Hoi, Ik ben bezig met la cinquantaine van Jean Gabriel-Marie, maar kom verschillende vingerzettingen tegen. Op mijn bladmuziek staat in maat 7 1-2, maar zie ook exemplaren met 0-4 Wat doen jullie en waarom?
Beide lijken een goeie mogelijkheid. De 2e vinger op g loopt vooruit op maat 8; direct de goede positie voor het vervolg dus. Bij 0 - 4 hangt het er vanaf hoe een losse a op dat moment klinkt. Soms is het juist mooi om van zo'n losse snaar uit te gaan, soms weer niet. 0 - 4 vind ik niet zo fijn spelen. De 4e vinger is altijd wat zwakker, dat merk ik bij zo'n 'sprong'. Mijn keuze zou zijn: 0 - 2 of 1 - 2. Die 2e vinger dus ivm het vervolg in maat 8. Voordeel van 1 - 4 kan wel zijn het houvast. Geen sprong. G - f kan dan 4 - 2 zijn en g - a wordt (positiewisseling) 2 - 3. Puzzeltje , maar elke strijker of gitarist zal begrijpen waar we mee bezig zijn!
Ik zou denk ik 0-4 of 1-4 doen omdat ik 1-2 niet handig vind om gebonden te doen. En dan schuiven tussen na de vierde tel van maat 7 of na de 1e tel van maat 8, dat zou ik even moeten proberen. Wil je de bladmuziek posten? Dan probeer ik het straks te spelen. Ik heb het mijn leraar ook geappt, benieuwd hoe hij erover denkt. Ik laat het je weten als hij geantwoord heeft.
Ik speel geen cello, maar viool. Voor wat betreft vingerzettingen is mijn ervaring dat je eigen zetting de beste is. Neemt niet weg dat je bepaalde reeds uitgeteste vingerzettingen heel goed kunt uitproberen, maar soms past het niet bij je. Dan moet je een keuze maken. Als die eenmaal is gemaakt moet je daar ook bij blijven, anders wordt het een chaos. Het lijkt me dat het ook geldt bij cellospel.
Heel erg waar, alleen speel ik zo kort cello dat ik soms denk ga t ff checken, want miss is t gebruikelijke dan net iets anders dan viool Ik heb dit stuk overigens ook op viool gespeeld dus vind het superleuk nu op cello te gaan spelen
Hugo appte dat hij me morgen een betekende versie geeft ter inspiratie. Ik post hem hier dan wel, kun je kijken of je er goede ideeën uit haalt.