Hoi, Ik heb wel eens mensen ontmoet die hun instrument een naam geven. Ik ben benieuwd of jullie dit ook doen en ben benieuwd naar de namen!! En waarom heb je ervoor gekozen?
Citaat: "Er zijn ook mannen die bepaalde lichaamsdelen een naam geven, maar ik vind die naamgeverij pure aanstelleritus" (Maarten van Rossum) Maar niettemin: welkom op dit Forum!
Of het veel voorkomt dat mensen hun instrument een naam geven weet ik ook niet. Maar wat wel heeft plaatsgevonden is dat men aan beroemde instrumenten een naam heeft toegekend. Zo zijn er van de Stradivari-instrumenten namen als Messiah, Duport, Alard, Rode of Betts bekend (deze opsomming is lang niet volledig). En analoog van de bouwer Guarneri: Plowden, Vieuxtemps, Stauffer om er maar een paar te noemen.
Ik realiseerde mij ineens dat de "Vakantiechinees" ook onder deze noemer valt. Ja, ik heb dus de cello die doorgaans in de Zwitserse bergen op een zoldertje woont, een naam gegeven: Vakantiechinees. Deze cello is immers in China gebouwd en wordt tijdens vakantie bespeeld. Eigenlijk had-ie net zo goed "Oefenchinees" kunnen heten, want ik kan dus tijdens verblijf daar gewoon dooroefenen. Nu verblijft deze Chinees echter een tijd in Nederland en wordt zo nog veel regelmatiger aangesproken. Dat doet 'm goed, wie kan immers leven zonder aandacht!
Ik heb een altviool genaamd Loed. Maar ik denk niet vaak aan zijn naam en zijn 3 broertjes (of zusjes?) hebben er geen.
Een tijdje over gemijmerd, en ineens viel die naam me in en voelde ik dat dát de juiste naam was. Het is een koosnaampje voor Beethoven, zeg maar. De bouwer vond het trouwens maar niets! Een naam geven aan een stuk hout.. foei! Hij was een groot fan van Beethoven, maar dit kon hem niet bekoren.
En wát voor 'stuk hout'! Muziekinstrumenten, zeker die met zorg gebouwd, zijn toch geen zomaar stukken hout??? Een bouwer die met zorg een instrument bouwt, die moet het toch aanspreken dat de speler op zijn 'kindje' er uit liefde voor het instrument een naam aan geeft?!
Dat dacht ik ook, en natuurlijk chargeer ik een beetje als ik zeg dat hij zijn eigen violen, of welke violen dan ook, zag als enkel maar stukken hout, maar hij vond namen geven aan voorwerpen te ver gaan en hij vond Loed dan ook nog een heel vervelende naam.
Vioolbouwers houden zelden van violen, zoals dierenartsen zelden van dieren houden. Het onverdoofd castreren van varkentjes doen dierenartsen met evenveel plezier als een schoothondje redden van de dood. Ook de meeste vioolbouwers hebben die inborst. Een viool zonder bovenblad wordt gebruikt om rommel in te bewaren, en eens zag ik bij een vioolbouwer een viool vastgespijkerd tegen de muur. Dus namen geven aan strijkinstrumenten vinden vioolbouwers door de bank genomen maar flauwekul. En dan verteld Zapling op het forum dat ze haar altviool de naam Loed heeft gegeven. Een lieve naam waar niks mis mee is. Marcelita heeft haar cello Vakantieschinees genoemd, klinkt een beetje dubieus maar is ook niks mis mee. Nu deze twee dames uit de kast zijn gekomen, doe ik met ze mee. Nou mijn viool heeft ook een naam, en die naam mag iedereen weten. Kijk Bab daar nu liggen met haar bruine buikje. Mijn Bab kreeg haar naam toen ik haar kocht. Een mooie viool meneer zei de vioolbouwer is nog van Bab Visser geweest. Ik speelde enkele maten en nam Bab mee naar huis. Bab en ik zijn nu bijna 25 jaar samen, dus binnenkort vieren we dat. Het zou leuk zijn als Loed en de Vakantiechinees dan ook langskomen, en het zou nog leuker zijn als Frits dan een kleine speech zou houden, want Frits is de enige vioolbouwer die ik ken die wel van violen houdt.
Nu begrijp ik waar dat liedje van Rob de Nijs vandaan komt: "Malle Babbe". Mijn speeches zijn altijd van behoorlijke lengte. Want een spreker die na twee woorden al zegt "ik ben niet zo'n spreker" die moet er niet aan beginnen. Maar het is waar wat je zegt Tobias, ik speel nog steeds viool. Een vioolbouwer die niet viool kan spelen kan zijn maaksels nooit zelf beoordelen.
Mijn oom Co had een bolle cello met een zwaar geluid die hij Dikke Bertha noemde, naar een zwaar Duits Kanon. Paganini had zoals bekend zijn viool ll Canone genoemd, dus ook zijn viool had een naam. Ik denk dan ook dat het toch redelijk vaak voorkomt dat strijkinstrumenten een naam hebben.
Mijn eerste viool die ik gemaakt heb in het CMB (verplichte kopie Stradivarius 4/4 viool) heeft de naam "Mzee I" meegekregen en een etiket met kattenogen. Mijn leraar vond het alles behalve professioneel, maar ik vind het leuk (en trouwens nog vele anderen vinden het leuk) Waarom "Mzee I" ? Het is de naam van de kat van mijn vriendin waarvoor ik deze viool gemaakt heb en ook de ogen op het etiket zijn van deze kat. Nu speelt er één van de "OrchKids" op in Baltimore (VS)
Die naamgeverij is natuurlijk heel persoonlijk, maar de viool is (voor zover ik het op deze viool kan zien) voor een eersteling heel goed gelukt! Dat heb ik wel minder gezien!