Beste strijkers, Neem ik de do-kruis (op het tweede lijntje van de notenbalk) op de sol-snaar door te strekken met de pink of door uit positie te gaan? Ben bezig aan Parson's Farewell.
Ja, ik moet daar wel blijven want ik ken alleen de eerste positie. Heb net de mi b geleerd maar daarvoor moest ik wel in halve positie naar boven.
Als je de gestrekte positie kent om de mi b (es) te pakken op de D-snaar, kun je ook de do # (c#) spelen op de G-snaar. De wijsvinger maakt dezelfde beweging bij het strekken, maar de hand verplaatst zich een halve toon naar boven (dat is op de cello naar beneden, maar in de toonladder naar boven... ). De ringvinger komt dan bij de do (c) op de G snaar, en j kunt daarmee checken of de hand op de juiste plaats staat - die moet zuiver zijn met de C snaar. Met de pink kun je dan een do # spelen.
Ik begrijp het helemaal. Al heb ik niet moeten strekken voor de es maar de ganse hand naar boven moeten verplaatsen om die te pakken.
Ik heb de titel van dit onderwerp uitgebreid, want in Nederland gebruiken we een andere benaming voor de noten.
dan heb je in de halve positie leren spelen... je kunt ook in de anderhalve positie spelen, maar die bestaat officieel niet, maar is voor sommige stukken en toonladders wel handig (om boer en ligt een kip in het water en dus blues te spelen bijvoorbeeld) dan komt de eerste vinger op de mi b (Es) op de C-snaar
Mijn leraar zegt: 'niet teveel over nadenken, gewoon doen' als ik vraag maar hoe studeer ik dat nu het best in, dat verplaatsten van de hand een halve toon naar boven of een halve toon naar beneden. Op viool heb ik dat destijds geleerd door te glijden over de snaar, wij noemen dat 'miauwen'. Oefen ik dat in door met de pink in eerste positie de do of c te spelen op de g-snaar en dan met de pink de do kruis of cis op de g-snaar dus c, cis, c, cis, enz. snel of juist traag? Met een stemapparaatje erbij en goed luisteren waarschijnlijk. Mijn ervaring is dat het dan 3 keer goed gaat, 1 keer fout, 2 keer juist enz. Is volhouden de boodschap of moet ik dat gewoon tijd geven?
Inderdaad, niet teveel over nadenken! Vergeet niet je duim mee te nemen als je gaat strekken naar de cis en de gis! Ik heb het zelf ook wel met mauwen gedaan op de cello, maar dan ging ik dus rustig van de g naar de gis. Hierdoor kreeg ik het een beetje in mijn gevoel. Daarna kon ik het ook wat sneller doen. Als ik mijn duim laat zitten waar die zat bij de g, kreeg ik geen gis. Dat duim meenemen was wel een aandachtspuntje. Ook niet te lang met een stemapparaatje, maar zo gauw mogelijk het zelf in het gehoor krijgen of je goed zit. En uiteindelijk zijn zowel tijd geven als volhouden wijze gedachten!
Prima hoor! Ja dat went nog niet zo snel, ook omdat we die benamingen nooit gebruiken. Ik weet wel wat ermee bedoeld word, maar toch ... Dezelfde taal en toch zo verschillend Jullie geweldigste woord aller tijden vind ik nog altijd 'opleuken', toch veel mooier dan onze 'opsmukken'.