De mythe van een dure viool. Wie meer dan tweeduizend euro voor een viool neerteld, heeft of teveel geld of is op zijn achterhoofd gevallen. Een viool in deze prijsklasse is qua klank niet te onderscheiden van de duurste oude of nieuwe viool. Een geheel met de hand gemaakte viool moet natuurlijk heel veel meer kosten omdat er veel arbeidsuren in gaan zitten. Maar waarom zou je een viool geheel met de hand gaan maken in een tijd dat zelfs de koeien niet meer met de hand worden gemolken. Waarom dan toch deze mythe, waarom is dat zo bij violen en niet bij andere instrumenten. Waarschijnlijk omdat de viool niet van deze aarde is, hij komt uit een ander rijk. Alleen al de vorm doet vermoeden dat dit geen door mensen bedacht model is. Het is een natuurvorm, zelf heb ik het vermoeden dat de viool rechtstreeks uit het paradijs stamt. Op afbeeldingen zien wij dan ook vaak engelen op violen spelen. Het is dus een machisch instrument, het heeft iets van een levend wezen. Vandaar dat vioolbouwers soms als arts worden benaderd en ook vaak eerbiedig violendokter worden genoemd als men over hen spreekt. Waarom gaat iemand trouwens met de hand violen bouwen als er al zoveel mooie en goedkoope violen in grote aantallen worden gebouwd. Wat drijft iemand om dit toch zware handwerk te gaan uitoefenen, ik heb het wel gevraagd aan vioolbouwers. Ze kijken je dan aan of je ze en onzedelijk voorstel doet, knijpen de ogen dicht draaien zich om en pakken uit kast achter zich een viool en leggen deze voor je neer, hier zit ook een aardige klank in meneer zeggen ze dan, maar ze geven geen antwoord op de vraag. In het begin vond ik het wat onfatsoenlijk dat ze mij geen antwoord gaven, maar later begreep ik dat ze het zelf ook niet weten. Ik ga er dan ook van uit dat een hogere macht hen tot dit handwerk drijft. Een echte geroepene gaat dan ook door tot hij er dood bij neervalt. Ik heb vioolbouwers gekend die van ouderdom bijna omvielen, en door het trillen van hun handen weken nodig hadden om een inleg er een beetje knap in te krijgen, maar door gingen ze.. Tobias.
--- Laatst weer een hele documentaire gezien waarin zeer vooraanstaande violisten gevraagd werden blind te luisteren naar vier verschillende "top-violen, waaronder ook een Stradivarius. Geen van die mensen haalde de duurste [ Stradivarius ] er uit. Drie van hen dachten zelfs dat de jongste viool van de vier de Stradivarius was. Natuurlijk zal een top viool erg mooi klinken, maar de naam alleen laat bij vele mensen het objectieve luisteren vervagen ---
Dat klopt. Tot 1500 werd de viool alleen door engelen in de hemel bespeeld. Vandaar die mooie plaatjes van engelen met violen zoals onderstaande uit 1480. In 1510 is Maria in Brescia verschenen aan Zanetto Micheli, toen 21 jaar oud. Ze overhandigde hem de mallen en een tekening met circels in de vorm van een viool. Dit met de woorden " Bere vino essere allegro e suonare il violino" Zanetto stamelde nog "waarom ik" maar kon niet anders dan de eerste viool bouwen die later diende als voorbeeld voor Amati. Een mythe was geboren.
Mooi toch, die mythes! Het stimuleert mensen om extra mooi te spelen en van andermans spel op die magisch mooie viool de prachtigste klanken te horen. Het werkt geweldig tussen die oren!!! Hans, het gaat misschien ook voor jou geweldig werken als je om je viool een mooi verhaal weet te spinnen. Indien nodig, zal Tobias je wel wat ingrediënten kunnen aanreiken.
Ik "verzin" al steeds mooie verhalen omtrent mijn viool..ik heb een grote fantasie gelukkig Ik had ergens anders al eens verteld dat ik een zwak voor "underdogs" heb en dat zijn mijn "stimulerende " verhalen ---
Leuk dat je een foto hebt gevonden. Ik had ook nog even gezocht maar kon zo snel niets vinden. Ik had wel gelezen over de tamelijk grote ogen aan de f-gaten. Verder ziet een viool er anno 1520? er dus al heel aardig als een moderne viool uit.