Zo kan het ook

Discussie in 'Viool' gestart door remi, 20 mrt 2013.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    In een ander topic heeft Frits onomstotelijk laten zien hoe het niet moet.

    Niet voor niets kreeg het topick de titel "Zo moet het niet !!" met zelfs een dubbel uitroepteken.

    En... Frits heeft gelijk, groot gelijk. Het is echt erbarmelijk wat er gebeurd maar ik zie ook, al is het zelden een paar dingen waarvan ik zelf ook gebruik zou willen maken.
    Niet omdat ik te lui ben maar puur omdat ze er zijn omdat het mogelijk is en laten we eerlijk zijn, Stradivarius weer op een voetstuk plaatsen. Zouden de oude heren Strad en del Gesu, Ruggeri, en al die duizenden vioolbouwers uit c.a. 1650 niet dolblij geweest zijn met een lintzaag, met een Japanse trekzaag of met IBEX schaafjes met koolstofstalen beitels? Zou die oude Antonio S. uit Cremona niet vrolijk geworden zijn van een mooie micrometer? Ik denk het wel, en geef hem dan ook nog een paar mooie klemmen en een "Nooitgedacht" schaaf.

    Ik begin weer af te dwalen.

    Er zijn ook mensen (ik ga Frits blij maken denk ik) die wel goed bezig zijn, wel houden van vakmanschap. Bij mijn speurtochten in de uithoeken van internet kwam ik ook de volgende sites tegen. Sites over instrumentbouw en dingetjes er omheen.
    Schaafjes en zo. Heel mooi om te zien, soms heel duur. Zelf ben ik meer geïnteresseerd in de kennis er achter, de techniek en heb bewondering voor het enorme vakmanschap.

    Even een paar linkjes over schaafjes, houtbewerking etcetera.

    http://finelystrung.com

    Gewoon even rondneuzen bij tools en jiggs

    M'n mond een beetje open valt bij Sauer en Steiner met hun schaafjes.
    Alweer van dat prachtige gereedschap.

    http://www.finewoodworking.com en laten we Hotley maar ook even mee nemen.

    http://www.holteyplanes.com.

    Dames en heren, het kan dus ook anders.



    Remi
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik dacht dat Lie Nielsen schaven duur waren maar hier zag ik er eentje voorbij komen van Karl Holtey die £3,750 moet kosten en dan komt er nog BTW bij! Dat is omgerekend: €4397,25 ex BTW!!!
    Iemand die zo'n ding aanschaft in een tijd van recessie kan beter een vioolbouwer aan het werk zetten.
    Nu zal Karl Holtey er waarschijnlijk van moeten leven, maar het lijkt me dat hij met zulke prijzen niet eentje verkoopt, aan mij tenminste niet.
     
  3. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Maar tsjonge wat zijn ze mooi.
    Dat ie er aan mij geen kan verkopen heeft meer met mijn financiële toesand te maken. Maar mocht er ooit genoeg overblijven, koop ik meteen zo`n mooie schaaf.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ze kunnen nog zo mooi zijn om te zien, maar ze moeten schaven!!
    Daarom mogen ze van mij best wat lelijker zijn als dat de prijs aanzienlijk drukt.
     
  5. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Daar heb jij weer een punt.
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik vind dit wel het toppunt van decadentie! Welke èchte vakman zou zoiets kopen?
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    In post#2 zei ik al: ik koop zoiets niet.
    Nooitgedagt misschien? ;)
     

Deel Deze Pagina