Dit is de viool van mijn opa geweest en ben benieuwd of iemand weet welke dit is en wat de waarde is. De viool kwam destijds van de Viool Bouwer Max Moller in Amsterdam
Ziet er fraai uit! Wat is de lengte van de corpus? (Gemeten over het achterblad, zonder hieltje). Ik zou er mee naar een vioolbouwer gaan. Etiket: ik lees Peirus lo Fraterq Maniegala Modialmu Anno 1750 Het etiket zegt mij niets.
Het gaat hier om een viool van Pietro Giovanni Mantegazza. Hij verlatijnste zijn naam op zijn etiket vaak tot Petrus en Mantegazza tot Mantegatia. Op het etiket staat Petrus lo Fratresq(ue)= Petrus en zijn broers Mantegatia (= Mantegazza) Mediolani (=Milaan!) in Via S.Margarite anno 1750 Hij leefde van 1750 tot 1790, werkte soms met zijn broers en misschien heeft hij zijn geboortejaar op het etiket laten drukken. Op blz. 54 van deel twee vanKarel Jalovecs "Enzyklopädie des Geigenbaues" vind je een foto van een etiket en dat is hetzelfde als in jouw viool. Als het een èchte Mantegazza-viool is (en je instrument ziet er zeer fraai uit, het zou dus best kunnen, ook al omdat het instrument bij Möller is gekocht!), dan heb je vermoedelijk een vrij kostbaar instrument in handen.
Nee, dat is waar. Het zijn twee kloeke delen, mij nagelaten door een overleden violiste met wie ik enkele jaren kwartet heb gespeeld. Maar bij het lezen van etiketten moet je ook letten op de mogelijke vormen van letters: een o blijkt zo soms een e te zijn en sommige Italianen verlatijnsten hun naam, wat Stradivari en Guarneri ook deden. En soms verlatijnsten ze ook de naam van hun woonplaats. De Mantegazza’s schijnen een rol gespeeld te hebben bij het moderniseren van barokhalzen in violen, ze waren zo’n beetje de eersten die de hals inlieten in het corpus, wat het vervangen van de hals vergemaklijkte, het instrument hoefde niet meer open.
Als deze viool authentiek is, hebben we te maken met een (zeer) kostbaar instrument. Dat is te vinden op de Tarisio veilingresultaten alsook in mijn boekwerk "Taxe der Streichinstrumente" van Albert Fuchs. Ik zou er zeker een deskundige naar laten kijken om uit te sluiten dat het een gedegen kopie is met vals etiket.
Hallo, Heel erg bedankt voor de uitgebreide informatie! Wie zouden jullie kunnen adviseren hiernaar te laten kijken?
Stam in Utrecht taxeert alleen nog eigen gemaakte instrumenten (!) of eerder door hem getaxeerde exemplaren. Dan resteert Andreas Post in Amsterdam. Een telefoontje of e-mail zou de start kunnen zijn. De taxatie zal niet gratis zijn, vooraf het tarief opvragen lijkt me verstandig.
Oh, ik vind deze viool echt mooi. (Frits, ik mis nog steeds de smilie met de hartjes...) Mogen we ook het achterblad nog zien?
Ja, maar dat is programmatuur. Zo mis ik ook een duimpje omhoog (ook duimpje naar omlaag?) Ik zal eens (laten) onderzoeken of er wat mogelijk is op dat vlak.
bij tariso doen ze gratis taxaties, en kun je een instrument laten veilen, is dit een courant bedrijf? https://tarisio.com/valuations/
Het is wel een heel gedoe: viool moet op een speciale manier worden verzonden. Het lijkt mij dat wanneer de herkomst en waarde is vastgesteld er altijd nog overwogen kan worden aan wie en waar het instrument verkocht kan worden. Zo kan Corilon ook instrumenten verkopen. In al deze gevallen zullen ze er wat aan willen verdienen.
Taxatie hoeft toch niet duur te zijn? De vioolbouwer hier vraagt een klein percentage van de waarde met een maximum van 4 tientjes meen ik.
Bij de stemsleutels lijkt een oude scheur te zitten, waarschijnlijk gerepareerd. Dat is wel jammer... Ik ben heel benieuwd wat een vioolbouwer erover zegt. En eigenlijk ook wel naar hoe hij klinkt....
Het lijkt me niet dat de krul verhalst is. De sleutelgaten zijn verbust en blijkbaar is bij het gat voor de G-stemsleutel een beschadiging ontstaan.
Die bedoel ik inderdaad. En als je goed kijkt lijkt hij aan de bovenkant door te lopen, niet dwars over het hout heen, maar een eind met het hout mee, tot boven het eind van de sleutel van de e-snaar. Je kunt de foto flink uitvergroten en dan meen ik dit te zien. Maar ik kan het mis hebben, hoop ik. Het lijkt me nog steeds een prachtige viool hoor!