Hoewel off-topic, dit is een slecht vergelijk. Probleem met Homeopathie is dat dubbelblind onderzoek onmogelijk is. Vandaar dat er geen wetenschappelijk bewijs is.
Het is de vraag of dubbelblind onderzoek bij het "inspelen van instrumenten" wél mogelijk is. Welke opstelling moet ik me daarbij voorstellen?
Om even bij het onderwerp te blijven, ik heb onlangs een witte Guarneri model 1742 gekocht. Deze heeft weer andere F-gaten.
Komt er dan een label in van: faciebat Geert XXXX 1742? Of is het 'naar een kopie van' made in China?
Kan het zijn dat door het (in)spelen op een bijv. strijkinstrument, de geluidsgolven iets doen (in de zin van : veranderen) aan de moleculen van het hout? Als dat niet zo is, dus geen veranderingen in het hout worden bewerkstelligt door het spelen, dan kun je je inderdaad wel afvragen wat dat inspelen dan voorstelt. Dan blijft de dichtheid van het hout als constante over die een zekere bepalende rol heeft voor de kwaliteit van de klank. (zie hiervoor bijvoorbeeld http://www.kennislink.nl/publicaties/stradivarius-in-ct-scanner). Hier is een echte "violendokter" bezig geweest.
Ik heb vaak met wijlen mijn oom Co gesproken over de klank van Stradivarius violen. Maar volgens mijn oom heeft de klank van de violen van Stradivarius niets te maken met het hout. Ik heb zijn menig op dit forum al eens eerder te berde gebracht geloof ik. Maar volgens mijn oom, heeft het te maken met de lijm die deze grootmeester gebruikten. De meeste vioolbouwers willen dit niet geloven, maar het is wel zo. Deze lijm was van een dusdanige samenstelling dat de onderdelen als het ware één geheel vormden met het hout en de geluidstrillingen zonder storende onderbreking doorgaven. De meeste violen van Stradivarius zijn echter omgebouwd. En dit ombouwen heeft ernstig de klank aangetast. Zo erg zelfs dat veel violen van hem niet beter klinken dan de gemiddelde Chinees. Maar er zijn nog violen van zijn hand die nog grotendeels, en in een enkele geval zelfs geheel de oude lijm hebben, en deze violen klinken geweldig. Nogmaals dit alles volgen mijn oom Co, ik ben maar een leek.
Heb je oom Co soms ook gekend ? Ja ik lijk sprekend op hem, ook erg eigenwijs. Dat eigenwijze hebben we van onze Friese voorouders. Dat waren schippers op de zogenaamde strontvloot. Oom Co zei wel eens de Friezen hebben hun eigen land verkocht, mest turf en terpaarde, maar dat terzijde. Hij geloofde dus niet in het inspelen van de cello. Maar en dat is zo vreemd, hij geloofde wel dat je een strijkstok moest inspelen. Die werd na ongeveer drie maanden intensief gebruik steeds beter beweerde hij. Ik heb nooit begrepen waar hij die onzin vandaan haalden, maar ik ging met hem hierover niet in discussie want hij was erg eigenwijs, nog erger dan ik dus dan was het slaande ruzie geworden.
O? Heeft iemand ze gehoord vóór het ombouw? De meeste zijn omgebouwd rond 1850. (O ja, toen leefde oom Co natuurlijk nog.) Als ze voor die tijd als barokviool door het leven gingen met de oude lagere stemming dan hadden ze toen waarschijnlijk een saai en betrekkelijk zacht geluid. En de lijm van gekookt slachtafval die toen werd gebruikt werd waarschijnlijk niet alleen gebruikt voor violen maar was gewoon een algemene lijm met een recept afkomstig uit de meubelmakerij, net als de lak. Zal niet zoveel afwijken van de beender- en huidlijm die nu in de vioolbouw wordt toegepast. Maar het is een leuk verhaal, dat dan weer wel.