Zo komen ze ook uit china, leuk maar het is juist leuk als de krul iets eigens heeft dat ontbreekt natuurlijk bij deze krullen.
Het voorfrezen van krullen en bladen is al heel lang "common practice" in de wat grootschaliger vioolbouw productie. Er zijn ook gespecialiseerde bedrijfjes waar je voor een luttel bedrag al dan niet aan de hand van je eigen mal een blad of krul kan laten voorfrezen en dat gebeurt mogelijk door meer bouwers dan je zou denken. Of dat erg is? Het komt in de vioolbouw aan op de precieze welvingen en bladdikten in de juiste combinatie en dat kan een freesbank -hoe geavanceerd ook- niet: daarvoor is handwerk nodig.
Hoezo? Wie wil gutsen en schaven vanaf een blok hout gaat daar toch gewoon mee door! Bij grotere vraag naar niet te dure instrumenten is er niet zo veel tegen om het "donkey work" door een apparaat te laten doen en de menskracht voor de finesses te bewaren. Vooralsnog is er ook nog vraag naar door één bouwer geheel met de hand gebouwde instrumenten, zodat de vioolbouw nog niet afzakt naar de status van kantklossen en mandjesvlechten op jaarmarkten en braderieën .
Helemaal mee eens, een vioolbouwer gebruikt toch ook een elektrische zaag, waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan. En laat de liefhebber van zwaar handwerk maar steken met beitel en guts, elk diertje heeft zijn pleziertje.
Maar toch: een heerlijk gevoel om met een vlijmscherpe guts zo'n blok keihard esdoorn te lijf te gaan en zo de werkplaatsvloer te bedelven onder een tapijt van geurende houtsnippers!
Lijkt me ook geweldig dat gevoel, alle zware arbeid en ook sport kan dat gevoel geven, maar ook een vioolbouwer wordt ouder en dan gaat dat heerlijke gevoel weg en dan wordt het beulen, Willem Bouman zag het op hogere leeftijd ook niet meer zitten die zware arbeid in zo'n blok esdoorn.
Als je 300 uur+ nodig hebt om een viool te maken dan ben je niet de snelste nee. Ik ken vioolbouwers die maken met gemak 1 viool per maand en doen daarbij ook tussendoor reparaties, verkoop enz... 1 vioolbouwer in Amsterdam waar ik vrij regelmatig kom maakt er soms zelfs 2 in een volle maand.
Ik wil in dit verband graag eens vioolbouwer Jacobs onder de aandacht brenegen (ik heb het op SF al eens eerder gedaan dacht ik), want daar is de man eerlijk in zijn informatie. Je kunt bij hem een wat goedkoper instrument aanschaffen, waarbij de onderdelen zijn voorbewerkt, maar waarbij Jacobs zélf echt de laatste hand legt aan het hele instrument. Ik citeer: Zie de website van Johan Jacobs Dat is dan toch heel andere koek dan een bouwdoos in China bestellen, lijm er tussen, lakken en spelen maar!
O ik dacht dat je vioolbouwershart er pijn van zou doen Frits, van zoveel techniek waarmee ze een kunstwerk op grote schaal proberen na maken, maar zo te lezen moet je naar de oogarts. Je ziet dit ook vaak bij houten beelden, die hebben ze ook zo gemaakt, deze beelden hebben geen scherpte iedere kerf eindigt in iets ronds en ze lijken allemaal op elkaar, al zijn ze anders van vorm, bij de kenner vallen ze meteen door de mand ook al zijn ze met de hand bijgewerkt. Een zo gemaakt houten beeld is weliswaar beter dan een kunststof of gipsenbeeld en zo is het natuurlijk ook met de Viool beter wat dan niks. Toch brengen deze machines ook veel goeds, een redelijk instrument is nu binnen ieders bereik, en ze brengen de vioolbouwer ook behoorlijk veel werk lijkt mij, want de afstelling ook bij de wat duurdere instrumenten is meestal huilen met de pet op.