Ik ben het helemaal beu te sjouwen met een cello naar mijn vaste stekje in de bergen! En toch wil ik daar cello kunnen spelen. Daarom heb ik besloten mij toch maar te begeven op het terrein van goedkope celli. Inderdaad, het zijn de instrumenten die ik niet ter inruil aan Frits Oosterhof, Bert Boon of collega bouwers zal durven aanbieden. Maar adviezen van hen en van alle andere forumleden kan ik maar al te hard gebruiken! Het gaat hier over celli tussen de ca. 200 en 500 euro en die worden in de handel nagenoeg alleen via internet aangeboden. Lekker even uitproberen voordat je koopt, is er niet bij. Of je moet via garantieregelingen werken als bij Thomann: bevalt-ie niet, terugsturen, geld terug (echt waar? gaat dat daar echt zo makkelijk?) Je leest over bovenbladen van naaldhout (fichte) en triplex (sperrholz). Stemknoppen van jujube en soms ebbenhout. Greepbord van hardhout en dan 'ebonized' (dus zwart ebon kleurig verfje erover). Heel belangrijk is nog, dat het instrument stembaar moet zijn en op toon moet kunnen blijven. En dan niet te spreken over al dan niet afgestelde en speelklaar gemaakte instrumenten versus de min of meer bouwpakketten die je als niet zo ervaren/handig type op dat gebied dan binnen krijgt. Wie kan mij helpen met ervaringen en adviezen? Is de cello van MPM (Duitse handelaar) voor 200 euro gewoon goed, moet je gaan voor Leonardo van over de 400 euro?
Allemaal verkeerde gedachten! Een set snaren (die klinken) alleen al kost 100-250. Onder de 1000-1500 heb je echt niets bespeelbaars. De problemen met cello-shaped objects en violin shaped objects zijn op dit forum al uit den treure besproken: ga daar eerst eens te rade. Ik denk dat je bij Thomann je geld wel terug krijgt, maar dan heb je nóg geen cello. Aan alle eisen die je stelt aan een cello op het gebied van bespeelbaarheid, afwerking, afstelling en stembaarheid voldoet zo'n El-Cheapo gewoon niet. Doorsparen of een afbetalingsconstructie? Er zijn in NL wel vioolbouwers die daarover willen praten: ik ken er minstens één maar mag zijn naam hier niet noemen in verband met de strenge reclameregels hier
Je hebt natuurlijk best wel wat voor Eur 600,= maar dan moet men eerst voor zichzelf definiëren wat een 'vakantiechinees' is. Naarmate de eisen hoger gesteld worden, zal de prijs ook toenemen. De vraag wordt dus eigenlijk: moet er gewoon geluid uit komen of moet het een redelijk klinkend instrument zijn.
Kijk, het gaat natuurlijk om een bij-instrument om nog wat op te kunnen oefenen. Voor het mooie werk koester ik mijn cello die ik bij de vioolbouwer heb gekocht. Een vergelijkbare kwaliteit ga ik niet op een zoldertje leggen. Ik probeer voor een bescheiden bedragje dan nog het meest kansvolle instrument te pakken te krijgen. Voor een duppie op de eerste rang, wie wil dat niet? Bij het topics op het SF over VSO's kom ik meestal allerlei attributen in de vorm van viool/cello tegen met allerlei grapjes. Echt veel wijzer over kwalitatieve aspecten wordt je daar niet. Maar al in 2007 wordt ook al gesignaleerd dat de kwaliteit van de in China geproduceerde strijkinstrumenten omhoog gaat. https://strijkersforum.nl/threads/pimpen-chinese-violen.378/#post-4395 Tegenwoordig zijn er wel degelijk El Cheapos die bespeelbaar zijn, stembaar en zelfs door veel erop spelen nog qua geluid vooruitgaan ook. Ik zou willen horen wie ervaring heeft met welke cello in het heel goedkope segment. Ik heb al uit twee bronnen ervaringen mogen vernemen, bronnen buiten het forum, daar ben ik hen dankbaar voor . Ik ben gewoon nog benieuwd naar andere ervaringen. En natuurlijk kijk ik ook naar de produktrecensies van klanten om een idee te krijgen. Maar een echt goed instrument, waar je dagelijks op speelt, oefent en soms optreedt, haal ik liever bij een vioolbouwer. Nu gaat het om een vakantiespeeltje waar je op het spanningsveld zit tussen wat je eraan wil uitgeven en wat je er minimaal terug voor wil hebben om het nog wel een beetje leuk te houden.
Op dit forum is volgens mij een grote meerderheid van mensen die je het kopen van zo'n speelding sterk afraden. Als je het toch wilt, ga dan je gang: het is jouw geld. Je was gewaarschuwd.
Ik houd ervan de dingen open en genuanceerd te bekijken. Toch lijkt het hier iets zwart-witter: de cello's uit het heel goedkope segment die ik wel eens tegen kwam waren vreselijk voor wie een redelijk instrument gewend is. Terwijl mijn zoon een Chinese cello huurde en later kocht bij Bert voor E 1200,-: die was wonderbaarlijk voor die prijs. Mijn voorlopige conclusie: een paar honderd erbij leggen en de vioolbouwer heeft een aardige oplossing.
Vooral in die laatste vraag zit nog wel een beetje de twijfel. Ik kan natuurlijk voor 'any' geluid een heel goedkoop oefentriplexje kopen, maar het risico zit er dan toch in dat het geluid toch te weerzinwekkend is. En dan ga ik er even vanuit, dat het instrument verder bouwtechnisch zodanig is, dat het bijvoorbeeld op toon blijft, stembaar is. Maar er zit ook een zekere ongewisheid in hoe het op het zoldertje op 1420 m. zal zijn boven een ruimte die minimaal gestookt wordt tegen bevriezing van leidingen en verder ook tussendoor weken op 20 graden zit. Het instrument zit dan wel in de hoes, maar toch. Ga je aan die omstandigheden een aardige cello opofferen?
Ik denk, als ik alle berichten lees van dit topic en zeker jouw laatste opmerking, dat je misschien toch beter met je e-cello kan blijven sjouwen. En dan je geld bewaren voor een heel mooie stok of zo. Je kan ook viool gaan spelen, sjouwt makkelijker.... Grijnzzzz.... Maar moet de cello op dat zoldertje liggen? Klinkt wel heel onaangenaam. Is er geen betere plek waar hij kan blijven als jij er niet bent?
Ik heb het wel eens overwogen: een altviool en dan als een gamba bespelen, cello-achtig, zodat ik met een klein instrument op pad kan. Toch maar niet aan dit hoofdstuk begonnen .... . Marcelita, heel begrijpelijk vind ik jouw afwegingen en dilemma. In jouw schoenen staand zou ~ik het meenemen van de e-cello overwegen (#8); ~of toch eens een paar 'triplex' instrumenten proberen (#3). Een geleidelijke temperatuursverandering overleeft 'ie wel. Maar het zou kunnen dat je af en toe losgeschoten snaren gaat treffen.
Al dat gesjouw met de trein is echt niet fijn! De e-cello is niet minder zwaar. De koffer met wieltjes beschermt een cello tijdens een reis beter dan de hoes die ik heb, maar het is een koffer van ca. 6 kg. en niet zo'n superlichte. Twee keer overstappen, een ritje postbus en de laatste 300 meter kun je die inderdaad achter je aan trekken over asfalt voor het laatste trapje van 9 treden. Het zoldertje is het enige waar het goed kan liggen. Ivm verhuur houd ik de boel graag gescheiden (waar huurders aan mogen zitten en wat strict privé is). En op strijkstokgebied ben ik ook goed voorzien. Op het gebied van triplex instrumenten uitproberen moet je het dus hebben van de zaken die je zonder problemen het instrument laten terugsturen. Dat biedt inderdaad perspectieven. Het spelen moet wel leuk blijven en ook mijn gehoor is wat verwend door de betere klanken. Nu zie ik dat er op marktplaats een instrument wordt aangeboden door Scarlett Arts en deze zou ik dus gewoon kunnen uittesten bij haar en instrument is bovendien écht speelklaar gemaakt door een vioolbouwer. Ik denk dat dat in haar geval wel deugt. Ze is cellodocent en handelt o.a. in celli, maar als het instrument dus gewoon deugt en in mijn vakantiehuisje is, zal ik het verder toch moeten hebben van de plaatselijke dienstverlening door anderen. Grappig idee, een altviool als gamba, maar ik snap wel dat je dat toch maar niet hebt gedaan. Lijkt me toch niet fijn spelen. Een echte cello voelt veel fijner en klinkt veel fijner! Wel heel fijn hoe jullie meedenken op het forum, dank je wel!!! Losgeschoten snaar is niet erg, dat krijg ik wel weer goed, maar allevier lijkt mij wel riskant. Nagekomen bericht: binnenkort kan ik een goed instrument uitproberen voor een bescheiden prijs en als het goed bevalt, gelijk kopen en meenemen.
Helemaal waar, ik heb dan ook lekker onder de wuivende palmen gelopen zónder cello! Wekenlang! Dat is zeker goed voor de mens! Maar als je een stekje in de bergen hebt en daar weleens langs gaat, combineer je genieten en klussen mét wat oefenen of gewoon lekker even vrij spelen.
Marcelita, begrijp ik dat jouw vakantiechinees in de bergen blijft wonen? Enige wat ik kan toevoegen is dat mijn huurcello een chinees was. Hij zou zo'n 1200 euro waard zijn en was prima geschikt voor het eenvoudige werk van mij als beginner en had dan ook nog een tijdje meegekund voor ik me eraan zou gaan storen. In welke prijscategorie zit de cello die je nu kunt uitproberen? Prima ervaringen met thomann.de overigens. (cellostandaard daar gekocht)
Ja, dat klopt, die gaat naar de heerlijke berglucht. De alpenwei vraagt ook eens om wat anders dan de alphoorn. Misschien zit er wel een duet in... Die cello waar ik heen ga, wordt voor 500 euro aangeboden en die kan ik dus gewoon uitproberen en goed bekijken. Mocht dat toch niet bevallen, dan geen aankoop. De volgende stap is dan om van elders wat instrumenten uit te proberen (met de regelingen van terugsturen).
Ik las bij het topic 'stijgt de waarde van je viool' dat er ook weleens onverkoopbare schatjes staan die ingeruild zijn bij de vioolbouwer, maar onverkoopbaar zijn. Wellicht zit daar nog iets betaalbaars tussen Maar even serieus: ik zou inderdaad ook even wat tijd investeren in wat instrumenten die voor weinig weg mogen uitproberen. Als het echt niet speelt, dan is de lol om op vakantie heerlijk te spelen ook zo weg.
Ik ga zeker tijd investeren in instrumenten uitproberen. Bij enige twijfel is het al: niet doen. Het moet echt helemaal kloppen op het gebied van klank en lekker spelen. "Onverkoopbare schatjes", dan is het wel de vraag waarom ze dan onverkoopbaar zijn. Als het om wat lakschades gaat, is het een ander verhaal dan andere aspecten die meer met speelbaarheid en klank te maken hebben. Maar als er inderdaad een heerlijk instrument tussen zit dat verder ook deugt, dan wordt het interessant. Ja, ik ben ook benieuwd. Maar het fijne is dat ik dus kan spelen, kijken, luisteren en moet gaan inschatten hoe graag ik erop zou spelen. Het instrument moet gewoon goed voelen, anders wordt het niets. Dan ga ik uiteindelijk toch weer mijn goede instrument meenemen en daar is dit project niet om begonnen.
Bedenk wel dat je met een gelukje nog geen cello hebt die lijkt op je goede cello, als je geluk hebt, is die net iets beter dan de rest van de serie. Maar als de serie sowieso al op veel punten te wensen overlaat, dan is de beste uit de serie ook geen goede cello. Dat merk je in afwerking, en klank. Ik heb ook een oefencello gekocht die ik op mijn kamertje (waar ik elke week ben) heb staan. Ik wilde in eerste instantie ook voor een eenvoudige cello gaan. Maar bij een vioolbouwer vind je die niet. Uiteindelijk heb ik een prima beginnercello gekocht, maar het is niet mijn goede cello... Hij speelt prima, maar niet zo soepel als mijn goede cello.... Toon is goed voor een beginnercello, ook in de hoogte, in de duimpositie, maar niet zoals mijn goede cello. De klankspreekt netjes aan, maar niet zo makkelijk aan te spreken als mijn goede cello. Ik heb er heel bewust voor gekozen, want ik wil mijn goede cello niet vervangen! Maar ik ben wel heel blij dat ik mijn budget toch wel wat omhoog geschroefd heb (aller eerst al voordat ik naar de vioolbouwers ging, en na één en ander bespeeld te hebben heb ik toch ook gekozen om nog iets hoger te zitten dan ik in eerste instantie bedacht had). Desalniettemin wens ik je uiteraard veel succes bij je zoektocht en ben ik heel benieuwd wat jouw bevindingen zijn!
Ja, dank je Daphne! Ik denk dat de omstandigheden waaronder jouw oefencello verkeert, toch nog wel wat gunstiger zijn dan wat de mijne te wachten staat. Heb je niet de kick dat wat je op de oefencello instudeert, ineens heel fijn klinkt op je mooie? Dan is de worsteling met de oefencello wel ergens goed voor geweest. En je gaat er vast niet mee optreden, met die oefenkwaliteit. Ik vind het zonde om helemaal niet te kunnen oefenen daar en vind het ook leuk wat lekker te 'fiedelen'. Degene die hem te koop aanbiedt, heeft deze cello als beginnerscello verhuurt. Zelf is ze cellodocent en ze is instrumenten gaan handelen om leerlingen te helpen aan goede instrumenten te komen. Natuurlijk is ze niet wars daar zelf ook voordeel aan over te houden, en ik geef haar ook geen ongelijk, maar vermoedelijk is de marge in dit geval niet bepaald groot of gaat het zelfs om uitverkoop om ruimte te maken voor nieuwe. Eind deze week weet ik of het wat is. Ik houd jullie op de hoogte.
Jouw ervaringen, @Daphne, met een 2e instrument klinken goed. Mooie optie @Marcelita. Mijn indruk is dat je een goed adres vond (ik had eerder enkele malen contact met ScarletArts - als ik het goed heb ga je bij haar naar de cello kijken? Zij heeft mooie cello's en zoekt serieuze opties voor haar leerlingen).