Café Viool: starters podium

Discussie in 'Viool' gestart door Elisse, 3 jul 2020.

1. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    Merci!

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik heb wat informatie opgezocht over Perfection Pegs:

Ik zag dat ze ook in diverse houtsoorten te krijgen zijn. En in feite zijn ze precies hetzelfde als de (voor mij) bekende Wittner 'geared pegs'. Ze zijn vrij prijzig. Ik vraag me af of je met reguliere stemsleutels die goed passen niet precies hetzelfde kunt.

Beginnertje vindt dit leuk.
  3. Satch

Satch

Lid geworden:
    24 jan 2019
    Ik vind dit altijd een beetje een misvatting.
    Hoewel minder gebruikelijk in de traditionele "klassieke" muziek zoals we die kennen vandaag wordt/werd er wel degelijk geimproviseerd in de traditionele westerse muziek. In de Barok werden vaak versieringen aangebracht door de violist bijvoorbeeld bij zich herhalende thema's. Dat kan je bijvoorbeeld ook merken bij een stuk als de 4 seizoenen van Vivaldi. Er zijn ook stukken waar er een aantal maten worden voorzien voor improvisatie. Vroeger werd er door klassieke violisten trouwens veel geimproviseerd, adhoc componeren en spelen werd gezien als standaardkennis van de professionele violist en was vaak onderdeel van het entertainment bij feesten en samenkomsten vaak werden zelfs wedstrijden en duels improvisatie gehouden. Het is eigenlijk maar sinds de 2de helft van de twintigste eeuw dat hier in klassieke muziek minder aandacht aan wordt geschonken. In moderne klassieke stukken komt improvisatie echter terug vaker de kop op steken. Ook in cadenzas en preludios is vaak ruimte voor improvisatie en ook muziekstukken met zigeuner invloeden laten dit toe. Dat gezegd zijnde denk ik dat heel wat goede klassieke muzikanten met de mond vol tanden zouden staan als ze zouden worden gevraagd om ad hoc op podium een geïmproviseerde jamsessie te starten.

Hierover nog een wikipedia artikeltje
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Musical_improvisation

Beginnertje vindt dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik vrees dat er ook heel wat niet weten wat een jamsessie precies inhoudt. Ik zou er ook eerst wel eens een definitie over willen lezen en mogelijk ook nog een YT-filmpje beluisteren.

5. Satch

Satch

Lid geworden:
    24 jan 2019
    Mss niet het beste voorbeeld maar wel met klassieke violist

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jamsessie

Het is makkelijker om voorbeelden in andere genres te geven natuurlijk.

Laatst bewerkt: 16 sep 2021 om 19:00
  6. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Bij dat laatste filmpje spelen alle vijf violisten in dezelfde toonsoort en melodie. Ik zie daar weinig variatie in. De een herhaalt zo ongeveer wat de vorige speelde. Ik weet niet of dit vrije improvisatie genoemd mag worden, naar mijn idee is dat het niet.

7. Satch

Satch

Lid geworden:
    24 jan 2019
    Je hebt verschillende vormen van improvisatie, in het laatste filmpje wordt inderdaad steeds gespeelt rond hetzelfde thema hoewel elke violiste naar mijn idee toch echt wel zijn ding doet, maar de basis is een deuntje op een eenvoudige akkoord progressie. Dit is een leuke manier van vrij samenspel die goed klinkt en waar iedereen makkelijk op kan inpikken. De moeilijkheidsgraad heeft op zich weinig te maken met of het improvisatie is of niet. Als je kijkt naar jazz improvisatie is dat ook meestal rond een voorafbepaalde akkordprogressie maar meestal wel een stuk complexer.

8. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020

Ik heb de prijs bekeken ja, dan nog de kost om ze te laten vervangen bij, maar als het echt soepeler kan verlopen zo, lijkt het me wel een goed idee. Ik ga mijn vioolbouwer eens bellen van de week of een mailtje sturen.

9. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    De kam aanpassen betekent bij fiddlers soms dat die vlakker wordt gemaakt hè. Dat weet ik zo direct niet of ik dat wel wil :p

Wat betreft de negatieve impact: hier een filmpje waarin ik simpelweg een beetje experimenteer.
    Ik hoor een feel fellere welluidende klank zo, wél hoor je dat het geluid de neiging heeft soms te gaan glijden vind ik: het voelt aan alsof je het juiste contact met de snaren moet zien te behouden, het voelt wat gevoeliger aan , alsof je echt geen fouten mag maken met waar je nu precies je vingers neerzet en hoe je de druk die je uitoefent verdeelt, zo voelt het.
    Je hoor dat ook hier en daar.
    Volgens mij is het een kwestie van veel oefenen.

Ik ga nu zoeken welke typische A-liedjes zijn, zodat ik deze week weer verder kan in AEAE.
    Wat dit is gewoon wat kijken hoe het klinken kan.

Ik heb gisteren even terug moeten stemmen naar GDAE, want deze ochtend weer les, daarna kon de vioollerares pas over drie weken weer.

10. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    Wat het allerbelangrijkste is: ik amuseer me kostelijk met die ontdekking van cross tuning, volgende keer wil ik ook GDGD uittesten. Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt: 18 sep 2021 om 07:45

Deel Deze Pagina