Waarde forumleden, Heeft iemand hier ervaring met het meenemen van zijn instrument naar streken met zeer hoge luchtvochtigheid? Ik ben voornemens onderzoek te doen in het Amazonegebied; een aantal maanden geen viool te spelen zie ik echter niet zitten. Ik wil dus een viool meenemen, maar het lijkt me dat een regenwoud niet bepaald de meest gunstige plek is om zo'n kwetsbaar instrument te herbergen. Het lijkt me verstandig om in de eerste plaats een niet al te duur instrument mee te nemen, maar ook een goedkoop instrument zal wat extra zorg nodig hebben om bespeelbaar te blijven. Heeft iemand tips? Is het verstandig om wat silicagel in de kist te doen? Zodat de viool tenminste in opslag geen schimmelcultuur ontwikkelt. Of zijn vele snelle overgangen van situaties met lage en hoge luchtvochtigheid juist niet wenselijk? Elk advies is welkom. Gegroet!
Ik zou een e-viool nemen. Ze lijken mij redelijk vocht bestendig en kunnen tegen een stootje. Vergeet geen reserve snaren. Remi
Het grootste probleem is de hoge luchtvochtigheid: de huidenlijm is erg hygroscopisch en neemt het vocht uit de lucht op, waardoor hij opzwelt en zelfs stroperig kan worden, zodat de lijmverbinding tussen hals en corpus in het ongerede raakt en de halshoek een stuk stomper wordt. Nog meer vocht zorgt er voor dat de bladen en zijden losraken en vervolgens ook de toets. In de koloniale tijd werden violen die mee moesten naar het voormalig Ned. Indië speciaal geprepareerd voor de tropen d.m.v. het pennen van bladen en toets en het impregneren van cruciale lijmverbindingen. Een paar vioolbouwers waren daarin gespecialiseerd naar ik meen. Of die specialiteit nog beschikbaar (en betaalbaar) is, weet ik niet. Een goedkope viool (en er het beste van hopen) of een carbonviool (bijna 2000€) zouden remedies kunnen zijn.
Ik heb de lokale vioolbouwer wel eens horen klagen over de standaard goedkope Chineese violen dat die met houtlijm zijn gelijmd waardoor reparatie erg kostbaar werd. Dat zou voor jou dan de oplossing zijn als de lijm het grootste probleem is zoals Bert aangeeft
Helaas: de meeste Chinese violen zijn gewoon met lijm van dierlijke oorsprong in elkaar gezet: die lijm is waarschijnlijk ook het goedkoopst. Je weet ook niet vooraf of je zo'n "witte lijm"exemplaar in handen hebt. Ook pva-lijm en andere witte lijmen zijn niet altijd even vochtbestendig.
Bedankt voor de adviezen. @remi: Een elektrische viool is wellicht een idee, maar daar heb je een versterker voor nodig neem ik aan. Of vergis ik mij hierin? @BertBoon: Ik vrees dat zo'n carbonviool een beetje te prijzig is; ik denk niet dat ik me op mijn gemak zou voelen met 2000 euro op mijn rug . Zo'n goedkope viool lijkt me toch de beste optie, maar ook die behoeven extra zorg om bespeelbaar te blijven. Weet u misschien waarmee de lijm geïmpregneerd werd? Zou het wellicht zelf te doen zijn (op een goedkope viool welteverstaan)? Gegroet
Voor het impregneren werd de viool waarschijnlijk geopend: een goedkoop prul is dat niet waard. Voor een E viool is geen luidspreker nodig wanneer de viool op "silent" gezet kan worden en dan via een koptelefoon of oortje te beluisteren is. Maar voor het spelen van een gezellig kampvuurdeuntje diep in de amazone-rimboe, al dan niet ter verjaging van de wilde beesten heb je er dan niet zoveel aan.
Je kunt de viool wel behandelen om inwerking door vocht te voorkomen met bijvoorbeeld spuitplamuur of polyester. Maar dat is allemaal aan de buitenkant. Het probleem is de binnenkant van het instrument: daar kun je niet bij tenzij de hele kast geopend en los gehaald wordt om ook aan die kanten inwerking van vocht te voorkomen. Stel dat daartoe besloten wordt en als alle onderdelen dan toch los liggen, zou ik er een moderne synthetisch lijm op aan brengen zoals polyurethaan constructielijm. Kan het alleen nooit en te nimmer meer los. Mwha, so what!
Dan zou je ook een hoevelheid lak in het corpus kunnen gieten en doormiddel van draaien en kantelen de binnenkant kunnen "lakken". De overtollige lak laat je via de FF gaten weer uitlopen. Als de viool dan toch kapot mag.
Dat zijn heel foute suggesties heren! Stel dat een argeloze toevallige lezer van dit forum ze ook gaat opvolgen zonder de context goed te lezen! De rampen zijn dan niet te overzien!
Tja, dat ligt dan aan de lezer. Ja, is nog veel gemakkelijker: hoef je ook niets los te halen. Ik zou dan gaan voor een lak die een beetje snel droogt, anders ben je uren aan het draaien en omkeren!
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan: Men neme een zak kattenbakkorrels mee, men strooit iedere dag wat verse korrels in de vioolkoffer en de Viool blijft droog.
Alleen moet die voorraad kattenbakkorrels dan wel droog blijven tot ze worden gebruikt... Speelt in zo'n nat land niemand viool? Wellicht dat je het beste daar een viool kunt kopen bij een lokale vioolbouwer...je mag aannemen dat ze daar violen bouwen, verbouwen en verkopen die beter tegen vocht bestendig zijn...
En rijst, zou dat nog een optie zijn? Rijst neemt toch ook vocht op? Daarvoor doe ik altijd wat rijst in de zoutpot.
Dat lijken mij nogal onbruikbare suggesties: Kattenbakkorrels meenemen is geen optie (als deze methode al werkt) Kattenbakkorrels kopen in het Amazonegebied? Die behoren daar vast niet tot de eerste levensbehoeften. Al dit soort middelen (ook rijst) nemen heel snel de heersende vochtigheid aan en betekenen dan weinig meer door de viool. Ter plekke een viool kopen zou nog te overwegen zijn, maar de goedkope violen in "Amazonia" komen vast ook uit China en je moet op reis maar net de juiste aanbieder tegenkomen.
Kattenbakkorrels, rijst, vochtvreters of silicagel voldoen allemaal niet omdat die een veel te geringe capaciteit hebben. Werkt misschien in een land waar de RH (Relative Humidity) om en nabij de 50% is, maar in tropische landen waar die RH tegen de 100% zit, kun je het wel vergeten. Zodra de deksel er vanaf is begint het absorptieproces: nog voordat de korrels worden uitgestrooid zijn ze al verzadigd van het vocht.