Georg Philipp Telemann stierf 250 jaar geleden, 86 jaar jong en tot in zijn laatste jaren buitengewoon creatief. Met zijn sprankelende, meeslepende en originele muziek was hij in zijn tijd (in Europa) wereldberoemd.. Waar hij de tijd vandaan haalde snappen we niet, want hij schreef meer dan Bach en Händel bij elkaar, maar Telemann was ook een fervent tuinierder met een eigen, veelkleurige bloementuin. Zijn vriend Händel stuurde hem eens geen partituren maar bloembollen. In dit concert plukken we de meest verschillende bloemen uit Telemann’s tuin. We kiezen drie concerten voor diverse bezettingen: traverso en blokfluit, gamba en blokfluit, viool, hobo en twee traverso’s. De duurste bloem die we plukken is ‘La Bourse’, een suite over een bankcrash in 1710. In de ‘Grillensymphonie’ hoort u hoeveel krekels in de tuin aanwezig zijn. We nodigen u van harte uit om van dit rijk geschakeerde boeket te komen genieten!
Telemann wat had ik een hekel aan die man. Het kerkoor waar ik eens in zong, daar werden vaak werken van deze componist gezongen. Met angst en beven pakte ik de muziek aan die we af en toe weer moesten instuderen, en jawel hoor de naam van Telemann stond er weer eens boven. Ik kromp in elkaar, weer die ellendeling dacht ik dan. Het duurde dan ook niet lang, of ik verliet het koor, enkel en alleen om Telemann. Zie ik zoals nu hierboven dit topic zijn naam staan, dan keert alle afkeer tegen deze man en zijn muziek weer terug. Hij schijnt in zijn tijd beroemder te zijn geweest dan Bach. Wat vinden de mensen toch in zijn muziek, wat ik er niet in vind. Ik ga wel bloemen plukken in een andere tuin, en laat het boeket van Telemann lekker links liggen.
Wel heel jammer dat je niet ook hebt kennisgemaakt met andere muziek van Telemann! Nu baseer je je afkeer van Telemann op werken van hem voor koor (en misschien orkest erbij). Maar Telemann heeft nog zoveel meer! En dat gaat dit orkest laten horen. Zelf heb ik eens een werk voor hobo, dwarsfluit, viool en cello gespeeld; wat was dit fijn om te spelen!
Beste Tobias, ik lees nu pas jouw tirade tegen Telemann. Is jouw mening werkelijk alleen maar gebaseerd op die paar koorwerken, eventueel met orkest die je hebt gespeeld? Sommige mensen ontzeggen zichzelf veel fraais, hoor! Heb je nog nooit een triosonate van hem gespeeld, of een orkestsuite of zijn fantasieën voor solo-viool? Zijn vioolsonates, zijn soloconcerten voor alle soorten instrumenten (die met chalumeaux zijn zó vrolijk!), heerlijke muziek! Zijn imitaties van Poolse en spaanse ritmen, zijn Don Quichotte-suite, zijn Wassermusik: schitterend! Vooruit, Tobias, er is ècht nog veel te ontdekken!
Ik ga het proberen Liuwe, gewoon omdat jij het zegt. Had een ander het gezegd, ik zou het niet gedaan hebben, maar nu jij het zegt wel. Waarom doe ik het wel omdat jij het zegt, dat is omdat ik je hoogacht. Jij bent als lid een sieraad voor het forum, dit is geen flauwekul, ik meen het uit de grond van mijn hart. En het komt echt niet omdat ikzelf ook sporen Fries bloed in de aderen heb hoor, nee het komt alleen door jou.
Nou nou, bloos bloos, zo kan het ook wel weer, hè? Ga nou maar mooi bij Youtube of Spotify wat Telemann-werkjes opzoeken en dan gewoon met de ogen dicht lekker genieten, je wordt er ongetwijfeld weer wat vrolijker van! Hier, en dan het laatste deel:
Telemann schreef ook leuke liederen over alledaagse onderwerpen als het roken, vergeetachtigheid en vrouwen die niet deugen. Ja, hij graveerde zelf de koperplaten en drukte ze ook af. Veelzijdig man, hoor!
De vier violisten spelen Telemann gewoon heel romantisch, met veel vibrato. Ze zullen wel niks weten over authentieke streekwijzen. Ze hebben ook moderne strijkstokken. En inderdaad, ik zou hetgeen de dames spelen, in het begin, ook met een afstreek beginnen. Maar het klinkt wel fraai. Een beetje gedateerd, dat wel.