Ik speel al een paar maanden op een cello, maar heb geen idee of het 3/4, 7/8 of 4/4 cello is. Is dat op te meten? Hoe doe Je dat? Zijn er standaardmaten of afstanden voor elke grootte?
Het is vast duidelijk maar niet voor mij. Moet ik dan bv. Body lengte opmeten? En waar op de cello begint en eindigt dat dan?
Voor het meten van de corpuslengte neem je het achterblad. Meet de lengte met een 'slap' meetlint. Zo eentje die men wel gebruikt bij naaiwerk. Het gaat dan om de lengte tussen de onderste rand en de denkbeeldige lijn als je de rand doordenkt, dus zonder hieltje. Precies meten over het midden. Zit meestal een naad, dat is het midden. Als het nu niet (meer) duidelijk is, zal ik morgen even een schetsje maken ter verduidelijking. Het hieltje is het begin van de halsvoet.
Als de meting goed is gedaan lijkt me dat een correcte conclusie. Je zou nog even kunnen nameten of de er bijbehorende snaarlengte dan ook 672 mm is. Dat is de lengte tussen het kielhoutje en de kam. Kan een paar mm verschil in zitten, maar dat zou het moeten zijn.
Leuke gedachtenwisseling, volgens mij zijn er in het gebied tussen driekwart en hele cello's nogal wat tussen maatjes en is er minder eenduidig sprake van een vaststaande zeven achtste maat?
Maar zo werkt dat niet! Een 3/4-viool is niet 3/4 * een hele, een 1/2 de helft van een hele. In tegendeel!! Analoog hieraan de cello.
Bestudeer dan eens de in de bijlage geleverde maten in #2, waaraan een 7/8 of een andere maat zou moeten voldoen. Alles wat daarvan afwijkt is dan een niet definieerbare maat.
Je kunt het volgens mij ook gewoon een kleine zeven achtste noemen of een grote driekwart. Ik weet niet hoe groot je bent, maar zou een vier kwarts cello niet passender voor je zijn?
Tja, hij speelt heel plezierig. Ik ben best lang (1,88m), maar wat zou een reden voor mij kunnen zijn om op een grotere cello te spelen, ik vind dat ik deze cello best een mooie klank weet toehalen, en ik vind m qua sterkte hard zat...
Redenen... er zit vaak wat meer diepte in de klank bij een 4/4, zeker in de laagte; ook als je zacht speelt hoor je die diepte. Soms hoor je het beter als je voor het instrument staat als toehoorder, dan wanneer je zelf speelt. omdat 7/8 redelijk gewild is bij dames heb ik het idee dat er een flinke premie zit op de prijs (je zou een cello van een klasse beter er tegen in kunnen ruilen; daarvoor zou je eens bij een betrouwbare vioolbouwer langs moeten gaan en informeren; om met een kleine cello goed stabiel te zitten kan lastig zijn als je zelf groot bent. Zeker als je nog net aan het spelen bent is dat toch wel van belang; als de verhoudingen niet kloppen is het moeilijk de juiste houding te leren; en het staat iets beter als de verhoudingen kloppen dan een grote man met een kleine cello... ;-) maar dat heeft meer met de grootte (lengte, breedste en diepte...) van het corpus - de klankkast - te maken dan met de lengte van de snaren...
Dank voor de overwegingen Hubertus, dat geeft stof tot nadenken. De pin moet indérdaad op maximaal. Maar ik kom van een altviool en ik vind de de afstanden tussen de noten nu al groot.
Dat geeft mij weer stof tot nadenken, Johannes.... Als je de afstanden groot vindt, heeft dat waarschijnlijk met gewenning te maken, niet met fysieke beperkingen. Als je met een paar (alt)viool gewoonten cello gaat spelen, kan dat behoorlijk ernstige blessures opleveren. De linkerhandhouding bij cello is fundamenteel anders, om de afstanden mogelijk te maken; en de rechterschouder is ook wezenlijk anders, en ik weet van een kennis die volgens mij een blessure opliep van met een viool-schouderhouding cello spelen. Heb je een docent, en kan die live les geven?
Oeh, dat klinkt niet goed. Ik speel inmiddels de posities 1,3 en 4 gelukkig zonder fysieke malheur en heb een docent die mij prima feedback geeft. Het is inderdaad puur gewenning, groter zal vast ook goed gaan, maar deze cello speelt gewoon relaxed.