Na meerdere jaren les durf ik me onderhand wel enigszins gevorderd te noemen... Uitdagender etudes en langere concertino's Ik heb alleen slechts een half uur les per week. Vaak is er net tijd om een paar details van een stuk, bv een paar maten en een technisch probleem te behandelen. Een stuk of concertino helemaal doorspelen, daar is gewoon geen tijd voor, het zou al een halve les beslaan, dus dat heeft niet zoveel nut. Ik vraag me af: hoe doen andere gevorderde leerlingen dat ? Ze moeten toch ook leren om een stuk als geheel te brengen bv? Is het gebruikelijk dat je op gegeven moment langer of vaker moet lessen (geld!) ?
Hoewel ik mezelf nog lang niet tot de gevorderden reken, heb ik na mijn eerste lesjaar ervoor gekozen om een uur les te nemen. Ik les dan 1 x per 14 dagen. Niet alleen vanwege de kosten maar ook om de gelegenheid te hebben, mijn stukken goed voor te bereiden. Bevalt me echt veel beter dan 1/2 uur per week. Je bent relatief minder tijd kwijt aan stemmen etc. en je hebt de tijd om even wat dieper op een vraag/probleempje in te gaan en mijn ervaring is, dat we dat uur altijd echt wel nodig hebben. Ik zou niet meer weten hoe dit in een half uur te doen!
Een half uur les is wel heel erg kort hoor! Prima voor kinderen, maar als volwassene zou ik echt niet korter doen dan 45 min en zelfs liever een uur.
Het lijkt mij ook dat je nu gevorderd bent dat je juist nu soms behoefte hebt op detais in te gaan. Dan is 30 min echt te kort. 1 keer per 2 weken 60 min bied dan een uitkomst. De kosten blijven het zelfde maar wel meer diepgang in de lessen. En als je de financieen en tijd hebt kan 60 per week natuurlijk ook
Bedankt voor de reakties! 60 min per 2 weken, daar kan ik s over nadenken! Hoewel ik gevoelsmatig 2 weken wachten wel weer heel lang vind.... Maar het bevestigt wel mijn gevoel dat 30 min idd kort is!
Maar tijd vliegt...vooral als je stukken voorbereid! In een uur per twee weken kun je veel meer doen! Met een uur per week, vlieg je natuurlijk helemaal vooruit, maar dan wil je het ook zo grondig hebben voorbereid dat dat wekelijkse uur ook echt goed kan worden uitgebuit.
Ik heb nu ook nog een half uur per week, maar ik heb ook meer behoefte aan een uur per twee weken. Op zich ga ik ook met dit half uur vooruit. Nu ik binnen afzienbare tijd weer kan gaan cellospelen, bouw ik dat ook weer voorzichtig op en is dat half uur nu eigenlijk niet eens verkeerd. Ik moet nu in mijn enthousiasme niet gelijk mijn schouder teveel belasten.
Voor kinderen: ze hebben een kortere aandachtsspanne, dus 30 minuten is wel OK. Iedere week les "dwingt" je om aan het werk te blijven, en voor beginners is het goed om steeds houding en techniek te checken voor een fout is geautomatiseerd. Een uur gaat snel voorbij als je wat verder bent, en 1x 2 weken spaart reistijd uit. Is ook efficiënter omdat je een kleiner deel van de tijd aan opzetten stemmen en erin komen kwijt bent....
Stemmen en dergelijke doe ik van te voren, in een kamertje, voordat de les begint. En ik speel dan ook vast lekker een beetje in. Veel fijner, zeker nadat ik heb auto gereden, even rustig acclimatiseren ook. En in de winter even vingers opwarmen....
Ik probeer de cello vóór de les al zo goed mogelijk gestemd te hebben, dan is het nog maar een klein beetje bijstemmen aan het begin van de les om verder goed af te stemmen. Omdat vooral 's winters de cello door de rit naar celloles best kan ontstemmen en droogte en kou voor best wat losse snaren kan zorgen, is het wel fijn om het grote werk dus alvast gedaan te hebben. Het hakt er anders wel erg in in die lestijd.
Ik weet precies op hoeveel Hz mijn docent stemt. Met een stem apparaatje kun je dan makkelijk zelf van te voren stemmen. Dan stem je nog even heel kort af op je docent en spelen maar. Binnen 2 minuten klaar in de les
En ik moet bekennen, ik heb 1 keer per 2 weken 45 a 60 min. les, en heb aan net einde van de les vaak het gevoel dat ik nog graag verder zou willen , de tijd vliegt, we doen vaak veel, maar ik zou best meer willen en nog langere les. Maar ja dat zit er financiële gewoon niet in.
misschien een kwestie van onderhandelen? de lestijd is nu al variabel, wellicht heeft de docent ruimte na je les omdat de volgende leerling pas later komt?
Die lange lestijden zijn het volgens mij niet. Liever tweemaal in de week een halfuur, dan één maal in de week een uur. Vooral bij beginnende leerlingen kan vermoeidheid een rol spelen. Ik heb nooit langer dan een halfuur les genomen. De lessen lopen ook meestal wat uit, en bij tweemaal les is die uitloop tijd in totaal meer dan bij één les.
Uitloop zit er bij mij niet in, mijn docent houdt strak aan de tijden. En sinds ik op de muziekschool les, is het dus buiten het lokaal wachten totdat het tijd is. Da's jammer, want dat betekent dat het uitpakken weer van de lestijd afgaat. Dat zou bij 2 lessen van een half uur 2 x tijdverlies zijn. (Toen ik bij hem thuis leste, was dat overigens niet zo.) Meestal ben ik wel 5-10 min. te vroeg, en als de leerling vóór mij er niet is, beginnen we gewoon eerder en heb ik toch wat extra tijd. Vermoeidheid vind ik geen punt. Op les speel je geen uur achter elkaar, maar word je regelmatig onderbroken en praat je ook over dingen. Je hebt dus steeds kleine rustmomentjes.