Wellicht een handige tip; Zijn jullie bekend met muziekpolis? Dit is een unieke soort verzekering speciaal voor instrumenten! Voor meer info: http://www.muziekpolis.nl
Te Duur! Vergelijk maar met Robert M. Blom: uitstekende verzekeraar voor eigenaren van strijkinstrumenten.
Je kunt op de site van deze meneer niet opmaken of hij (veel) goedkoper is dan een andere verzekeraar: "Voor een prijsopgave kunt u telefonisch contact met ons opnemen, wij hebben daarvoor de huidige waarden van de objecten nodig. Om de verzekering af te sluiten komen wij graag in het bezit van een ingevuld aanvraagformulier vergezeld van een taxatie of aankoopnota van maximaal 1 jaar oud." Ik word er in ieder geval niet veel wijzer van.
Je kunt je instrumenten ook apart laten benoemen bij je inboedelverzekering, dan wordt het een kostbaarhedenverzekering. Dat is betrekkelijk goedkoop.
Uit ervaring weet ik dat deze instrumentenverzekeraar een keurige premie hanteert (aanzienlijk lager dan de muziekpolis) en een meer dan uitstekende en zeer correcte schadeafwikkeling heeft. Dat laatste is ook voor vioolbouwers met veel huurinstrumenten en veel schade reparaties (zoals ondergetekende) heel prettig. Veel vioolbouwers verwijzen daarom ook naar deze verzekeringsmakelaar. Ik weet dat er inboedelverzekeringen zijn met een kostbaarheden-supplement, maar of de dekking buitenshuis daarvan altijd goed geregeld is, vraag ik mij af. De ervaring leert verder dat de meeste ongelukken gebeuren tijdens orkestrepetities en -uitvoeringen, muziekweken/workshops, voorspeelavonden én uiteraard tijdens het transport. Ik had een klant met zo'n uiterst goedkope inboedeluitbreiding waarvan de maatschappij -toen het erop aan kwam- de barst in de cello niet wilde vergoeden omdat de schade buitenshuis zou zijn ontstaan, terwijl dat in de polis in het geheel niet werd uitgesloten. Ook heb ik een schade meegemaakt waarvan de verzekeraar meende niet te hoeven uitkeren omdat de schade "tijdens gebruik" was ontstaan (waarvoor sluit je anders een verzekering!) Na het nodige getouwtrek zijn beide gevallen uiteindelijk opgelost, maar bij Blom heb ik dit soort praktijken nooit meegemaakt. Niet voor niets verzekeren in NL zeer veel strijkers (en blazers en andere instrumentalisten) hun instrumenten en toebehoren bij Blom. Overigens heeft ook Univé (je zou het daar niet verwachten) waar in ieder geval in Noord Nederland veel mensen al polissen hebben lopen een solide en betrouwbare instrumentenverzekering waarmee ik nog nooit gezeur heb meegemaakt: ongeveer even duur of een fractie goedkoper dan Blom.
Kan gewoon onder inboedel bij een niet al te dure viool, zoek het eerst even uit tot welk bedrag je verzekering uitkeert. Anders ben je straks onnodig dubbel verzekerd.
Onder berichten op dit forum staat een tijdsaanduiding van verzending. Is het ook mogelijk bij elk bericht datum en tijdstip te zetten? Met "zaterdag" of "gisteren" kan ik weinig. Dus gewoon " 19 juli, 20.12 uur". Zoiets.
Ja Liuwe: lijkt mij een heel goed idee. Maurien: een dure viool of een goedkope viool repareren is vermoedelijk even duur. Wil je zeker zijn van een goede dekking en schadeafwikkeling, dan is een speciale muziekinstrumentenverzekering (gebaseerd op de taxatiewaarde) de aangewezen weg. Uiteraard kun je overwegen een goedkoop instrument niet te verzekeren wanneer het risico draagbaar is en omdat voor goedkope instrumenten relatief hoge premies worden gevraagd vanwege de eerste premiedrempel. Wie heel specifieke vragen heeft over dit onderwerp mag mij ook bellen (nummer op de site)
Als je wat langer wacht zet het systeem er 'vanzelf' een datum bij. Wanneer er 'gisteren' of vrijdag' staat is het bericht nog te recent. Berichten die op dezelfde datum zijn geplaatst worden getoond in volgorde van aanmaak. Het tijdstip lijkt me niet relevant. Ik kan daar trouwens ook niets aan veranderen want dan moet je ingrijpen in de programmatuur.