Toeval

Discussie in 'Viool' gestart door Hopf, 16 apr 2016.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Het gaat op dit forum vaak over de bouwkundige kwaliteit van strijkinstrumenten en dan met name violen. ‘Atelierviolen’ dan wel sommige Chinese instrumenten komen er dan veelal bekaaid van af. Bijvoorbeeld als er is bespaard op (de kwaliteit van) onderdelen. Ofschoon ik mij, zelfs als leek, hierbij het nodige kan voorstellen, blijf ik toch met wat vragen zitten.

    1. Stel, een vakkundige vioolbouwer bouwt een instrument geheel volgens de regels van de kunst, gebruik makend van materialen van de hoogste kwaliteit. Is dan na afloop met zekerheid sprake van een goed instrument? Voor de goede orde: ik bedoel niet zozeer of alleen mooi ogend, als wel goed klinkend. Of is het mogelijk dat ondanks de inzet van vakkennis en kwalitatief hoogstaand materiaal het resultaat (tonaal) teleurstelt?

    2. Een inmiddels overleden vriend is jarenlang als violist verbonden geweest aan een Nederlands symfonieorkest. Daarnaast gaf hij, zoals in die tijd gebruikelijk, ook vioollessen aan zowel gevorderden als beginners. De beginners waren meestal kinderen. En die kinderen kwamen naar vioolles met onder hun arm een instrument veelal voorzien van een Stradivarius-etiket, aangeschaft bij de ‘muziekwinkel’. Over het algemeen waren het,neem ik aan, Duitse atelierviolen, want Chinese violen hadden de weg naar Europa nog niet ontdekt en het huren van een viool was ook nog niet zo aanvaard. Met atelierviolen bedoel ik overigens instrumenten waarvan het bovenblad was vervaardigd door Karl-Heinz, het achterblad door Uwe en hals en krul door Heinrich. En waarschijnlijk heeft de een of andere Joachim deze puzzelstukjes tot een complete viool omgevormd. Klank-technisch waren die instrumenten -voorspelbaar- over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Het vreemde is alleen dat er incidenteel sprake was van een goed tot zeer goed klinkend instrument. Dat kan toeval zijn, maar ik mis het geloof in toeval. En dan ben ik weer terug bij mijn eerste vraag.

    3. Los van het voorgaande: ik ga er van uit dat een vioolbouwer over het algemeen een klankideaal nastreeft. Heeft de vertaling van dat ideaal naar de praktijk betrekking op meer dan, bijvoorbeeld, de variabele dikte van de bladen of omvat dat meer?
     
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    1. Ja, een goede vioolbouwer kan toewerken naar een voorspelbaar, door hem/haar gewenst resultaat

    2. Ze hebben hun best gedaan maar de "betere" instrumenten zijn het resultaat van toeval, zowel vroeger in Duitsland als nu in China.

    3. Een vioolbouwer kan gebruik maken van toongeneratoren tot computers om de boel te "tunen". Ik moet overigens zeggen dat ik deze 3e vraag niet helemaal begrijp.
     
  3. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Geert,

    Bedankt voor je reactie. Maar kennelijk ben ik met betrekking tot mijn derde vraag niet duidelijk geweest. Dus kom ik maar even opnieuw op.

    Met klankideaal bedoel ik, bij voorbeeld, een viool met een klank die ver draagt, een grotere helderheid van toon, een viool die makkelijk aanspreekt, dan wel een combinatie van die wensen. Ik kan mij voorstellen dat een vioolbouwer ten einde één of meerdere doelstellingen te realiseren, hier bij de bouw rekening mee houdt. Bijvoorbeeld door een wat andere of aangepaste werkwijze. Ik denk dan aan het mogelijk aanpassen van de dikte van de bladen. Ik hoop ditmaal iets duidelijker te zijn geweest :(

    Aan toongeneratoren had ik niet gedacht. Ik heb die dingen in een ver verleden wel zelf gebruikt, maar dan (in combinatie met meetmicrofoons en een dubbelstraalsoscilloscoop) alleen bij de bouw van luidsprekers en versterkers.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2016
  4. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik vermoed dat iedere vioolbouwer op een gegeven moment wel z'n eigen methodes heeft en dan daar misschien wel op voortborduurt maar niet veel meer varieert. Ik zou zeggen bel een paar vioolbouwers op en vraag het ze. ;)
     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ik kan me niet voorstellen dat vioolbouwers het op prijs stellen om telkenmale bij hun werk te worden gestoord met vragen van mijn kant over hoe zij hun klankideaal denken te bewerkstelligen. Nog los van de afweging of en in hoeverre zij bereid zijn hun ‘geheimen’ prijs willen geven.
    Daarbij is het de vraag of je suggestie strookt met de aard van iets als een FORUM. Quod non, ben ik geneigd te zeggen.
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Waarom zou dat niet stroken met de aard van dit forum? De vioolbouwers die jij zoekt zitten niet op dit forum. Misschien lezen ze af en toe wel eens wat, maar reageren nooit. En de enkele "echte" vioolbouwers die hier wel op het forum actief zijn hebben ook nog niet op jouw vragen gereageerd.
     
    Hopf vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina