Dat ook, ja, en afvallen of aankomen heeft evenzo invloed op verandering en wel/niet meer passen (zo dacht ik geïnformeerd te zijn).
Zeker heeft aankomen en afvallen invloed. Maar dat merk je niet bij een paar kilo. Ik was flink aangekomen en dan merk je het wel.
Ik gebruik sinds enige tijd de pluggerz, acryl, ca 175 euro voor twee met muziekfilter van 15 db, van beter horen. Uiteindelijk gebruik ik alleen de linker, omdat als ik ze allebei gebruik ik dan onvoldoende hoor om nog goed te kunnen spelen. Dan lijkt ineens of ik een stuk zuiverder speel... En het verschil tussen hard of zacht spelen wordt dan ook veel kleiner. Een vingerknip hoor je overigens bijna hetzelfde als zonder oordoppen. Het is behoorlijk wennen, je voelt het goed zitten in je oor, maar het weegt op tegen de herrie en nu kan ik niet meer zonder, omdat de gevoeligheid van je oor toe lijkt te nemen. Ik krijg zonder die oordop meteen last van de hoge en harde tonen. Ik vraag me wel af of het kwaad kan om je oren zo ongelijk te belasten, of dat ik beter kan uitkijken naar oordoppen met bijvoorbeeld een filter voor links en rechts van resp 10 en 5 db.. Oh, wacht dit zit in de categorie cello, terwijl ik viool en altviool speel
De meeste deskundigen fronsen bij ongelijk dempen en theoretisch ben ik het ermee eens. Maar: het kan wel. Ik speel al vele jaren met links een dopje in (otoplastiek met filter). Omdat links het meeste geluid zit en bij mij links het meest overgevoelig is. Voordeel is dat ik op deze manier voldoende hoor om zuiver te spelen (links filter, rechts geen dopje). Wat ook kan is rechts en links een dopje met lichte filter. Wie er aan went went er aan, volhouden tot het heel normaal wordt. Tussenweg: links filter 15, 20 of 25 dB - rechts filter 9 of 15 dB. Zodra je er aan gewend bent gaat het ws uitstekend..
Bij viool spelen in een kleine ensemble / kamerorkest gebruik ik geen otoplastiken. Alleen als er bijv blaas instrumenten achter mij zitten. Is maar net hoe de samenstelling is Ik krijg ze aangemeten vanuit mijn werk. Omdat het geluid op de werkvloer meer dan 90 decibel is. Op sommige werkplekken meer dan 100 decibel. Dus ik heb de aller zwaarste filters erin zitten. Maar als ik klarinet ga spelen in de muziekvereniging, dan gebruik ik mijn otoplastiken altijd, ook bij de oefenavonden heb ik ze dan in. Want de trompetten rechts van mij kunnen nogal herrie maken, en achter mij zitten de baritons / bassen en de saxofoon spelers. En links van mij blazen de dwarsfluiten schel in mijn oren. En als ik naar de kroeg of feest ga in een zaal, dan heb ik ze ook altijd in. Soms draaien ze de volumeknop zo ver open dat je broekspijpen mee wapperen op de bas van de geluidsinstallatie. Dat vind ik nu dus nergens voor nodig. Als ik mijn oordoppen niet bij heb, word ik helemaal kriebelig van het harde geluid en irriteert mij dit op de zenuwen. Dan ga ik gewoon naar huis. Of als ik dicht bij huis ben, dan ga ik snel mijn otoplastiken halen. Op grote muziek evenementen zul je mij niet vinden. De otoplastiken moet je ieder jaar wel op lekkage laten testen, zodat ze je gehoorgang goed afsluiten. Ik vervang de otoplastiken 1x per 2 jaar. Neem gekleurde otoplastiken ipv transparante. Die kun je sneller terug vinden op de vloer. Een transparante zie je haast niet liggen als ze vallen. En maak ze regelmatig schoon met een speciale bruistablet voor otoplastiken. Dan zitten ze daarna weer strak in de oren. De otoplastiken worden wat vettig bij veel gebruik door het oorsmeer.
Remy Wenmaekers en Rick de Vos hebben onderzoek gedaan aan de gehoorbelasting van verschillende instrumentalisten in een orkest. Hun artikel uit 2016 in het vaktijdschrift 'Geluid' heb ik toegevoegd, maar er is meer van dit duo te vinden op internet. De geluidsbelasting van viool en altviool liegt er niet om. En de belasting op het linkeroor schijnt 5db hoger te liggen dan op het rechteroor. Een van de conclusies die ze trekken is dat de violisten het meeste last hebben van hun eigen instrument, ook in het orkest. Het enige wat vooralsnog helpt is oordoppen. De cellisten hebben vooral last van de andere instrumenten. Ik heb bij Beter Horen gevraagd of ze weten wat andere violisten doen, maar dat wisten ze niet, er wordt niet bijgehouden wie wat waarvoor gebruikt. Inmiddels gebruik ik nu in beide oren muziekfilters met 10db, omdat 15db te veel wegliet. Voor rechts is dat prima, maar het lijkt er op dat voor mij het optimum voor links tussen de 10 en 15db zit en dat hebben ze daar weer niet. Bedankt voor jullie tips.