Hallo strijkers, Ik speel nog maar een paar maanden cello en ben nog volop aan het zoeken maar het is vaak dezelfde opmerking van mijn leraar die terugkomt nl. ik zet mijn linker duim precies in het midden onderaan hals. Ik moet blijkbaar meer aan uit het midden blijven en meer aan de zijkant eerder tegen de hals zitten. Nu, dat vind ik zeer moeilijk en heb ook het gevoel dat hij eraf glijdt. Ik vind ook geen steun aan die ronde zijkant. Heeft er iemand tips? Heb al heel wat opgezocht en filmpjes bekeken. Groetjes, Solange
Hoi Solange Wat leuk dat je cello bent gaan spelen! Heeft je leraar je ook gezegt waar je dan wel je duim moet zetten? Ik zet mijn duim consequent achter mijn midderlvinger. Als je je je vingers op de snaren zet zijn je vingers een beetje gebogen, als je nu je duim ook een beetje buigt en ter hoogte van he middelvinger en deze tegen de hals zet moet het goed zijn. Hou je je duim wel een klein beetje gebogen? De houding van vingers en duim zijn een soort rondje samen. Wat bedoel je precies met eraf glijden en steun vinden ? Heb je het gevoel dat je de hals vastgrijpt? Of rusten je vingers ontspannen op de snaren?
Hoi Marloes, De leraar zei dat de duim eigenlijk moet ter hoogte van de middelvinger of tussen de wijs- en middelvinger. Dat lukt me. De duim is ook een beetje gebogen met het gewrichtje naar buiten dus dat is ook goed. Alleen zit hij onderaan precies op het meest gebogen stuk van de nek en volgens mijn leraar moet hij meer naar de zijkant komen, meer van het midden van de onderkant van de nek weg. Dan komt hij dus meer op een rondere kant terecht van de nek en heb ik minder grip zo op die ronde zijkant. Ik doe hoogstwaarschijnlijk iets verkeerds. Mijn vingers rusten ontspannen op de snaren en ik heb wel het gevoel dat ik de hals vastgrijp, ja.
Solange, Op allerlei gebied, technisch en qua houding, merkte ik dat het veel helpt letterlijk over te nemen wat de leraar aanreikt en dat te oefenen. Op filmpjes zien we vaak de 'slordige' versie, van zeer ervaren spelers die de adviezen niet meer nodig hebben. Voorbeeldje: Yo-Yo Ma zit op een manier te spelen die elke leraar zou corrigeren. Dat komt omdat hij alle techniek overstijgt. Het is maar goed dat hij vroeger wel dezelfde adviezen kreeg als jij nu. Ik heb laatst op een detail iets van Yo-Yo overgenomen (mbt rechter hand) en ik ben wel blij dat ik dat als beginner nog niet gedaan heb.
Inderdaad, ik zag Mischa Maiski zo heen en weer zwiepen dat ik bijna zeeziek van werd. Dat gaan we dus niet proberen! Ik ga inderdaad voorlopig letten dat mijn duim niet vlak onder hals terecht komt maar een beetje aan de zijkant. Al weet ik nog niet waarom en voelt het wel wat raar om hem daar te houden. Ik voel wel dat als ik hem te ver onderdoor schuif, mijn pols niet meer in het verlengde van mijn onderarm komt en dat kan ik wel corrigeren. Ook komt het duimgewrichtje soms naar binnen zodat je een banaanduim krijgt maar dat zou nefast zijn voor de positiewissels later. Bedankt JanHut voor je raad!
Ik merk dat ik mijn linkerduim draai, dus geneigd ben om deze in de lengterichting op de hals te zetten.....komt door het vioolspelen. Hierdoor heb je veel.minder soepelheid in de linkerhand. Ik probeer er nu erg op te letten, maar het is behoorlijk ingebakken. Iemand een idee hoe ik dit nog meer kan afleren?
Het helpt wel eens om het 'andersom' te doen: als je linkerhand iets verkeerd doen, oefen je het op de juiste manier met de rechterhand (cello dus over de rechterschouder) en als je het gevoel hebt hoe het moet, laat je het de linkerhand na doen. De rechterhand doet het nog niet automatisch en dus moet je het heel bewust doen. Ook handig voor het afleren van bv foute vibratotechniek. Soort van herprogrammeren....
Misschien een wat rare tip, maar het werkt wel. Plak eens een plakbandje op je duim als je gaat spelen. Of een elastiekje om je duim. Omdat je normaal gesproken geen plakbandje of eleatiekje om je duim hebt, blijft dat rare gevoel aan je duim (door het eleasiekje of plakbandje) in je hersenen aandacht vragen waardoor je je consentratie beter bij je duim kunt houden en dus werken aan de correcte plaatsing van je duim.
Dit werkt echt! Het voelt wat raar, onwennig en verkeerd maar je bent je bewust van wat welke handelingen je maakt. Dankjewel!
Ga ik ook zeker proberen! Zeker interessant bij het gaan naar 2de positie (ben ik nu volop mee bezig) dat de duim volgt bij het verplaatsen van de hand.
Jis, ik denk dat we, door het vioolspelen, inderdaad mss met dezelfde dingen worstelen nu we cello spelen. Speel jij ook nog beide, zoals ik? Ik sukkel bv ook met de boog, hou hem iets te schuin bij cello. Moet ik elke keer weer aan denken ....
Ja dat denk ik ook. Ik focus me nu wel op cello, misschien later weer beiden. De stok 'kanteling' heb ik geen probleem mee, wel het vasthouden van de stok, ik neig deze nog teveel vast te houden als een violist en als ik het bewust verander ben ik hem soms kwijt...dan glipt ie uit mn vingers...en ik denk dat ik soms teveel snelheid in de stok heb... En vind het heel irritant dat de stok niet vanzelf blijft liggen als met viool!!! Maar nu dus vooral mn duim... Achja, ik denk dat de voordelen van de vioolachtergrond groter zijn dan de nadelen
Haha het werkt Maar eh...als ik een hoge 4e vinger moet spelen gaat de duim weer draaien omdat ik er anders niet bij kan. Mag dat, of moet de duim perse mee/opschuiven?
er bestaat vlgs mij geen 'hoge vierde vinger' maar wel een gestrkete (extended) positie waar 2e t/m 4e vinger opschuiven. Dat is heel wat anders, want dan zou de duim gewoon mee moeten komen en tegenover de 2e/3e vinger blijven liggen....
Gestrekt dan hmm dat meegaan van de duim vergt dan nog wat oefening. Ik speel een stuk zuiverder als ik strek ipv verschuif
de gestrekte positie naar beneden (voor bv de bes en es) is inderdaad gemakkelijker dan naar boven (voor de cis, gis en dis
Ik moest laatst met Corrente een stuk spelen dat eigenlijk te moeilijk en vooral te snel was met veel assen en dessen. Omdat het me niet goed lukte om snel in de juiste positie te pakken, speelde ik het in de eerste positie op de g-snaar waarbij ik mijn duim als een soort draaipunt gebruikte. Heel verkeerd dus, vond mijn leraar ook. Maar ik had het idee dat het de enige manier was waarop ik een kans maakte het op tijd te kunnen. Na vele uren oefenen kon ik het stuk spelen, maar had ik tijdens de laatste repetitie van 2,5 uur een beginnende peesontsteking. Eigenlijk had ik die avond ook nog een repetitie van Preludio, maar die heb ik op advies van mijn leraar, die gelukkig naast me zat bij Corrente, maar overgeslagen. Twee dagen later was het concert, dat ik met enige aanpassingen wel heb kunnen spelen, maar ik ga toch maar iets voorzichtiger worden met het misbruiken van mijn duim en wat verstandiger vingerzettingen gebruiken
Hm ja dan toch ook iets met niet te snel te veel willen....en dat is niet mijn sterke punt...maar zeker als je in een orkest mee wil en alleen op die manier kan, dan doe je dat dus idd. Ik heb wel veel minder last van mijn lichaam de laatste tijd terwijl ik toch zeker 1,5 uur per dag speel...maar mn handen zijn ook wel getraind...toch wil ik die duim goed hebben, want bij moeilijke stukken zal het toch beter werken op de goede manier
Herkenbaar! Ik heb verder eigenlijk ook nergens last van terwijl ik inmiddels drie keer in de week in orkesten cello speel, wekelijks les heb en daarnaast ook 1-2, soms 3 uur per dag speel. De duim gaat gelukkig ook weer goed, maar het was wel even een duidelijke waarschuwing. Die duim is toch wel een belangrijke om op te letten