Hallo beste medestrijkers, na eindeloos zoeken (ge-google) naar de levensduur/afschrijving van een strijkstok ben ik nog steeds niet wijzer. Natuurlijk weet ik dat het allemaal afhangt van hoe je er mee omgaat (beharing, techniek, harsen, schoonhouden, manier van spannen, opbergen, temperatuurschommelingen enz enz), maar ik kan me niet voorstellen dat een strijkstok eindeloos 'houdbaar' is, aangezien je nogal wat vergt van een dergelijk voorwerp. Wat ik zo graag zou willen weten is het volgende: - kan ik de BTW van de aanschaf van een nieuwe strijkstok in 1x opgeven óf - moet ik het etappes doen, afhankelijk van de levensduur van de strijkstok (dus volgens de formule afschrijving per jaar = (aanschafkosten - restwaarde) : vermoedelijke gebruiksduur) Dezelfde vraag geldt ook voor de inkomensbelasting (dus de kosten van de aanschaf en niet de BTW!). Ik houd hier even geen rekening met de vrijstelling en 6% BTW tarieven. Dat is mijn eigen administratie en houd ik goed bij. Overigens ben ik ZZP-er met mijn eigen bedrijfje. Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen in deze kwestie! Mvrgr Maartje
Heb je een bedrijf dan wat handelt in muziekinstrumenten? Spelers kunnen namelijk geen btw terug vragen (privé gebruik) en als je zelf b.v lerares bent dan zou ik aan de belastingdienst vragen hoe het zit want je gebruikt de stok dan zowel zakelijk als privé Btw moet in 1 keer bij de kwartaal aangifte de afschrijving kan je per jaar doen. Alleen bij verkoop moet je wel weer btw over de prijs bij verkoop doen.
Bij mijn weten schrijf je normaal gesproken niet af op strijkinstrumenten, belastingtechnisch gezien (daar schijnt zelfs een arrest van de HR over te zijn: een strijkinstrument daalt namelijk niet in waarde en heeft een schier eindeloze levensduur.) Btw mag je inderdaad alleen verrekenen wanneer je de stok bedrijfsmatig gebruikt en ook in principe btw afdraagt. Over het bedrijfsmatig aanschaffen van een stok, vooral een hele dure moet je nog goed nadenken: bij de bedrijfsbeëindiging moet je over de verkoop (aan jezelf of aan een ander) alsnog het geldende btw percentage naar de fiscus overmaken en geldt de opbrengst als winst, waarover je nog eens het inkomensbelastingstarief mag aftikken. Soms is het dus verstandiger om zaken privé aan te schaffen. Je boekhouder (als je die hebt) of de belastingdienst (zoals ChrisH al suggereerde) kan je vertellen wat in jouw geval het beste is.
Ik ben zowel lerares, als inhuurbaar artiest. Ik maak al een scheiding in prive en in zakelijk bezit. Zowel in BTW als kosten. Inmiddels weet ik wat meer over het verschil in aangifte tussen BTW en kosten, dus dank voor deze reply!
Dit is erg fijn om te weten! Dus geen afschrijving voor een stok. Ze gaan er dus vanuit bij de belasting dat je er perfect mee om weet te gaan (wat ook zou moeten). Dank voor deze opheldering. Wat betreft de kosten opgeven; dat ga ik dus niet doen (zie bovenstaande). Wat betreft de BTW; doe ik gedeeltelijk, aangezien ik ook privé speel+oefen en altijd deze scheiding maak in de administratie. Ik ga voor de zekerheid ook nog even met de belastingdienst bellen... You never know!! Geen zin in boetes en toestanden...
Ik kreeg een jaar na de start bezoek van de belastinginspecteur: wilde de administratie doorspitten. Het resultaat was dat ik iets verkeerd had gedaan. Ik wist het niet. Moest inderdaad wat te weinig was afgedragen alsnog betalen plus daarbovenop een boete. Vanaf dat moment laat ik mijn administratie doen en tot nu toe geen gezeur meer gehad.