Dag allemaal, Een beetje een stomme vraag Maar heeft iemand oefeningen die hem of haar goed hebben geholpen bij het verbeteren van de stokindeling? En dan zonder stickers of iets? Alvast bedankt!
Ja, heb ik ook gehad, maar ik vond die van Otakar Ševčík minder geschikt als studie voor streektechniek. En Ševčík is ongelofelijk saai! Ik heb veel meer gehad aan de Etüdes van Kreuzer waar bij een aantal er op hetzelfde stuk verschillende streken werden gezet: Zo zijn er nog een aantal. Mijn leraar had er zelf ook eentje bij verzonnen (Etüde 8): zes gebonden.
Ja, bij cello heb ik ook zo'n boek (Stutchewsky), eigenlijk is dat zelfs een hele reeks van boek 1 t/m 4 met allemaal etudes van diverse componisten en dan krijg je de noten en daaronder de diverse manieren waarop je dat moet uitvoeren. Allemaal variaties in strijken en dus stokindeling. Dit voorbeeld komt uit boek 1 en is van Stutcschwesky zelf. Een docent kan bij je oefeningen ook best makkelijk zelf wat alternatieven opgeven om je te leren je strijkstok in te delen. Dat gaat het gemakkelijkst als een stuk helemaal in kwarten of achtsten is genoteerd. Dan is 't nog 't overzichtelijkst.
De vraag betrof toch de stokindeling en niet streeksoorten? En het studiemateriaal van Ševčík is inderdaad knap saai. Maar het gaat verder en is uitgebreider dan ander studiemateriaal waar ik in mijn leven mee in aanraking ben gekomen. Overigens heeft hij ook niet-studie-bedoelde muziek geschreven. Niet onaardig. Maar bij mijn weten is Vaclav Snitil de enige violist die er ooit iets van heeft opgenomen. Het verstandigste dat is geschreven over de stokindeling vind je terug in deel 1 van 'de kunst van het vioolspel' van Carl Flesch. Overigens heeft ook Mathieu Crickboom de nodige uitgaven bezorgd van concerten en sonates. Inclusief aanwijzingen omtrent de stokindeling.
Daar zal de vraagsteller(ster) niets aan hebben want die speelt viool. Hoe het 'werkt' had ik eerder al aangegeven bij de Etüdes van Kreuzer.
't Gaat om oefeningen. Kreuzer heeft natuurlijk goede oefeningen voor viool samengesteld. Nu ff out of the box: vervang de f-sleutel door de g-sleutel en doe dan de oefeningen met de variaties in stokvoering. Ik denk dat de aanwijzingen als M, gB, uH en oH wel bekend zijn. (midden, hele stok, onderste helft, bovenste helft).
Ik weet eerlijk gezegd niet of en in hoeverre jouw en mijn definitie van ‘stokindeling’ uiteen lopen. Maar ik bedoel er mee dat gedeelte van de stok waarmee bewust een passage wordt gespeeld. Volledigheidshalve: hele of halve stok dan wel punt, midden of slof. En tegen die achtergrond klopt jouw opvatting maar ten dele. Namelijk alleen in het geval dat een streeksoort afhankelijk is van een bepaalde plaats op en medewerking van de strijkstok. En dat is eigenlijk alleen bij springstreken het geval. Want met het belang van een juiste stokindeling zijn meer doelen gediend. Er kan hierbij worden gedacht aan het doelmatig gebruik van de stok ter voorkoming van bijvoorbeeld situaties waarin de passage nog doorloopt, terwijl het einde van de streek is bereikt. Maar ook het voorkomen van onnodige accenten (of het juist bewerkstelligen van accenten) dan wel het ongewenst –voortijdig- afbreken van een melodielijn. Ik noemde in een eerder bericht Mathieu Crickboom. Crickboom, leerling van Eugène Ysaÿe, moet een meer dan competent violist zijn geweest. Winnaar van de ‘prix de virtuosité, professor aan het conservatorium van Brussel, lid van het strijkkwartet van Ysaÿe die nog één van de solosonates opus 27 aan hem opdroeg en, vooral, een vooraanstaand pedagoog. Hij verzorgde ook de heruitgave van veel concerten en sonates. En in veel van die uitgaven, waaronder vioolconcert nr. 22 van Viotti, wordt de stokindeling aangegeven. Ook bij ‘gewoon’ legato of ‘gewoon’ portato. Met andere woorden: niet bepaald door welke streeksoort dan ook.
De stokindeling heeft natuurlijk ook alles te maken met het realiseren van de dynamiek. Zo kun je aan de punt heel moeilijk forte maken.
Simon Fischer. The Violin Lesson "Choreography of the bow" Daar staat een voorbeeld van een muzikale zin waar bij elke 22 noten stuk voor stuk uitgelegd is op welk deel van de stok en welk deel van de contactplaats je moet zijn...Complete puzzel (ik zou het kunnen toevoegen, maar ik weet niet of het mag van meneer Fischer) Ook even op internet gezocht, maar ik kan er geen tutorials over vinden. Weet eigenlijk ook geen engelse term voor stokindeling.