't Is maar hoe je het ziet, Frits. Ik vind het super dat ze andere kinderen (en volwassenen hier) wil helpen ook zo mooi te leren spelen. Ze vindt het leuk me te helpen met het Leerorkest en wil later viooljuf worden. Nu zo'n juf zou je graag willen, toch? Ik bewaar de filmpjes, kan ze later aan haar beginnende leerlingen geven....
Ik heb ‘m lekker ook gekeken en laat ‘m Nele zien. Ze is niks veranderd, zei Nele. Wanneer speel jij iets voor Irene?
Hennetje, als je dan b.v. 20 minuten lang oefent. Oefen je dan de hele tijd 1 liedje achter elkaar ?? Ik weet nog niet zo goed hoe ik moet leren namelijk. Niet hoe ik goed effectief moet leren.
Nee, ik oefen gewoon de liedjes die ik moet oefenen achter elkaar. En als ik tijd over heb herhaal ik die cyclus weer. Maar je hebt wel een punt, ik ben ook nog zoekende naar een effectieve manier. Hoe doe jij dat?
Nou ja een beetje zoals jij. Dus meestal 2 liedjes achter elkaar. Tot ik die een beetje in mijn vingers heb en dan met muziek erbij en alvast volgende liedje er weer wat bij. Twee tegelijk leren is wel mijn max voor een aantal dagen (meestal dag of 5 ). En ik mag altijd aan het eind even zelf wat verzinnen van mezelf, even geen noten lezen. Is inmiddels vaak een mix van de liedjes die ik leuk vind om te spelen. Ik weet alleen nooit met een nieuw liedje wanneer ik ze met muziek moet gaan spelen. Doe ik dat te laat, dan heb ik al een eigen tempo gegeven aan de noten en is het soms moeilijk om (vaak ) langzamer te spelen. Doe ik dat in het begin van het leren dat vliegen alle noten door elkaar.
Mag ik even inbreken meiden in jullie tweespraak. Het is een pietsie vals gespeeld en ze ramt zoals aan haar viool te zien is ook regelmatig de tegen de hoek van haar viool, maar je kan er toch veel van leren.
Ja, vals is het zeker! Dat kan aan drie dingen liggen: de strips op de toets zijn niet goed geplaatst Ze kijkt naar de bladmuziek in plaats van naar de strips op de toets Ze luistert niet naar de tonen die ze maakt: te hoog? Te laag? Kortom: 't is prut! Ik ben wel benieuwd wat Tobias hier nu van leert. Mogen we dat weten Tobias?