Wat doen jullie om vooruit te komen op je instrument als je niet speelt? Ik kan momenteel niet zo lang spelen i.v.m. overbelasting, vandaar. Ik kom niet zoveel verder dan onderstaande: * Sleutel leren lezen * Instructievideo's kijken * stukjes schrijven zonder instrument * bladmuziek zoeken alhoewel je daar niet direct beter van gaat spelen Andere ideeën?
- Naar muziek luisteren (bij voorkeur met de bladmuziek erbij, zodat je kunt meelezen) - Gymnastiserende oefeningen doen, à la yoga of pilates. Toen ik weer begon met spelen, heb ik veel gekeken naar de filmpjes van good old Menuhin. Wel wat gedateerd natuurlijk, maar hij geeft efeningen op (ook zonder instrument) waar je leniger en soepeler van kunt worden. Bij mij is er inmiddels de klad in gekomen, maar ik vond sommige van die oefeningen fijn om te doen. In deze video vanaf ca. 12 minuten worden de oefeningen zonder instrument voorgedaan.
Muziek luisteren van de stukken waar je mee bezig bent. Verdiepen in de algemenemuziektheorie. Bladmuziek aanpassen aan je spel (vingerzettingen bij schrijven, mollen en kruizen aan geven met rood)
En er zijn wellicht ook niet-muzikaal getinte klusjes die ook gedaan moeten worden en, die, eenmaal gedaan, daarna weer meer ruimte geven voor muzikale activiteiten. En intussen kun je mogelijk ook nog muziek luisteren.
Ik dacht meer aan het soort grotere klussen die ik hier ook nog heb naast de afwas. Schuur op orde, zolder op orde, dat soort.
Je kunt de tenorsleutel een beetje oefenen zonder te spelen. Hahaha, zoiets heb ik al ergens anders genoemd. En vibratobeweging vanuit de arm is droog te oefenen (voor wat betreft de juiste beweging vanuit de elleboog) door met je vinger van je linker hand te doen alsof je op de rechterhand snaren hebt. Gewoon om goed het gevoel te krijgen dat het echt uit je elleboog moet komen en niet stiekem toch uit je pols.
Maar ja, als je het vibrato al beheerst, lijkt het me geen aanwinst om zo de beheersing te handhaven.
Klopt! Maar we hebben hier spelers van divers niveau in onze geledingen. Zo hoef je ook niet de tenorsleutel op een alternatieve manier te oefenen, als je die al vloeiend beheerst. Misschien dat er voor de supergevorderden voor ons alleen nog de mogelijkheid overblijft om een stuk van blad mee te lezen met een uitvoering van CD om het zo verder uit je hoofd te leren. Ik weet eigenlijk niet eens of dit een manier is die (veel) gebruikt wordt.
Dat brengt ons weer naar de beginvraag. In de vakantie speel ik tegenwoordig geen noot. In mijn jongere jaren nam ik de viool als het enigszins kon mee en speelde daar voor het vaderland weg. Of anderen het konden hoorden interesseerde me niet. In dit verband heb ik op een van onze vakanties als gezin, met mijn broer, viool gespeeld. Dat gebeurde doordat ter sprake kwam dat wij, mijn broer en ik, beide viool speelden. Mijn ouders hadden een huisje gehuurd en de eigenaar woonde er niet al te ver vandaan en kwam zo eens een keer op bezoek om te vragen of alles naar wens was. Aha, dus wij speelden viool? De man kon wel aan twee violen komen en had thuis een piano staan. Dus diezelfde avond werd een muziekavond. We speelden beide niet onverdienstelijk en speelden zo prima vista de ons voorgezette muziek. De man was dol enthousiast en wij ook over diens pianospel. Een paar dagen later een concertje in besloten kring! Dat was leuk. Ik zie het nog niet gebeuren op een camping, maar wie weet?
Deze beginvraag dus. En jouw, @Oosterhof Vioolbouw , antwoord is: vroeger liep dat uit op toch weer spelen (concerten tijdens vakanties met broer en verhuurder) en tegenwoordig speel je geen noot als je niet speelt (dat lijkt mij wel logisch!). En daar blijft het dus bij. Of toch niet? Is er dan niets wat jou in je techniek bezig houdt wat je beter zou willen krijgen en waar je ook buiten het vioolspelen op de één of andere manier mee bezig bent? De beginvraag lijkt mij vooral ingegeven door het idee dat je ook aan je vooruitgang kunt werken als je (even) je instrument niet aanraakt. Uiteindelijk ga je natuurlijk wel op je instrument oefenen maar niet fulltime. We reageerden met wat wij aan bevorderlijke activiteiten doen. Maar verder hebben we natuurlijk ook alledaagse dingen die we moeten doen die gewoon niets met muziek te maken hebben, of het nou werk en huishouden is, je kinderen aan het huiswerk zetten of van iets bijkomen met je been omhoog (dat combineert zich niet zo met cellospel). In ieder geval kennen we allemaal wel die zekere spanning tussen de verplichtingen van de dagen en datgene wat je voor je muzikale hobby eigenlijk zou willen.
als aanvulling op bovenstaande interessante tips (waarvoor dank!) Ik weet natuurlijk niet waarom je niet kunt spelen, maar zo enkele ideeën: - met je linkerhand kun je vingeroefeningen doen. Zowel het spreiden kun je droog oefenen. Zowel met je hand in de goede houding als gewoon zo (tijdens een saaie vergadering mijn favoriet ) - met je rechterhand kun je oefeningen doen met je strijkstok zoals op en neer zwiepen (zorg dat ie niet valt haha) en op en neer 'kruipen' met je vingers op en neer de strijkstok. - Met je rechterhand een paar keer per dag met een doek heel ontspannen je hand op je viool (of op je uitgestrekte linkerarm alsof het een fictieve viool is) leggen en voelen dat je rechterschouder ontspannen blijft. Ken je verder deze al? http://www.adestra.eu/pdf/oefenen.pdf
oja als aanvulling op het vibrato oefenen: ik kreeg de tip van mijn docent om dat met zo'n ei te oefenen dat gebruikt wordt als sambabal (ooh slecht, ik weet niet hoe het heet). Je kunt dan goed luisteren én oefenen hoe snel en langzaam je het wilt en of het gelijkmatig is
Ik zit hier met een voet omhoog vanwege een operatie aan mijn voet. En nu ook met een heleboel handige ideeën/adviezen wat ik allemaal kan doen off-cello.
Heel eenvoudig. Het is een plastic ei, hol van binnen , met binnen in korreltjes. Als je het ei schud rammelen de korrels heen en weer. Je kunt er heel makkelijk een ritme mee schudden. Het is zoals een sambabal. Voor cellisten is het handig om droog vibrato te oefenen. Je houd het ei in je linkerhand in je handpalm, je kunt je vingers er omheen vouwen alsof je je vingers op de snaren zet en je duim op de hals. In het holletje dat ontstaat hou je het ei. Je houd het ei ontspannen in je hand en maakt de vibrato beweging. Het ei helpt om je hand bol te houden en aan het geluid (ritme)van het ei kun je horen of je een gelijkmatige vibrato speelt/oefent.