Chloë Hanslip

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Elman, 26 okt 2017.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    [​IMG]

    De Britse violiste Chloe Hanslip ken ik van het topic over de opnamen van Naxos van onbekendere 19e eeuwse vioolwerken. Gisteravond luisterde ik bovenstaande Bazzini opname van haar weer eens. Wat heb ik genoten! Heerlijke muziek, prachtig opgenomen en briljant spel van zowel hem als haar. Niet voor niks dat de reviews heel positief zijn over deze cd. Gramophone bijvoorbeeld:
    Hanslip certainly has the confidence and technique for this repertoire: more importantly, she’s able to engage with each piece, bringing out its particular expressive character. For the Romance in Op 44, for instance, she produces a soft, sensuous tone, quite different from her sound in the plaintive, ornate Nocturne from Op 41. Caspar Frantz accompanies very stylishly throughout, and Hanslip’s musical personality, graceful and with spontaneous verve, brings everything to life. It’s lovely violin-playing!

    Ik zat te echt genieten van deze opname. Mij viel op de prachtige, warme, fluwele toon van Hanslip. Ik vind haar vele malen interessanter dan menig violiste die flink in de markt wordt gezet.Ik zocht haar eens op youtube op en luisterde een Beethoven sonate. Wat mij direct opviel: weer die fluweelzachte en warme toon.

     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2017
    Marcelita vindt dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb eens even wat doorgespit want ik kende haar niet.
    Zo kwam ik op de "Cinema Paradiso" van Morricone. Ik heb diverse solisten dit horen spelen, maar zij is een van de aller beste. Vind ik. Schitterend:


    Hetzelfde doet zich bij mij voor wanneer ze het thema speelt uit Schindler's List. Ik vind de vertolking mooier dan die van Itzhak Perlman, die dat beter zou doorvoelen omdat hij Jood is. Maar dat is dus niet zo. Althans dat vind ik. Luister zelf maar eens:


     
    Marcelita vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wat zou er dan toch gebeurd zijn waardoor zij niet zo bekend is? Waarom wordt/werd zij niet zo "flink in de markt gezet"? Is het dan toch een kwestie van geluk hebben?

    Ik geloof niet dat gevoel voor iets exclusief weggelegd is voor iemand vanuit een gemeenschappelijk geloof of beleving van een historisch/cultureel erfgoed.
    Deze violiste illustreert dat. Wat prachtig inlevend gespeeld!!!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nee, het heeft ook niet te maken met het Joodse geloof, maar alles met hetgeen Joden in WOII is overkomen c.q. is aangedaan. Daarover gaat immers de film "Schindler's List" waar talloze Joden gered werden uit de handen van de Nazi's. Door Schindler. Als Itzhak dat dan speelt zou dat 'anders' moeten zijn dan wanneer een niet-Jood dat speelde, was de gedachte.
     
  5. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Zij is niet zo bekend omdat ze geen contract heeft bij de Universal Music Group (Decca, Philips, DGG etc). Zij hebben een contract met Janine Jansen dus die zie je op covers (Klassieke Zaken), op TV etc. terwijl een interessantere violiste (liza ferschtman) niet bij het grote publiek bekend raakt. Ze zetten je gewoon als merk in de markt. Contract met een jonge, veelbelovende violiste: bij De Wereld Draait Door als 'hét talent van de toekomst' etc. De Universal Music Group bepaalt welke musici wij leren kennen.

    Medelijden hoeven we overigens niet te hebben met Hanslip want ze heeft gewoon een grote internationale carrière. Deze maand is de eerste opname van de complete Beethoven vioolsonates verschenen bijvoorbeeld.

    Ik citeer van opusklassiek.nl
    Op haar vijfde voorspelde Yehudi Menuhin haar een grote carrière. Op haar dertiende maakte ze haar debuut-album voor Warner Classics, een jaar later gevolgd door een tweede cd met twee concerten van Bruch. Toen Warner het mes zette in zijn klassieke activiteiten moest ook Hanslip eraan geloven, maar gelukkig zag Naxos zijn kans schoon en bracht haar derde cd, met vioolconcerten van Adams en Corigliano, uit in 2006. Naxos is intussen begonnen aan een uitgebreide ontginning van het minder bekende negentiende-eeuwse vioolrepertoire op 200 cd’s, en de eerste titel in die serie was er een met Vioolconcerten van Godard, gespeeld door Hanslip. Dat was een voltreffer die in deze pagina’s vol enthousiasme werd ontvangen. Chloë Hanslip vervolgt nu haar bijdrage aan de serie met virtuoze vioolwerken van Antonio Bazzini.

    Medelijden hoeven we overigens niet te hebben met Hanslip want ze heeft gewoon een grote internationale carrière.

    EDIT: o ja, dat wilde ik nog zeggen. Gisteravond beluisterde ik via youtube een uitvoering van een Mozart concert met haar. Aan het einde gaf ze een toegift. Maar wat ik nou zo sympathiek vond is dat die toegift een vioolduet was en ze die speelde met de concertmeester. Prachtig dat je niet alleen jezelf in het middelpunt stelt maar zo'n concertmeester ook laat optreden. Zie vanaf minuut 29.
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2017
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Je begrijpt mij verkeerd: ik heb het breder getrokken. Invoelen van wat de Joden overkomen is in WO ll heb ik ook bedoeld, alleen niet precies zo geformuleerd. Had er inderdaad bij moeten zetten datgene wat de Joden is overkomen. Echter, voor wie nu leeft, is het een overgedragen geschiedenis, trauma ook zeer wel mogelijk.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat is inderdaad een groots gebaar; dat de concertmeester mee mag schitteren en ze bedoelt daarmee wellicht ook dat hij symbool staat voor het orkest en ze het orkest zo lof toezwaait.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar het maakt wel degelijk verschil of je als Jood je probeert in te voelen hoe dat ervaren zou zijn, of dat je dat als niet-Joods zijnde medemens probeert. Dat lijkt me toch een wezenlijk verschil. Als je dat verschil accepteert is het ook niet vreemd dat Itzhak als Jood, een bepaald inlevingsvermogen wordt toegedicht bij het spelen van het thema in de film.
     

Deel Deze Pagina