Hoi. Ik ben mij aan het oriënteren op een demper/ tourte die je tijdens je spel op je kam kan plaatsten en zo een klank verandering teweeg kan brengen. Welke gebruiken jullie?
Ligt eraan wat ik er mee wil; de tourtedemper om een wat ander timbre te krijgen een houten drietand (of eigenlijk bestand.. ) voor demping of een nasaler geluid, een ijzeren achttand om echt zacht te gaan of een enorme rubberen demper om aan leerlingen uit te lenen.
De Tourte sourdines zijn er in twee kwaliteiten: de gewone rubberen (meestal made in India) en de High Density variant, die uit de USA of uit DE komt en een dichtere kwaliteit rubber heeft en een betere pasvorm. Het prijsverschil is niet groot. De Tourte dempers zijn er ook met een magneetvoorziening, zodat ze buiten gebruik aan de snarenhouder kleven. De laatste variant heet Tourte-Bech en het schijnt dat die minder vaak kwijt raakt. De zware metalen varianten, al dan niet omkleed met kunststof zijn bedoeld als "Hoteldemper" om stil(ler) te kunnen studeren en anderen niet of minder te storen. De rubberen dempers die Huub bedoelt heten Ultra of zijn merkloos en zitten tussen de tourte en het zware metaal in qua dempingskracht. Alternatieven voor de Tourte zijn de "Menuhin" (schild demper) de Finissima of de Spector (schuiven over de snaren) en de draad-demper Roth-Sihon. Succes!
En dan is er natuurlijk ook nog de eco-demper, waar geen kunststof en slechts een minimum aan metaal voor is gebruikt. Vriendelijk voor het milieu en de beurs...
Ik bedoel inderdaad diegene die je aan de snaren laat hangen en niet de dikke dempers die je gebruikt om stiller te studeren.
Mijn dempers / sourdines zijn: 1. tourte (versneden tot losse demper); 2. ebbenhouten demper (fabrieks-); 3. kersenhouten sourdine, handgemaakt uit hout dat 60 jaren heeft liggen drogen; 4. seringhouten sourdine (uit een stammetje dat ik aan de bouwer aanbood toen hij sering zocht, uit mijn tuin). Zie foto. Tips: 1. rubberen tourte klink altijd goed - 2. ebbenhouten: de verkopende vioolbouwer vragen even bij te snijden, ze zijn niet heel precies uit de fabriek - 3. en 4. handgemaakte kers en sering: heel bijzonder, eigen karakter, niet zo makkelijk als de rubberen maar wel specialer.
De 'draad-demper Roth-Sihon' die Bert in #4 noemt heb ik eens geprobeerd. Deze geeft een bijzondere, subtiele demping. Voor mooie, zachte klank is het een prima (niet zo dure) oplossing.
Die is heel mooi, dat is toch die ik van je gekregen heb? Verder heb ik ook die rubberen (tourte) en zo'n houten (linksonder op je foto). Ik heb er ( nog) geen van Stijn van Aerschot, maar er komt een moment dat ik bij hem langsga.