Elisabeth Concours Brussel 2019 viool

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Henri Vieuxtemps, 17 mrt 2019.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Eind april en mei is het zover en is er het Elisabeth Concours Brussel 2019 viool
    wedstrijdreglement http://cmireb.be/Concours2/documents/REGLEMENTVIOOL201939364.pdf Veel foto’s vanaf 2009 https://myalbum.com/album/oeuybbbOAA2X
    website concours http://cmireb.be/cgi?lg=nl
    voor 15 maart 2019 videoselectie
    Na de videoselectie http://cmireb.be/cgi?lg=nl&pag=1692&tab=87&rec=173&frm=0&par=secorig1677 zijn er 71 kandidaten geselecteerd van de 172 (49 vrouwen en 22 mannen, van 20 verschillende nationaliteiten). http://cmireb.be/Concours2/documents/71candidatesQECViolin201942268.pdf Er is er 1 Nederlander bij Hawijch Elders, die ik toevallig al 3 x heb gehoord. 1 x bij de Oskar Back finale, waar ze 2e werd, 1 x bij het Veerhavenconcert en 1 x in het Isala-theater in Capelle a/d Ijssel met o.a. een Ysaye-sonate.

    29/04 > 04/05/2019 eerste ronde
    06 > 11/05/2019 halve finale
    20 > 25/05/2019 finale
    E. Eerste ronde
    49. Data: 29/04 > 04/05/2019
    Plaats: Flagey (Studio 4) - Brussel
    Aantal deelnemers: onbeperkt
    Begeleiding: piano
    Duur van het optreden: maximum 20 min.
    50. Voor te bereiden programma :
    - een sonate voor viool solo van J.S. Bach, door de deelnemers te kiezen uit de sonates in g, a en C;
    - de sonate nr. 8 in G op. 30/3 van Beethoven;
    - drie capriccio’s van Paganini.
    Te vertolken programma:
    Elke kandidaat vertolkt de werken of fragmenten ervan die de jury uit de voorgestelde werken gekozen zal hebben. De kandidaat verneemt de keuze van de jury 1 uur voor zijn optreden. De kandidaat zal zelf de volgorde kiezen waarin hij de verschillende werken van zijn programma zal spelen.
    F. Halve finale (het meest gevarieerde programma, ook benieuwd of het 1e vioolconcert van Mozart zal worden gespeeld) halve finale is ook op internet te volgen of kan je terugkijken via de website )
    53. Data: 06 > 11/05/2019
    Plaats: Flagey (Studio 4) - Brussel
    Aantal deelnemers: 24
    Begeleiding: piano – Orchestre Royal de Chambre de Wallonie
    Duur van het optreden:
    Recital van +/- 40 min.
    Concerto van +/- 25 min.
    54. Voor te bereiden programma
    Recital
    - Een onuitgegeven werk (+/- 5 min.) speciaal voor deze sessie geschreven. Dit werk mag niet voor publiek vertolkt worden voor het begin van de wedstrijdsessie. Dit werk zal aan de kandidaat meegedeeld worden bij de definitieve aanvaarding van zijn dossier.
    - De 3de en 4de bewegingen (letterlijke vertaling van movement) van de sonate in g op. 27/1 van E. Ysaÿe.
    - Twee coherente recitalprogramma’s van elk 20 à 25 min. Op beide programma’s moet zich één sonate voor viool en piano bevinden.
    Concerto
    - Een concerto van Mozart, te kiezen uit de concerti KV207 (nr. 1 in Bes), KV218 (nr. 4 in D) en KV219 (n. 5 in A).
    Te vertolken programma
    Elke kandidaat speelt zijn recital en zijn concerto op een verschillende dag.
    Recital Elke kandidaat zal het onuitgegeven verplichte werk en het werk voor viool solo van Ysaÿe vertolken, alsook een van de twee voorgestelde recitalprogramma’s. De jury zal één van beide recitalprogramma’s kiezen. De kandidaten vernemen hun keuze +/- 29 uur voor hun optreden, d.w.z. de dag voordien om 10u voor de kandidaten die tijdens de sessie van 15u optreden en de dag voordien om 15u voor de kandidaten die tijdens de sessie van 20u optreden. De kandidaat zal zelf de volgorde kiezen waarin hij de verschillende werken van zijn programma zal spelen.
    Concerto Elke kandidaat zal het zelfgekozen Mozartconcerto vertolken, met het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. Elke kandidaat heeft recht op één repetitie (de dag vóór het optreden) en één zitrepetitie (net voor het optreden).
    H. Finale
    61. Data: 20 > 25/05/2019
    Plaats: Paleis voor Schone Kunsten, Brussel
    Aantal deelnemers: 12
    Begeleiding: Belgian National Orchestra, dir Hugh Wolff
    62. In de finale vertolken de kandidaten de volgende werken:
    - een onuitgegeven werk voor viool en orkest (+/- 10 min.) dat speciaal voor deze wedstrijd geschreven wordt;
    - een concerto naar keuze.
     
    Yvonne Boncoeur vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Jij gaat vast ook weer naar Brussel. Wie weet hoe ver Hadewych Elders komt...
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Klopt. Hawych gehoord en gezien, maar ze is niet door net niet als een goede Rus die dag. Dinsdag (morgen) weer naar een halve finale met m'n pianiste. Vanaf vandaag is de halve finale elke dag te volgen op de website http://cmireb.be/cgi?lg=nl&pag=1692&tab=87&rec=179&frm=0&par=secorig1677&par2=atvorig0 en op
    de tv-zenders Canvas (zender 52 bij Ziggo) om 15 uur en Ketnet (zender 53 bij Ziggo) om 20 uur.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2019
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Jammer dat ze niet door is! Ik zag het op de website en je kunt ook een geluidsopname van haar spel horen.
     
  5. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Ja hier http://cmireb.be/cgi?lg=nl&pag=2426&tab=146&rec=42427&frm=0&par=secorig2112 en hier haar profielpagina http://cmireb.be/cgi?lg=nl&pag=2112&tab=102&rec=4468&frm=0&par=secorig1992&par2=atvorig4804 Over 4 jaar kan ze weer meedoen en er zijn gelukkig nog wel meer concoursen, zoals Hannover, Indianapolis, etc. en als je alleen al wordt toegelaten voor een 1e ronde in Brussel dan ben je al van de buitencategorie en kom je bij andere concoursen makkelijker binnen, gesteld dat ze concoursen leuk vind, want je moet steeds dezelfde stukken instuderen zoals Caprices van Paganini, Sonates en Partita's van Bach en Mozart vc's. Maar er is gelukkig nog wel meer te spelen aan repertoire in je leven, ook al zit je op een veel lager nivo zoals wij.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    En ze is ook nog jong. Je ziet kandidaten van 9 jaar ouder meedoen. Ik weet niet of een musicus concoursen echt leuk kan gaan vinden, vooral ook als ze zo vaak dezelfde stukken in het standaardrepertoire hebben. Het blijft allemaal toch wel iets kunstmatigs hebben, beetje opgefokt. Het kan natuurlijk wel je status verhogen als je een van de finalisten bent geweest van één of ander concours of zelfs maar liefst de winnaar.

    En wij kunnen het bij genieten houden, zonder ons heel druk te maken over of we zo een concours winnen! Eigenlijk zijn wij beter af wat betreft mogelijkheden tot ongedwongen genieten! Als je een solocarriere beoogt, heb je een hoop meer zorgen, zoals 'hoe kom ik verder op conoursen?' en daarna ben je er nog niet. Dan moet je nog steeds iemand hebben die je verder weet/helpt met jezelf promoten.
     
  7. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Wat ik niet goed begrijp is dat in een VIOOLwedstrijd, die een voortzetting is van het Ysaÿe concours, onder meer kan worden gekozen voor het eerste vioolconcert van Mozart. En dan gaat het mij niet zozeer om dit, betrekkelijk eenvoudige, concert zelf (want van Grumiaux alleen al bestaan twee schitterende opnames). Maar of het geschikt is om jury & publiek een indruk te geven van je viooltechnische kunnen tegen de achtergrond van orkestbegeleiding is voor mij de vraag. Want zou het violistisch niet wat substantiëler moeten? Dan gaat het mij niet zozeer om alleen het technisch kunnen, want daarom zijn er ook wat caprices van Paganini tussengewurmd. Hoewel die net zo goed vervangen kunnen worden door etudes van Schradieck of Ernst. Waar het mij om gaat is de vraag of een solist zich in een wat pittiger vioolconcert (denk aan Brahms, Dvorak of Glazunov) in muzikale zin staande kan houden. Ik heb bewust het vioolconcert van Sibelius niet genoemd, want dat ding komen we in de finale natuurlijk weer veel te vaak tegen. Mopper, mopper ;)
     
  8. vdbuss

    vdbuss

    Lid geworden:
    2 mei 2019
    Berichten:
    9
    Beste Hopf, de "grote" vioolconcertos met orkest komen aan de beurt in de finale. Het Mozartconcerto in de halve finale peilt naar de kunde in de klassieke stijl. Frasering natuurlijk, maar ook dingen zoals, kan de kandidaat met het orkest een tempo afspreken en zich daar dan ook consequent aan houden? Daar zijn al een paar kanshebbers over gestruikeld, b.v., Luke Hsu maandagnamiddag.
     
    Hopf vindt dit leuk.
  9. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Beste vdbuss,

    Bedankt voor uw reactie. Maar het is mij niet duidelijk waarom ineens 'het peilen naar de kunde in de klassieke stijl' in het eisenprogramma van dit concours is geïntroduceerd. En waar die introductie uit is af te leiden. Waarom dan niet de barok, dan wel de prille of de niet-zo-prille romantiek? Wellicht iets meer hedendaags, amigo?
    Het doet mij een beetje denken aan het soort de radio (en mijn gemoedsrust) teisterende 'plaatopnamebespreekprogramma's' van jaren geleden waarin meningen opgeld deden 'als zou er in één noot Chopin meer muziek schuilen dan in het complete (het is overigens niet compleet) oeuvre van Paganini'. Of (dat vond ik zelf de leukste) 'Mozart is de moeilijkste componist om uit te voeren'. De rest kennelijk minder. Maar wat daarvan zij, ik kan mij bij die opvatting meer voorstellen als ik denk aan het pianoconcert in C klein KV 491, dan aan het vioolconcert KV 207. Een jeugdwerk dat zodanig rechttoe-rechtaan is dat ik mij afvraag of dit nou een geschikte toetssteen voor frasering is. Overigens zegt dat niet altijd wat, als ik denk aan de vioolsonate van Lekeu. Want ondanks mijn bewondering voor dit stuk had ik bij iedere uitvoering, behoudens die door Grumiaux, altijd kritiek. Beginnend bij mijn eigen 'interpretatie' :cool: Maar dat lag nogmaals beslist niet aan de compositie.

    Nog even iets als een exclaimer. Want misschien steunt mijn opvatting wel op de ronduit afkeer die ik heb voor artistieke beoordelingen door middel van een concours. Al die verzenuwde kinderen die er ook nog perfect uit moeten zien en dan ook nog moeten weten wat Mozart kennelijk voor ogen stond. En na afloop, hup door naar het volgende concours. Met weer zo'n jury waarvan sommige leden louter door eigenbelang worden gedreven.
     
  10. vdbuss

    vdbuss

    Lid geworden:
    2 mei 2019
    Berichten:
    9
    Een Mozart concerto in de halve finale van het concours is er al zo lang geweest als ik me kan herinneren? Barok zit in de eerste ronde met de solo Bach. Prille romantiek ook in de eerste ronde waar ze typisch een deel van een sonate voor viool en piano uit de vroege romantiek opgelegd krijgen. Hedendaags zit in de plichtwerken van zowel halve finale als finale. En ik zou die deelnemers toch iets meer krediet geven hoor. Deelnemen aan zo'n concours, en dan vooral jezelf voorbereiden hiertoe, is gewoon een goeie manier om je vioolspel een boost te geven. Vele van de deelnemers vinden het ook gewoon fantastisch om dit te mogen meemaken, al is het alleen maar de eerste ronde. Er zijn natuurlijk ook veel wedstrijden waar er geen kat in de zaal zit, zelfs niet in de finaleronde, maar de Elisabethwedstrijd is toch net iets anders hoor. De zaal zit vol vanaf de eerste ronde.
     
  11. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Dinsdag zag ik een bekend gezicht zitten in de zaal, nu met korter haar. Het bleek idd Stephan Waarts , die in 2015 5e werd https://nl.wikipedia.org/wiki/Koningin_Elisabethwedstrijd_2015 . Ik was z'n naam even kwijt, maar dat stond in dat linkje. Z'n vader was Nederlander, maar hij sprak geen woord Nederlands, alleen Engels en was in de VS opgegroeid en had de Amerikaanse en Nederlandse nationaliteit. Toen ik vertelde dat hij de eerste Nederlandse finalist was na Theo Olof en Kooper sinds 1951, zei hij dat hij daar wel trots op was. Z'n vioolleraar zat in de jury en hij woonde in Duitsland, daarom kwam hij eens de andere kant van het concours zien. Hij bleek ook in Nederland te spelen in oktober in het cg (kamermuziek). Even opgezocht : https://www.concertgebouw.nl/concerten/het-middagconcert-waarts-kovalev-en-van-poucke/13-10-2019
     
    Yvonne Boncoeur en vdbuss vinden dit leuk.
  12. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    De finale van het Elisabeth Concours is bezig en vanaf 20-23 uur te zien op Ketnet Ziggokanaal 53 van ma-vr. zaterdag vanaf 20- de proclamatie(uitslag) op Canvas (Ziggokanaal 52). Bij de finalisten geen obscuur repertoire of bijzondere stukken maar ijzeren repertoire, naast het plichtstuk.
    VIOLON 2019 FINAL with the BELGIAN NATIONAL ORCHESTRA, cond. HUGH WOLFF
    Maandag 20/05 [20:00] Luke Hsu [ Pyotr Tchaikovsky, Concerto en ré majeur op. 35 | Concerto in D op. 35 ] Sylvia Huang [ Antonín Dvořák, Concerto en la mineur op. 53 | Concerto in a op. 53 ]

    Dinsdag 21/05 [20:00] Stephen Kim [ Johannes Brahms, Concerto en ré majeur op. 77 | Concerto in D op. 77 ] Ji Won Song [ Jean Sibelius, Concerto en ré mineur op. 47 | Concerto in d op. 47 ]

    Woensdag 22/05 [20:00] Seiji Okamoto [ Jean Sibelius, Concerto en ré mineur op. 47 | Concerto in d op. 47 ] Ioana Cristina Goicea [ Dmitry Shostakovich, Concerto n. 1 en la mineur op. 77 | Concerto n. 1 in a op. 77 ]

    Donderdag 23/05 [20:00] Júlia Pusker [ Ludwig van Beethoven, Concerto en ré majeur op. 61 | Concerto in D op. 61 ] Yukiko Uno [ Johannes Brahms, Concerto en ré majeur op. 77 | Concerto in D op. 77 ]

    Vrijdag 24/05 [20:00] Stella Chen [ Pyotr Tchaikovsky, Concerto en ré majeur op. 35 | Concerto in D op. 35 ] Timothy Chooi [ Pyotr Tchaikovsky, Concerto en ré majeur op. 35 | Concerto in D op. 35 ]

    Zaterdag 25/05 [20:00] Shannon Lee [ Pyotr Tchaikovsky, Concerto en ré majeur op. 35 | Concerto in D op. 35 ] Eva Rabchevska [ Johannes Brahms, Concerto en ré majeur op. 77 | Concerto in D op. 77 ]
    Bekendmaking van de laureaten in rangorde
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
  14. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Heleboel (nog) niet gehoord. Als ze een bekend stuk spelen, zap ik ook vaak weg. De Belgische Huang was wel goed. Maar ja, alleen bezig zijn met ultieme technische perfectie en muzikaal kunnen is minder boeiend dan een nieuw stuk leren kennen. Bij de conservatoriumexamens of bachelorpresentaties (3e jaar) hoor je vaak boeiender repertoire, hoewel niet perfect, vergeleken met het EQ, maar stukken beter dan het geklungel wat ik doe op m'n instrument.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2019
  15. marijke

    marijke

    Lid geworden:
    23 nov 2018
    Berichten:
    96
    Weet je wat... Ik vind het gewoon elke avond te genieten... Al gaat vrijdag mijn Tchaikovsky honger wel volledig gestild zijn :) En volgend jaar probeer ik zeker een avond live te gaan kijken!
     
    Jaap2f vindt dit leuk.
  16. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    4x Tsaj, 3x Braams, 2x Sib, 1x Heetboven, 1x Shos jeugdwerkje, 1x Dvorak. Naast deze cultureel armoedige ijzeren plichtplegingen is er gelukkig nog het plichtwerk wat je wel graag wilt leren kennen, alleen al omdat het nieuw is en het dan wel als muziek in je horen klinkt. Bij Braams gister het geluid uitgezet, omdat ik het al te vaak gehoord heb. Die Nederlandse had Britten opgegeven voor de finale. Al iets origineler. Bij een eerdere editie ben ik wel voor Elgar naar de concertzaal gegaan. Waarom speelt niemand Korngold, Walton, Erki Melartin of Paganini 3-6 ? Het EQ is nu meer een concours voor beginners zonder verstand van klassiek, die deze stukken voor het eerst horen in hun leven.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2019
  17. marijke

    marijke

    Lid geworden:
    23 nov 2018
    Berichten:
    96
    En we kennen de winnaar...
    Beetje onverwacht wel...
    Volgend jaar piano... En 2021 cello!
     
  18. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    De uitslag is vaak heel anders dan bv de verwachting van de groep van 6, die terecht die Roemeense Goicea (ik heb niet alles gehoord maar haar wel) op 1 hadden staan, die nu 6e werd. Simone Lamsma was gisteravond commentator. Ooit had ze ook meegedaan in de 1e ronde (kon ik niet meer terugvinden op de website) maar intussen is ze wel doorgegroeid als prominent violist die het vioolconcert Korngold ging spelen in Dublin. Zo'n concours of wedstrijd, zoals ze in Belgie zeggen, blijft dus een momentopname. Ik had wel graag die Korngold willen horen in de finale.
     
  19. marijke

    marijke

    Lid geworden:
    23 nov 2018
    Berichten:
    96
    Het is een mooie moment opname, inderdaad. Laat ons hopen dat er voor velen nu deuren opengaan zodat ze kansen krijgen om zich ook als solist te ontwikkelen!
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Ja, maar je moet natuurlijk wel laten zien wat je kunt als je je moment krijgt. Je moet natuurlijk wel kunnen 'pieken' op het juiste moment. Het heeft veel weg van topsport.
     

Deel Deze Pagina