Ik heb wat informatie opgezocht over Perfection Pegs: Ik zag dat ze ook in diverse houtsoorten te krijgen zijn. En in feite zijn ze precies hetzelfde als de (voor mij) bekende Wittner 'geared pegs'. Ze zijn vrij prijzig. Ik vraag me af of je met reguliere stemsleutels die goed passen niet precies hetzelfde kunt.
Ik vind dit altijd een beetje een misvatting. Hoewel minder gebruikelijk in de traditionele "klassieke" muziek zoals we die kennen vandaag wordt/werd er wel degelijk geimproviseerd in de traditionele westerse muziek. In de Barok werden vaak versieringen aangebracht door de violist bijvoorbeeld bij zich herhalende thema's. Dat kan je bijvoorbeeld ook merken bij een stuk als de 4 seizoenen van Vivaldi. Er zijn ook stukken waar er een aantal maten worden voorzien voor improvisatie. Vroeger werd er door klassieke violisten trouwens veel geimproviseerd, adhoc componeren en spelen werd gezien als standaardkennis van de professionele violist en was vaak onderdeel van het entertainment bij feesten en samenkomsten vaak werden zelfs wedstrijden en duels improvisatie gehouden. Het is eigenlijk maar sinds de 2de helft van de twintigste eeuw dat hier in klassieke muziek minder aandacht aan wordt geschonken. In moderne klassieke stukken komt improvisatie echter terug vaker de kop op steken. Ook in cadenzas en preludios is vaak ruimte voor improvisatie en ook muziekstukken met zigeuner invloeden laten dit toe. Dat gezegd zijnde denk ik dat heel wat goede klassieke muzikanten met de mond vol tanden zouden staan als ze zouden worden gevraagd om ad hoc op podium een geïmproviseerde jamsessie te starten. Hierover nog een wikipedia artikeltje https://en.m.wikipedia.org/wiki/Musical_improvisation
Ik vrees dat er ook heel wat niet weten wat een jamsessie precies inhoudt. Ik zou er ook eerst wel eens een definitie over willen lezen en mogelijk ook nog een YT-filmpje beluisteren.
Mss niet het beste voorbeeld maar wel met klassieke violist https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jamsessie Het is makkelijker om voorbeelden in andere genres te geven natuurlijk.
Bij dat laatste filmpje spelen alle vijf violisten in dezelfde toonsoort en melodie. Ik zie daar weinig variatie in. De een herhaalt zo ongeveer wat de vorige speelde. Ik weet niet of dit vrije improvisatie genoemd mag worden, naar mijn idee is dat het niet.
Je hebt verschillende vormen van improvisatie, in het laatste filmpje wordt inderdaad steeds gespeelt rond hetzelfde thema hoewel elke violiste naar mijn idee toch echt wel zijn ding doet, maar de basis is een deuntje op een eenvoudige akkoord progressie. Dit is een leuke manier van vrij samenspel die goed klinkt en waar iedereen makkelijk op kan inpikken. De moeilijkheidsgraad heeft op zich weinig te maken met of het improvisatie is of niet. Als je kijkt naar jazz improvisatie is dat ook meestal rond een voorafbepaalde akkordprogressie maar meestal wel een stuk complexer.
Ik heb de prijs bekeken ja, dan nog de kost om ze te laten vervangen bij, maar als het echt soepeler kan verlopen zo, lijkt het me wel een goed idee. Ik ga mijn vioolbouwer eens bellen van de week of een mailtje sturen.
De kam aanpassen betekent bij fiddlers soms dat die vlakker wordt gemaakt hè. Dat weet ik zo direct niet of ik dat wel wil Wat betreft de negatieve impact: hier een filmpje waarin ik simpelweg een beetje experimenteer. Ik hoor een feel fellere welluidende klank zo, wél hoor je dat het geluid de neiging heeft soms te gaan glijden vind ik: het voelt aan alsof je het juiste contact met de snaren moet zien te behouden, het voelt wat gevoeliger aan , alsof je echt geen fouten mag maken met waar je nu precies je vingers neerzet en hoe je de druk die je uitoefent verdeelt, zo voelt het. Je hoor dat ook hier en daar. Volgens mij is het een kwestie van veel oefenen. Ik ga nu zoeken welke typische A-liedjes zijn, zodat ik deze week weer verder kan in AEAE. Wat dit is gewoon wat kijken hoe het klinken kan. Ik heb gisteren even terug moeten stemmen naar GDAE, want deze ochtend weer les, daarna kon de vioollerares pas over drie weken weer.
Wat het allerbelangrijkste is: ik amuseer me kostelijk met die ontdekking van cross tuning, volgende keer wil ik ook GDGD uittesten. Wordt vervolgd.
Hoi, Wat is die 'Brilliancy-not good enough'-improvisatie leuk. De staart van de hond verraad de sfeer daar. Dat is voor mij waar muziek om draait. En Beginnertje, heel tof wat je speelt. Fijn om andere 'beginners' te zien spelen eigenlijk. Ik speel nu sinds maart, op een gezapig tempo gezien job en drie kinderen . Ik vind het geweldig. Het is de perfecte pauze. Al mis ik soms wel wat gezelschap. Na hoeveel jaar zou je kunnen aansluiten bij een lokaal symfonisch orkest? Er is er ook nog eentje van semiprofessioneel niveau in de buurt, maar goed, dat doel zal ik misschien maar laten varen .
Hey, als je echt bij een orkest wil dan denk ik dat het erg afhangt van welk repertoire er gespeeld wordt, indien het gaat over klassieke concerto's vrees ik dat je nog wat jaren voor de boeg hebt, gelukkig zijn er wel wat initiatieven te vinden voor beginners, ik heb al vanalles zien passeren hier op het forum. Je kan ook altijd eens rondvragen bij je lokale muziekschool of muziekwinkel. En tot slot zijn er altijd gelijkgestemden te vinden, een strijkkwartet kan ook heel leuk zijn .
Hoi Beginnertje, superleuk dat je zo aan het ontdekken en uitproberen bent! Als je het je kunt veroorloven en Engels goed kunt volgen, dan is het denk ik heel leuk voor je om mee te doen met fiddlehell. Dit is een fiddle camp in Amerika maar sinds vorig jaar ook online. Ik heb vorig jaar meegedaan en het is echt heel leuk en zoveel anders dan wanneer je hier fiddlestyle speelt. Ik heb daar ook enkele songs geleerd met een andere stemming. Ze doen daar trouwens helemaal niet zo moeilijk over dat omstemmen: zolang je omlaag stemt en niet omhoog kunnen je snaren en je viool er prima tegen is mijn ervaring nu. Omdat het via Zoom gaat en ze ook een forum hebben, kun je ook vanalles vragen aan de docenten en de andere deelnemers. En dan heb je het uit eerste hand/van mensen die zijn opgegroeid in dit genre. Want dit forum gaat vooral over de klassieke manier van viool spelen. Dit is de website https://fiddlehell.org/schedule (En als je deze nog niet gevonden hebt, kun je ook eens je vragen stellen op https://www.fiddleforum.com/ als het specifiek gaat over fiddlestyle spelen)
Hey, ik hang al wat rond bij de fiddlers ja , online dan toch. Ik ben wel niet zo snel als jij Snelviooltje Mijn reactie liet even op zich wachten. Kijk, haar vind ik geweldig: Ik vond haar omdat ik het nummer The blackest Crow wilde leren spelen. De tekst, in diverse varianten terug te vinden is ook prachtig. Merci voor de info over Fiddlehell Online! Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen... het klinkt aanlokkelijk, maar ook iets dat ik volgend jaar ook kan bijwonen veronderstel ik. Ik voel me nog te zeer beginner. Mijn vioollerares komt ook soms met leuke stukken recent Irish dance uit Titanic, dat beheers ik ondertussen vrij goed. Maar kan het niet laten op eigen houtje andere nummers te leren.
Ik ben dus ook nog bezig in gewoon GDAE Het ritme houden en juist hebben vind ik nog steeds soms moeilijk, ik liet vroeger ook altijd steekjes vallen op ritmisch dictee. Maar het begint wel de goede kant op te gaan denk ik?
Ik ga wachten tot de Fiddle Hell editie van april 2022. Dan kan ik al wat meer, en steek ik wellicht makkelijker iets op ervan. Ik lees dat ze toch verwachten dat je als beginner een achttal deuntjes beheerst. Dit ben ik die Bonaparte Crossing the Rhine speelt, een Old Time fiddle deuntje dat een militaire mars is. Ik heb er de versie bij gezet die ik hier volg.
Ik heb nog eens een beginner vraagje . Ik ben bezig met kayzer op. 20 nr 12 om mijn legato wat te verbeteren en gezien mijn lerares op vakantie is heb ik even geen klankbord. Elke maat moet in 1 boog gespeeld worden dus 16 noten per boog, dat lukt op zich wel maar het vraagt wel wat concentratie om de klank consistent te houden en de boog mooi te verdelen. Daarbij is het nog opletten bij de snaarwissels om geen bijgeluiden te krijgen en het reguleren van de druk voor crescendo en decrescendo. Gezien dit allemaal nog niet automatisch gaat is het zeker een goede oefening. Wat me echter niet lukt is de accenten op de noten, ik heb de neiging om dat voornamelijk met de snelheid van de boog te doen maar dan kom ik niet toe met de beschikbare booglengte. Nu vraag ik me af hoe ik dit best aanpak, moet ik de accenten eerder spelen door meer druk te leggen of misschien door iets colle achtig met de vingers van de rechter hand te doen? Of is het toch de snelheid varieren en nog betere controle krijgen? Alle raad is welkom.
Ik krijg altijd de tip om accenten met mijn wijsvinger te spelen, dus kort even een accentje op de stok.
Ok, dus gewoon even met de wijsvinger "drukken" op de stok bij de te accentueren noot. Dat lijkt me zeker praktisch . Ga ik proberen! Ik was waarschijnlijk echt te ver aan het denken .
Als je veel noten onder één streek moet spelen, moet je langzaam met extra stokdruk dicht bij de kam strijken. Als je het goed doet en 'stok spaart', houd je zelfs stok over!
Ondertussen wat meer geoefend, de tip van druk uitoefenen met de wijsvinger werkt goed! Boog sparen lukt me wel beter als ik niet te dicht bij de kam speel het lijkt het best te gaan iets voorbij het midden op ongeveer een goede halve cm van de kam omdat daar iets minder druk nodig is om de snaar te laten trillen het lukt wel vlot om alle noten in 1 boog te spelen met een redelijke klank. Ik kan nu zelfs 8ste in plaats van 16de noten spelen en kom nog toe dus het boogsparen helpt!