De mythe van een dure viool.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 5 sep 2017.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    De mythe van een dure viool.

    Wie meer dan tweeduizend euro voor een viool neerteld, heeft of teveel geld of is op zijn achterhoofd gevallen.
    Een viool in deze prijsklasse is qua klank niet te onderscheiden van de duurste oude of nieuwe viool. Een geheel met de hand gemaakte viool moet natuurlijk heel veel meer kosten omdat er veel arbeidsuren in gaan zitten. Maar waarom zou je een viool geheel met de hand gaan maken in een tijd dat zelfs de koeien niet meer met de hand worden gemolken.

    Waarom dan toch deze mythe, waarom is dat zo bij violen en niet bij andere instrumenten. Waarschijnlijk omdat de viool niet van deze aarde is, hij komt uit een ander rijk. Alleen al de vorm doet vermoeden dat dit geen door mensen bedacht model is. Het is een natuurvorm, zelf heb ik het vermoeden dat de viool rechtstreeks uit het paradijs stamt.
    Op afbeeldingen zien wij dan ook vaak engelen op violen spelen.

    Het is dus een machisch instrument, het heeft iets van een levend wezen. Vandaar dat vioolbouwers soms als arts worden benaderd en ook vaak eerbiedig violendokter worden genoemd als men over hen spreekt.
    Waarom gaat iemand trouwens met de hand violen bouwen als er al zoveel mooie en goedkoope violen in grote aantallen worden gebouwd.
    Wat drijft iemand om dit toch zware handwerk te gaan uitoefenen, ik heb het wel gevraagd aan vioolbouwers. Ze kijken je dan aan of je ze en onzedelijk voorstel doet, knijpen de ogen dicht draaien zich om en pakken uit kast achter zich een viool en leggen deze voor je neer, hier zit ook een aardige klank in meneer zeggen ze dan, maar ze geven geen antwoord op de vraag. In het begin vond ik het wat onfatsoenlijk dat ze mij geen antwoord gaven, maar later begreep ik dat ze het zelf ook niet weten. Ik ga er dan ook van uit dat een hogere macht hen tot dit handwerk drijft.
    Een echte geroepene gaat dan ook door tot hij er dood bij neervalt. Ik heb vioolbouwers gekend die van ouderdom bijna omvielen, en door het trillen van hun handen weken nodig hadden om een inleg er een beetje knap in te krijgen, maar door gingen ze..

    Tobias.
     
    Hans53, Muzirene en Geert vinden dit leuk.
  2. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Laatst weer een hele documentaire gezien waarin zeer vooraanstaande violisten

    gevraagd werden blind te luisteren naar vier verschillende "top-violen, waaronder

    ook een Stradivarius.

    Geen van die mensen haalde de duurste [ Stradivarius ] er uit.

    Drie van hen dachten zelfs dat de jongste viool van de vier de Stradivarius was.

    Natuurlijk zal een top viool erg mooi klinken, maar de naam alleen laat bij

    vele mensen het objectieve luisteren vervagen :rolleyes:

    ---
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
  4. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dat klopt. Tot 1500 werd de viool alleen door engelen in de hemel bespeeld. Vandaar die mooie plaatjes van engelen met violen zoals onderstaande uit 1480.
    In 1510 is Maria in Brescia verschenen aan Zanetto Micheli, toen 21 jaar oud. Ze overhandigde hem de mallen en een tekening met circels in de vorm van een viool. Dit met de woorden " Bere vino essere allegro e suonare il violino"
    Zanetto stamelde nog "waarom ik" maar kon niet anders dan de eerste viool bouwen die later diende als voorbeeld voor Amati. Een mythe was geboren. ;)


    FBA979AE-AC9E-4375-9EDB-0A483BED7364-3256-0000034516AAEF2B.jpeg
     
    Marcelita en Tobias vinden dit leuk.
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hier zien we een instrument van de hand van Zanetto.
    1580c viola   Zanetto (11).jpg
     
    Marcelita en Geert vinden dit leuk.
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Mooi toch, die mythes! Het stimuleert mensen om extra mooi te spelen en van andermans spel op die magisch mooie viool de prachtigste klanken te horen. Het werkt geweldig tussen die oren!!!

    Hans, het gaat misschien ook voor jou geweldig werken als je om je viool een mooi verhaal weet te spinnen.;) Indien nodig, zal Tobias je wel wat ingrediënten kunnen aanreiken.:D
     
  7. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    Ik "verzin" al steeds mooie verhalen omtrent mijn viool..ik heb een grote fantasie gelukkig;)

    Ik had ergens anders al eens verteld dat ik een zwak voor "underdogs" heb en dat zijn mijn

    "stimulerende " verhalen :D

    ---
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Leuk dat je een foto hebt gevonden. Ik had ook nog even gezocht maar kon zo snel niets vinden. Ik had wel gelezen over de tamelijk grote ogen aan de f-gaten. Verder ziet een viool er anno 1520? er dus al heel aardig als een moderne viool uit.
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Deze Zanetto is natuurlijk wel gemoderniseerd en omgebouwd..
     
    Geert vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina