Stel je voor dat; Je een jaartje of 3-4 cello /viool speeld, En je om één of andere niet benoemde reden, vanaf nu niet langer dan 5 minuten per dag aan je cello/viool studie mag besteďen. En hoewel de tijd erg kort is, wil je toch verder met je cello/viool En dus komt nu de vraag boven hoe je die 5 minuten het beste zou kunnen besteden, zodat je je vaardigheden toch nog kunt ontwikkelen. Als jullie dit zou overkomen, hoe zouden jullie dan die 5 minuten invullen? Hoe zou je die 5 minuten gebruiken?
Hélp, moet er niet aan denken dat zoiets realiteit zou kunnen worden! Ik zou ongeveer twee minuten aan technische riedeltjes benutten, allerhande oefeningetjes, en de overige drie minuten aan het mooi proberen te spelen van een daarvoor gekozen stukje. Dus echt even lekker je hart ophalen!. En ik zou dit niet rigide toepassen, dus als ik een keer vijf volle minuten wil oefenen op techniek dan kan dat ook, en als ik dan de andere keer juist intens behoefte heb aan mooie lange tonen spelen en zelf iets bedenken, doe ik dat ook. Hartstochtelijk genietend!!!
Gelukkig is boven genoemde situatie niet echt aan de hand, maar het is wel echt een serieuze vraag. Frits, jij zou dan voor kiezen echt nooit meer een viool aanraken? En Nikkin, jij zou je verstoppen , ver weg van je cello. Marcelita, dat klinkt best wel behoorlijk haalbaar.
Goed ik zal de vraag iets aanpassen. Stel je voor dat je............ Niet de rest van je leven maar 5 minuten per dag kan spelen, Maar alleen de rest van dit jaar (2017) . Dus je weet dat er in 2018 weer meer ruimte zal zijn om te oefenen. Hoe gebruik je deze 5 minuten der dag dan?
Bijzondere vraag waar ik serieus antwoord op wou geven totdat ik zag dat Marcelita al precies heeft verwoord wat ik wou zeggen....
Ik zou stiekem meer tijd pakken. Ik zou helemaal gek worden als ik die viool al na 5 minuten weer in zijn koffer zou moeten stoppen.
Kijk, en daarom schreef ik eerder dat ik er acuut mee zou stoppen. Gewoon om te voorkomen dat ik gek zou worden, zoals IdB zo mooi verwoordt.
Jamaar.... Stoppen is toch ook geen optie als je verslaafd bent?.... Dan word je net zo goed gek en dat komt nooit meer goed dan. Ben je altijd een ex-verslaafde met een hunkering zodra je een viool ziet, of hoort, of ruikt, of over droomt......... Nee hoor ik moet er niet aan denken. Ik zou een stiekeme strijker worden.
Ja, dat wel natuurlijk. Kijk, ik heb geen ervaring als verslaafde. Ik weet ook niet of ik verslaafd ben aan de viool. Misschien wel zoals IdB het beschrijft. Verhip, ben ik dan toch een verslaafde? Ik denk dat ik in dat geval dan ook maar een 'Stiekeme Strijker' word. Dat is de meest eenvoudige oplossing.
De vraag is echt inhoudelijke bedoeld om te ontdekken wat je het beste met 5 minuten zou kunnen doen. Het is bedoeld als focus vraag. Waar focus je die 5 minuten op? Ik denk, beter 5 minuten gefocust studeren, dan helemaal niet studeren. Je kan de vraag ook een andere draai geven, iets waar iedereen zich waarschijnlijk wel in herkent. Stel dat je een hele drukke week hebt, met school, werk, de kinderen, huishouden, administratie en nog veel meer. Van smorgens heel vroeg tot s avonds heel laat, druk druk druk. En je hebt nog ergens 5 minuten over waarin je je cello of viool zou kunnen pakken. Zou je die 5 minuten dan je cello of viool pakken? Of zou je een hele week voorbij laten gaan zonder je cello of viool aan te raken? En opnieuw de vraag : Wat zou je deze 5 minuten spelen?
5 minuten? Dan heb je net je viool gestemd en een toonladder gespeeld. Is de moeite niet. Dus... stiekum speel ik langer . (Als er niemand thuis is)
Ha, aan verzet tegen maar 5 minuten mogen spelen heb ik ook gedacht, en ook aan onderduiken MET cello dan wel! Alles gericht op uitbreiding speeltijd. Maar ik wilde recht doen aan het idee achter de vraag van Marloes. Inderdaad is ook mijn ervaring dat kort en gefocused studeeren al heel effectief kan zijn. Maar met 5 minuten op een dag denk ik niet dat je je niveau op peil kunt houden, tenzij je misschien net een korte tijd geleden bent begonnen met je instrument. Maar dan helemaal ophouden....nee.
Nu ja, even serieus. 5 minuten spelen, daar valt de stemtijd buiten, vind ik En dan denk ik dat ik het schema van Marcelita zou toepassen.
Andersom: wat zou je met de overgebleven tijd doen als je niet meer dan 5 min per dag mag spelen.....? (Meer werken denk ik. Sjonge wat zou ik een geld overhouden èn meer werken èn geen lesgeld/contributie/onderhoud meer....) Of vrijwilligerswerk of andere hobby?
Ik kan maar vijf minuten spelen, en dat doe ik ook. Ik had wijs moeten zijn en geen vijf minuten moeten gaan spelen, ik had acuut moeten stoppen. Het resultaat zien jullie voor je staan.
Ik zou toch beginnen met een toonladdertje, al is het maar 1 minuut. En verder afwisselen. de ene dag met een etude bezig en de andere dag met een voordrachtstuk. De ene dag even lekker doorspelen en omcirkelen wat niet lekker loopt en dan de volgende keer alleen die paar lastige maten aanpakken. Eerlijk gezegd speel ik ook helemaal niet zo lang achtereen maar wel praktisch elke dag; zo tussen 15 en 35 minuten per keer. Voor mij werkt dat prima. Maar tegen wie een poosje echt geen tijd, of geen puf heeft of met een (dreigende) blessure kampt, zou ik zeggen: Het is altijd zinniger 5 minuten te spelen, dan helemaal niet. Het scheelt al zoveel, als je hem elke dag toch even in handen hebt! Heb je daarna wel weer tijd, dan merk je dat het veel beter gaat, dan na een paar dagen helemaal niet spelen.
En toch gebeurt het me weleens om na wat dagen niet te hebben kunnnen spelen om wat voor reden dan ook, dat iets ineens wél lukt, waardoor ik met daarna er goed op te oefenen ineens in een soort flow met dat stukje kom. En dat terwijl ik er eerst op vastliep! Wat dagen 'rust' kan dus lucht geven. Je moet echter wel bij jezelf te rade gaan, als je deze methode standaard moet toepassen. (Misschien oefen je doorgaans te gestressed, te fanatiek, wil je teveel of dat soort dingen).