Het schema in een muziekschool is best strak en het is not-done leerlingen te laten wachten. Lange tijd was er in onze muziekschool op de gang van het lokaal van mijn docent altijd wel een lokaal leeg en niet op slot. Hier kon ik ruim bijtijds mijn cello lekker stemmen. Op gegeven moment moesten die lokalen op slot, want het gebouw heeft extra functies gekregen. Naast de muzieklessen voor schoolgroepen waarbij kinderen ook onbewaakt door het schoolgebouw rennen, wordt er ook inburgeringsles gegeven aan vluchtelingen. Docenten doen hun deuren nu op slot om te voorkomen dat men zomaar aan de daar aanwezige instrumenten zit (vooral piano's en trommels). Op de gang is het al een stuk minder handig je instrument te stemmen, echt vervelend! Nee, voor mij ook geen twee halve uurtjes les per week. Alleen als de docent dat bij mij aan huis zou doen!
Oh, dan vind ik mijn viool echt minder mooi! Ik stem hem graag juist lager dan 440. Alleen met samenspelen in orkest en zo moet het wel op 440, dus doe ik dat meestal toch maar, ook als ik alleen oefen thuis.
Ik herinner mij wel dat ik in een ensemble mijn cello op 442 moest stemmen vanwege de violiste. Die werd door de muziekdocent ook geadviseerd het op 442 te doen. Verder speelde er een dwarsfluitiste en een hoboïst. Het idee was dat hierdoor de klanken wat mooier mengden.
En/of.....ga bij een orkest o.d....! Elke week 'groepsles' van 2 of 2 1/2 uur, zelfs in de kleine vakanties. De mooiste muziekliteratuur wordt gestudeerd. Elk jaar meerdere voorspeelavonden....Incl extra groepsrepetities en/of studiedagen. Koffie en gezelligheid en kunnen sparren met 'lotgenoten'. En dat voor een kwart (?) van het geld van privéles....
Dat is zeker zo, maar je krijgt dan geen gerichte instructie voor wat betreft de specifieke aanpak voor jou met je viool of cello. Dat krijg je dan weer (veel) meer als je in een strijkensemble gaat zitten. Dan word je ook niet "overtoeterd". Toch moet je voor je echte technische instructie bij je docent wezen en kun je de ensembleles zien als aanvulling.
Waarom zouden de klanken bij 442 Hz mooier (= beter?) mengen dan bij 440 Hz? Begrijp ik niet. Lijkt me onzin.
Ik kan mij ook niets herinneren van een betoverend mooie samenklank. Ik, en ik was niet de enige, had het veel te druk met al het andere dat bij samenspel komt kijken als er allerlei maattechnische nacheltjes om de hoek komen kijken. Het was ook meer van "oh ja, nu, dan stemmen we het op 442".
Inderdaad! Lekker een flinke tijd geconcentreerd op een stuk en dan daar eens goed diep op in gaan! Lekker grondig, ik krijg daar energie van! (ik denk: jij ook, @marloes s)
Maakt volgens mij niet uit of je nu 440 of 442 stemt, het énige wat volgens mij echt van belang is, is dat iedereen in een orkest (of groepje)hetzelfde stemt. Niet de fluiten op 442 en de violen op 440
Ik denk dat ook dat niets uitmaakt. Als jij mij een orkest kan laten horen dat op twee Herz nauwkeurig een toon kan genereren, zal ik zorgen dat die in het Guinness book of Records komt. Laat een orkestgroep (violen) maar eens een losse G-snaar aanstrijken nadat een ieder uiterst zorgvuldig de A heeft overgenomen en de kwinten er bij gestemd. Van de 10 instrumenten hoor je er zeker negen verschillende open G-snaren hebben.
Nu ja, als ik samenspeel met iemand die niet dezelfde A heeft als ik, dan hoor ik dat, dan hoor je die golven zeg maar, die je ook krijgt als je je viool stemt en het nog niet helemaal zuiver is. En mijn juf hoort dat ook hoor. In het strijkensemble wordt vaak enorm op zuiverheid geoefend en krijgen mensen gerust te horen dat ze even opnieuw moeten stemmen...
Dat klopt (dus...), Maar wat ik er ook mee wil zeggen : qua prijs/tijd is het misschien beter om op een orkest oid te gaan dan extra les te nemen? In een orkest mòet je mee, je moet 'noodgedwongen' snelle riedels en vingervlugheid oefenen, terwijl op les alles in jouw eigen tempo gaat. En je hebt een doel waar je naar toe werkt (concert).