Hoe begin je aan dubbelgrepen? Waar vind ik leuke en makkelijke beginnersoefeningen? Ik heb nu geprobeerd telkens een grote toonladder te spelen op de D en A snaar, eerst met D en A dus en dan met A en D, ik had deze op YouTube gevonden, maar ik weet niet zo goed welke opties er allemaal zijn op vlak van dubbelgrepen en hoe je het dan toepast in een stuk is me ook een raadsel. De lesgeefster heb ik al laten weten dat ik me hier in wil verdiepen. Eventueel een leuk boek met oefeningen dat jullie kunnen aanraden?
Ik zou dan Kreutzer willen aanbevelen, maar daar ben je naar mijn mening nog niet aan toe. Ik denk trouwens ook dat je nog niet toe bent aan dubbelgrepen, maar je kunt natuurlijk alles proberen wat je zelf wil.
Dan is het zaak de juiste weg te bewandelen. Bijvoorbeeld langzaamaan de moeilijkheidsgraad opvoeren.
Deze gast legt fijn uit welke soorten dubbelgrepen er zijn, voorbereiding op mijn les Ik vind dat ik 1., 2. en 3. toch al kan oefenen. Voor 2. en 3. speel ik dan toonladders. Ik merk dat je dat niet zomaar krijgt toegepast in een stuk, maar die toonladders kan ik toch al proberen. Het begin was heel krasserig. Maar zonet met demper op klonk het goed en harmonisch allemaal, van zodra ik doorhad dat mijn vingers daarvoor toch die ene snaar nog raakten. Nu kan ik ze al wat beter zetten. Ik moet wel eerst gewoon een enkele toonladder kunnen spelen, voordat ik die andere snaar erbij pak, anders zit ik vaak mis.
Als in het filmpje, het gelijktijdig aanstrijken van twee losse snaren al beschouwd wordt als het spelen van een dubbelgreep, word je misleid. Want iedere keer dat je de viool stemt speel je dan dubbelgrepen. Niet dus! En dan de combinatie met een losse snaar is bij mij geen dubbel- maar een enkelgreep. Als oefening kan het nut hebben omdat je de andere snaren niet mag aanraken. Dat leer je dan daarmee. Wat ik mis in de oefening is met dezelfde vinger twee snaren indrukken. Hoort misschien niet bij het filmpje want het is best lastig om daar een zuivere kwint uit te halen. Vereist een speciale positie van de hand. Dan krijg je daarna het octaafspel, dat zijn ook dubbelgrepen. Maar dan ben je wel een jaar of langer, verder.
Oké, sommigen schrijven inderdaad dat strikt genomen het het indrukken van twee snaren is , vandaar ook in het Engels double stop. Ik heb het voorzichtig eens geprobeerd, dat is voor later. Maar ik denk dat ik het voorlopig ga houden bij de oefeningen waarbij ik de onderste snaar indruk en bovenste niet, dat is al een hele ontdekking voor mij Als ik dit al kan sta ik al een stapje dichter bij wat ik nu net wil bereiken.
In het Engels noemen ze twee open snaren of eentje ervan ingedrukt drones. En twee snaren ingedrukt zijn dan double stops.
Het maakt niet uit hoe het in het Engels heet, het gaat er om wat het ís! Dubbelgreep lijkt mij eenduidig genoeg om twee aangestreken 'losse' snaren geen dubbelgrepen te noemen. Er valt namelijk niets te grijpen.
Hoi Beginnertje, leuk dat je zo enthousiast bent! Het is heel erg goed om deze oefeningen al te gaan doen. Het is echt totaal niet interessant om terecht te komen in discussies over hoe iets heet. Maar wellicht wel goed om te weten dat 'drone' vaak wordt gebruikt als een basistoon die blijft doorklinken. In het oefenen wordt dat gebruikt zodat je een basistoon hebt om te kunnen intoneren. In de fiddle muziek wordt het gebruikt als een effect in je muziek, dat je meerstemmige muziek maakt (bijv zoals een doedelzak ook drones gebruikt) Als je geïnteresseerd bent in fiddle en folk muziek zul je dat veel gaan gebruiken. Dat zijn vaak losse snaren die je erbij strijkt. Het beginnen met op elke snaar een vinger én tegelijk goed strijken op twee snaren is vragen om problemen. Zoals eigenlijk alle andere techniek aspecten is het goed om technieken als het ware af te pellen en elementen een voor een te oefenen, en dan te gaan combineren. Dus precies wat jij nu doet: eerst leren op twee snaren te strijken en daarna leren om op 1 snaar vingers erbij te zetten, en daarna pas op twee snaren vingers zetten. Maar je lesgeefster zal je daarin goed kunnen begeleiden. Mijn valkuil bij dubbelstreken: ik ga dan te hard druk zetten op de snaar en dan komt er spanning in mijn arm. Daar oefen ik vooral op als eerste voordat ik daarna de andere oefeningen doe. Succes!
Dag Snelviooltje, leuk dat je reageert! Ik heb nu een oefening op dubbelgrepen uit een boek van Carl Flesch mee, en we hebben in de les een YouTube filmpje bestudeerd waarin een meisje uitlegt welke dubbelgrepen zij gebruikt bij Golden Slippers, beginnende op een open A-snaar. De lesgeefster vond het inderdaad ook vroeg om eraan te beginnen, maar ze zei dat ik het wel zou aankunnen en ik ga dus rustig beginnen, eerst met die oefening uit dat boek.
"Golden Slippers" is een Fiddle Tune. "Een YouTube filmpje bestudeerd waarin een meisje uitlegt welke dubbelgrepen zij gebruikt bij Golden Slippers, beginnende op een open A-snaar". Was dat Malia Furtado? Dat is in mijn ogen niet vergelijkbaar met dubbelgrepen zoals die voorkomen in Kreutzer, maar dat is vermoedelijk ook niet wat je wil. Je verkiest een geheel andere stijl. Prima, gewoon doen.
Stilletjesaan begonnen, eerst leren onderste snaar indrukken en bovenliggende ook bestrijken, tot nog toe had ik namelijk enkel de bovenliggende snaar leren indrukken. Het geeft extra opties, bijvoorbeeld bij dit stukje (vrij gespeeld zullen we maar zeggen ) uit de film Cold Mountain
Hallo, Ik ben mijn dubbelgrepen weer aan het ophalen. Ik speel uit het boek dubbelgrepen voor viool van Nico Dezaire. Je begint eerst met ritmes op 2 open snaren, daarna word het stapje voor stapje moeilijker. Maar het is allemaal duidelijk en overzichtelijk. Het lesboek dubbelgrepen voor viool van Nico Dezaire is online te vinden. Groeten D
Ik heb wat bladzijden gezien van Dezaire, maar daar staan toch heel wat oefeningen in die echt niets te maken hebben met dubbelgrepen. Veel ritmische oefeningen met het aanstrijken van twee 'losse' snaren. Zo kun je het stemmen van de viool volgens Dezaire al oefeningen in dubbelgrepen gaan noemen. Dat is toch bezijden de waarheid, lijkt mij. Mogelijk dat verderop in het boekwerk er dan wél sprake is van échte dubbelgrepen? Dat weet ik namelijk niet want ik heb het boek niet in mijn bezit. Ik kon enkel wat pagina's vinden als afbeelding op internet. Zo gaat pagina 10 (Harem Dance) nog steeds over ritmische figuren bij het aanstrijken van twee 'losse' snaren. Het zou mijn methode niet zijn.
Als je verstand hebt van viool spelen geeft het bekijken van een aantal pagina's bladmuziek uit het boek een goede indruk van de opzet.
Ik heb een uittreksel van het boekje 'Appalachian fiddle ' door Miles Krassen met een overzicht van alle 'double stops' zoals gebruikt in fiddle muziek, schematisch weergegeven en met een woordje uitleg erbij. Dit was precies wat ik zocht. Ik ga nu op zoek naar een tweedehands exemplaar van dit boekje , al vrees ik een beetje de verzendkosten. Het bevat namelijk 57 traditionele fiddle deuntjes met aanwijzingen voor streektechniek én double stops
Je zou eigenlijk een printbare versie moeten hebben van iemand. Heb je het vrijwel direct ter beschikking en het kost enkel wat papier en inkt. Wie weet is er iemand die dat kan leveren?