f-gaten in gesneden worden. Kun je zeggen: "wat maakt het uit, als er maar f-gaten in zitten". Dan komt dan toch ook de lakfase en dat gaat een heel geklier worden, want als de lak ook maar een ietsje afwijkt zie je dat meteen. En dan heb ik het niet alleen over de kleur maar ook over textuur, glans en patina. Als het enkel gaat om er een blad op te plaatsen kun je beter een viool van MP kopen, ben je voor €25,= klaar.

    upload_2016-9-7_18-32-2.png
    Opmerking: ik heb de rouwrand verwijderd, want zo triest is het nou ook weer niet!

    Wanneer je dat het originele bovenblad geheel restaureert, moet je wel reëel bezig zijn, want als het om een eenvoudig instrument gaat weegt het arbeidsintensieve werk niet op tegen de waarde van het instrument. Dan kun je voor de prijs van de restauratie veel beter een goede Chinees aanschaffen.
    Gaat het daarentegen om een historisch, waardevol en prachtig instrument dan rest een volledige restauratie. Die is duur omdat er vele uren in gaan zitten. En het moet liefst ook nog onzichtbaar.
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Is zoiets nog te repareren ?
    ccc.jpg
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Tuurlijk!
    Maar vraag niet wat het kost.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En dan mag je hopen dat de klank als vanouds is gebleven. Of is klankbehoud geen probleem?
     
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik vraag het toch. Wat kost het ?
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Het lijkt me niet dat er garantie gegeven kan worden op het klankbehoud.
    Ik zou het tenminste niet doen. Ook een dergelijke restauratie niet trouwens. Maar er zijn lui die hier erg goed in zijn en het daarom ook leuk vinden. Meestal gaat dat samen.

    Om je dan een idee te geven:
    David Garret had het ongeluk te struikelen en kwam op zijn vioolkist terecht (2008). Daarin zat een Stradivarius "San Lorenzo" gebouwd in 1718. Moet behoorlijk beschadigd zijn geweest, want de geraamde reparatiekosten bedragen een dikke €80.000,=
    Bron: http://www.independent.co.uk/arts-e...p-destroys-priceless-stradivarius-781531.html
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Een flink bedrag, vervelend voor hem, maar hij treedt nou niet bepaald op voor de kat zijn viool, dacht ik zo.
    Dit heeft hij vast wel heel gauw weer bijelkaar gespeeld.;)
    Maar mogelijk was het instrument verzekerd voor niet misselijke premies en dan kan hij daar nu profijt van hebben.
     
  15. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Het was een Guadagnini, geen Strad, dat is een misverstand omdat hij de Lorenzo in bruikleen had voordat hij de Guadagnini kocht. De Guadagnini van de valpartij is nooit weer de oude geworden en wordt niet meer gebruikt. David Garret heeft inmiddels een andere Stradivarius gekocht.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Goed dat je het even corrigeert Geert!
    Maar.....voor de kosten van de reparatie maakt het niet uit.;)
     
    Geert vindt dit leuk.
  17. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    en wat gaat dit dan wel niet kosten?
    [​IMG]
     
    Tobias vindt dit leuk.
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Als ik het beschouw als olieverfschilderij schat ik de waarde op zo'n €150,=
     
    Nikin vindt dit leuk.
  19. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Het is "attila of the violins" door ene Arman gemaakt van echte violen. Het werkstuk is echter niet veel dikker dan menig olieverfschilderij. Ik neem aan dat de violen waar het van gemaakt is van het type zijn waarvoor restauratie zin heeft.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Als dat waar zou zijn zou er geen schilderij van gemaakt zijn! ;)
     

Deel Deze Pagina