Remi
Ik houd wel van een partijtje schaak

.
Even weer terug naar hetgeen ik eerder heb toegezegd: wat meer technische details over hoe ik de foto heb gemaakt.
Voor het in beeld brengen van en een goed zicht hebben op precisiewerk, zoals inlegkanaal snijden en de inleg zèlf, bedien ik me vaak van een optische loep met een vergrotingsfactor acht. Dat is zo’n ding wat je voor je oog geklemd dient te houden, ook wel bekend onder de naam horlogemakersloep. Dat klemmen vereist enige oefening want langdurig je oog toeknijpen valt zeker in het begin niet mee, omdat er algauw een soort kramp optreedt en dan valt de loep er vanzelf uit.
Nu heb ik mijn vrouw t.g.v. haar verjaardag een paar jaar geleden eens een digitale camera gegeven, die ik -zo het zich nu laat aanzien- veel meer gebruik dan zij. Je zou dus kunnen zeggen een goed gekozen cadeau (g). Het betrekkelijk eenvoudig cameraatje (Powershot A85, 5 Mega pixels) kent zijn beperkingen doordat de minimale afstand te groot is voor detailopnamen of ook wel macro-opnamen genoemd. Ja, je kunt wel inzoomen maar zeer beperkt! Ik heb de optische loep als testje handmatig voor de lens gehouden om eens te zien of dat zou lukken qua scherpte en vergroting. Je moet ook een beetje experimenteren met de juiste belichting want je kunt geen flits gebruiken. Nagaan of het programma op automatische aanpassing van de sluitertijd staat, wat meestal al automatisch gebeurt. De scherpte laat soms te wensen over en dat komt omdat je niet alleen met de hand de loep in lijn dient te houden met de optische as van het lensje en lichtsensoren van de camera, maar ook de afstand onbeweeglijk moet houden. Dat laatste lukt natuurlijk goed met een statief, maar dat valt niet mee allemaal wanneer je de ‘opzetlens’ zelf moet vasthouden. Er zijn wel speciale adapters voor te koop, maar peperduur althans voor die dagen dat peper nog onbetaalbaar was (VOC-tijd geloof ik? Zal eens vragen aan JP (o) .) Ik heb nog even wat experimentjes uitgevoerd en wil het resultaat de actieve forumbezoeker niet onthouden:
Bovenstaande plaatje is een detail van het inlaten van de lining in een van de hoekblokken van mijn tweede altviool die in aanbouw is. De donkere streep vlakbij het einde van de lining is een potloodstreep. De scherpte laat te wensen over en ook met Photoshop krijg ik het niet beter. 't Is niet anders.
Het tweede plaatje is een opname van de verlijmde voeg van de Ahorn bodem. Op zich niet zo veel aan te zien, ware het niet dat de scherpte wat beter is dan vorig plaatje. Het geheel is wat meer uitgezoomd zodat de ronding van de voorzetlens (loep) duidelijk zichtbaar wordt. Ik denk erover om zèlf een adapter te maken, zodanig dat de lens vrijelijk kan bewegen bij het in- en uitzoomen. Als dat dan klaar is, zou ik met een statief mogelijk scherpere foto's kunnen maken van heel dichtbij, zonder tot de aanschaf van een andere camera, die wel macro's kan maken, over te moeten gaan.
Mogelijk dat ik hiermee anderen op een idee heb gebracht dat een verdere verfijning nodig heeft. In ieder geval tot nu toe nog geen behoefte aan een endoscoop of iets wat daar op lijkt, want ik vrees dat dat vele malen duurder is dan een simpel horlogemakersloepje.