Op het Internet vond ik een afbeelding van een schilderij van het Vioolbouwatelier van Karel van der Meer, het geeft volgens de beschrijving de situatie weer van het Atelier in 1906. Nu vraag ik me af zou dit schilderij nu een geromantiseerde afbeelding zijn of heeft van de Meer werkelijk in zo'n omgeving zijn Violen gebouwd. Het is bekend dat hij werknemers had toch is er op dit schilderij maar één mannetje te zien, het ziet er nogal wat rommelig uit allemaal, het is denk ik zomer want tegen de kachel staat nonchalant een cello geparkeerd. Het mannetje heeft zo te zien alleen meer wat licht van het kleine raam, wat de zorgvuldigheid bij het bouwen niet zal hebben bevorderd.
Ik denk niet dat de cello tegen de kachel aan staat. Als je onderwijs hebt genoten in het vak stereometrie dan kun je afleiden dat de cello zo'n beetje staat ter hoogte van de vaas, leunend tegen een bankje of stoof(?). Het kan daarom naar mijn menig ook rustig herfst of winter zijn, hoewel er geen sneeuw valt te bespeuren op het dak van het er tegenoverliggende huis. Het is wel een stemmig plaatje.
Inderdaad hij staat zelfs iets verder dan de tegenover staande cello en ook ergens tegenaan, ik denk wel dat het winter is en dat beiden cello's klaar staan om opgestookt te worden, misschien wel cello's uit China je weet maar nooit.
Dan zal Karel toch eerst met de botte bijl aan de slag moeten want zo krijgt hij er geen stuk cello in.
Zo te zien staat rechts op de voorgrond de bijl al klaar. Er hangen trouwens wel veel Violen aan het plafond, lijkt me niet zo best in verband met de warmte.
Ja dat is zo dit is een scherpe bijl, daar had ik niet zo op gelet, voor een Chinese viool kan een bijl niet bot genoeg zijn, want met een botte bijl krijg je veel splinters, dat is niet alleen een mooi gezicht maar brand ook veel beter.
Tobias, Ik denk dat hij inderdaad in zo'n omgeving kan hebben gebouwd. Kijk maar eens hoe een "modern" atelier er uit ziet (Sprenger in Mittenwald)
Dit is een prachtig atelier, deze bouwer heeft gevoel voor schoonheid, dat zie je aan zijn atelier, een echt goede Vioolbouwer is niet alleen een vakman maar ook een kunstenaar.
Hij weet de ruimte wel te benutten, maar... als dat opgeruimd is... Die strijkstokken staan allemaal op omvallen, ik vind het een rommel.
Een atelier hoeft niet opgeruimd te zijn om mooi te wezen, een rommelig vol atelier kan toch schoonheid uitademen, kijk toch eens naar die klimop in de hoek en de prentjes aan de muur.
Is een andere werkplaats. Mijn foto's heb ik jaren geleden gemaakt aan de Jaisweg, daar zit Sprenger blijkbaar niet meer.